וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המבקר רומז: לא לבחור היום נשיא לאונ' ת"א

מירב ארלוזורוב

21.10.2009 / 10:40

בצעד חסר תקדים פירסם אתמול משרד מבקר המדינה הודעה לעיתונות, לפיה המשרד החליט להעמיק ולהרחיב את הביקורת באוניברסיטת תל אביב

בצעד חסר תקדים פירסם אתמול משרד מבקר המדינה הודעה לעיתונות, לפיה המשרד החליט להעמיק ולהרחיב את הביקורת באוניברסיטת תל אביב. נוסח ההודעה, הכולל התבטאויות חריפות, והעיתוי שלה - יממה לפני שמוסדות האוניברסיטה אמורים להתכנס לאשר את בחירת פרופ' יוסף קלפטר לנשיא החדש - אינם מותירים מקום לספקות: המבקר רומז כי מן הראוי שבחירת הנשיא תידחה.

ההתערבות המרומזת של המבקר בתהליך קבלת ההחלטות באוניברסיטה נופלת במקרה זה על אוזניים כרויות: חבר הנאמנים של האוניברסיטה, שהוא הגוף של נציגי התורמים שגם אמור לאשר את הבחירה, כבר דרש לדחות את בחירת הנשיא החדש עד שיתקבלו דרישותיו לשינויים בתקנון האוניברסיטה. לעומת זאת, יו"ר הוועדה לתכנון ותקצוב במועצה להשכלה גבוהה (ות"ת), מנואל טרכטנברג, מתנגד לכך בתוקף וטוען כי האוניברסיטה לא יכולה להמשיך להתנהל ללא נשיא וכי קלפטר הוא מועמד ראוי (ראו מסגרת).

בהודעה לעיתונות נכתב כי "מבקר המדינה החליט להעמיק ולהרחיב את הביקורת באוניברסיטת תל אביב. משרד המבקר החל לבדוק את הנושא בעקבות תלונות שהגיעו על המניעים לסיום תפקידו של פרופ' צבי גליל כנשיא האוניברסיטה. בתום בדיקה ראשונית התברר שיש צורך להעמיק בכמה נושאים ובהם נושאים הקשורים במעורבותם של אנשי עסקים בפעילות הוועד המנהל, חשש לליקויים בתהליך קבלת ההחלטות על סיום תפקידו של גליל, חשש לליקויים בתפקודן של ועדות האיתור באוניברסיטה ונושאים הקשורים בתהליך קבלת ההחלטות בעניין מעונות הסטודנטים. במהלך הבדיקה נפגש הצוות ממשרד מבקר המדינה, בראשות אהרון הלינגר, עם גורמים רלוונטיים, ונאספו מסמכים שונים".

ההודעה החריגה של מבקר המדינה חושפת כי הבדיקה לגבי הנעשה בהנהלת אוניברסיטת תל אביב בתקופה שבה כיהנה ליאורה מרידור כיו"ר הוועד המנהל התקדמה במידה כזו שכבר עולים חששות לליקויים. כך מצוין חשש לליקויים בנוגע להדחתו של הנשיא הקודם גליל, בידי מרידור, וכן חשש לליקויים בנוגע לפעילות של ועדות איתור באוניברסיטה.

ההודעה אינה מציינת באילו ועדות איתור מדובר, אבל ידוע כי המבקר בודק בין השאר את ועדת האיתור שבחרה במרידור לתפקידה, בין השאר על רקע העובדה כי מרידור מכהנת כדירקטורית מקרב הציבור בחברת אלרוב שבבשליטת אלפרד אקירוב, שהיה חבר בוועדת האיתור שבחרה בה.

מנוסח ההודעה של מבקר המדינה לא ברור אם המבקר אינו שבע רצון גם מפעילותה של ועדת איתור נוספת שפעלה באוניברסיטה - ועדת האיתור שבחרה במועמד לנשיא האוניברסיטה, קלפטר. עם זאת, ההנחה היא כי מבקר המדינה אכן מסתייג גם מפעילותה של ועדת האיתור שבחרה בנשיא החדש, וכי זהו גם הרקע להתערבות חסרת התקדים מצדו של המבקר בתהליך קבלת ההחלטות בבחירת הנשיא.

ניתן ללמוד זאת מההערה של המבקר לגבי "מעורבותם של אנשי עסקים בפעילות הוועד המנהל" - שכן בשתי ועדות האיתור, גם זו שבחרה במרידור וגם זו שבחרה בקלפטר, היתה נוכחות מוגברת לאנשי עסקים. בוועדה שבחרה בקלפטר היו תשעה חברים, מתוכם ארבעה אנשי עסקים - מרידור, אקירוב, דוד קוליץ ורן קרול. מבקר המדינה, ניתן להניח, צפוי לעלות את התהייה אם ראוי שקבלת ההחלטות בגוף ציבורי, הממומן מכספי ציבור, תיעשה בידי אנשי עסקים.

הוועד המנהל של האוניברסיטה הגיב על הודעת מבקר המדינה ואמר כי הוא "מברך על רצונו של המבקר לברר את הנסיבות שקדמו להחלטה לסיים את כהונת פרופ' גליל. חברי הוועד המנהל בטוחים כי עם פרסום מסקנות המבקר יושם קץ לוויכוח הציבורי שהתחולל בעקבות ההחלטה, ויובהר מעבר לכל ספק כי החלטה חריגה זו נבעה אך ורק מתפקודו של גליל כנשיא, שהיווה כישלון ניהולי מתמשך שאינו בר תקנה. יו"ר הוועד המנהל, ד"ר מרידור, קראה להסיר כעת כל מחלוקת מעל סדר היום, ולהתאחד סביב בחירות של פרופ' קלפטר".

אקירוב מעוניין במעונות

ההודעה החריגה של המבקר חושפת כי הוא גם התקדם בבדיקתו לגבי הטענות שהועלו לגבי ניגוד עניינים בפעילותה של מרידור בנוגע למכרז להרחבת מעונות הסטודנטים. בנקודה זו הועלו טענות לפיהן לאקירוב היה אינטרס עסקי בפרויקט, הקשור לחברה שלישית שלחברת אלרוב קשר עסקי עמה, וכי בינו לבין גליל היתה התנגשות בנוגע לאינטרס עסקי זה.

בחירתה של מרידור ליו"ר הוועד המנהל של האוניברסיטה והדחתו של גליל על ידי מרידור קידמו, על פי הנטען, את האינטרס העסקי של אלרוב. יש לציין כי חברת אלרוב מכחישה רמזים כאילו מדובר בקשר עסקי של החברה, וטוענת כי היא לא הגישה הצעה, ובהכרח כלל לא התמודדה, בפרויקט של מעונות הסטודנטים באוניברסיטה.

אקירוב מסר בתגובה: "ועדת האיתור בחרה בליאורה מרידור פה אחד - אני הייתי רק אחד מבין חמשת חברי הוועדה". לגבי פרויקט המעונות, מסר אקירוב כי כל תפקידו היה לייעץ למנכ"ל האוניברסיטה בנוגע לפרויקט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully