וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם הקבלנים יודעים - מכאן אפשר רק לרדת

גיא ליברמן

20.10.2009 / 9:30

גיא ליברמן מאמין לקבלנים כאשר הם אומרים שהמחירים בענף הנדל"ן לא יעלו, וטוען כי הם מעדיפים ירידה קטנה עכשיו, ולא התרסקות בעוד שנה-שנתיים

כששואלים יועצי השקעות על אסטרטגיות השקעה, הם נוהגים לשלוף את אחת הידועות שבהן והיא "ללכת עם המגמה". על פי הקפריזיות של שוק הנדל"ן בשנים האחרונות, נראה כי ניתן להשיא את אותה העצה גם בתחום הנדל"ן.

הרי לכם מגמה: בתחילת ספטמבר העריך יעקב סיסו, ממלא מקום מנכ"ל חברת הבנייה אזורים, כי מחירי הדירות יתייצבו ואולי אף יירדו בחודשים הקרובים; בסוף אותו החודש אמר יו"ר חברת קרדן נדל"ן, איתן סורוקה: "מחירי הדירות עלו מאוד, ואולי היה טוב אם היו יורדים קצת".

לא עברו שבועיים ובנק ישראל שיחרר תחזית (צעד נדיר בפני עצמו) משלו לגבי מחירי הדירות, לפיה אלה ימשיכו לעלות ב-2010 - אך בשיעור מתון מאוד. מקורב המכיר היטב את הדקויות בהודעות הבנק אמר אז כי "הכוונה האמיתית של בנק ישראל היא שהמחירים לא יעלו כלל, אלא שהוא מנוע מלהגיד זאת בצורה מפורשת".

התאחדות הקבלנים יישרה אתמול קו עם הקולות האלה, והודיעה כי עליות המחירים מאחורינו וכי בחודשים הקרובים המחירים יתייצבו. אמרה ולא הסבירה מדוע היא בכלל נכנסת לסוגיה זו. אחרי הכל, ההודעה עלולה לפגוע ברבים מחבריה, שבחודשים האחרונים עסוקים ב"עדכוני מחירים כלפי מעלה".

כמובן שזו אינה אמירה מקרית. גם בהתאחדות שומעים את המסרים שיוצאים בתדירות כמעט יומית ממשרדי ראש הממשלה והבינוי והשיכון, כי מטרתם היא להוריד את מחירי הדירות. החושים החדים של הקבלנים מאותתים להם שמסה גדולה מדי של אנשים אומרת כעת, לאחר עליות המחירים חסרות ההגיון בחודשים האחרונים, כי "יותר מזה אנחנו לא מוכנים לשלם".

הקבלנים זוכרים היטב מה קרה רק לפני שלוש-ארבע שנים, כשהשוק נותר קפוא לגמרי. אם יש משהו שמפחיד את הקבלנים פי כמה מלהוריד מחירים - זה לא לבצע עסקות בכלל.

הצהרות הקבלנים, אם כן, נועדו להרגיע את הקונים שאמורים להבין שהגענו לרף המחירים העליון. הצהרות אלה יאפשרו לכולנו לעשות את מה שרצינו זה זמן רב אבל פחדנו - לבחון דירות בנחת ומבלי חשש, להתמקח ולדרוש גם להוריד מחירים. אחרי הכל, אם הקבלנים אומרים שהמחירים לא יעלו, כנראה שהם חושבים באמת שהם צריכים לרדת.

כך, ההצהרות של ההתאחדות מעידה כי הקבלנים מעדיפים ירידת מחירים קטנה עכשיו, ולא התרסקות בעוד שנה-שנתיים. זאת הסיבה שהם מנסים לצנן את שוק הנדל"ן הרותח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully