וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניצחון שני בתוך שבועיים: המדינה תעביר למורות אמהות 110 מיליון על קיצוץ של 10% בשכרן

חיים ביאור

21.10.2009 / 16:41

העותרים: הקיצוץ שביצעה המדינה במשכורותיהן של המורות - בניגוד להסכמים וללא אישורן



המדינה לא היתה רשאית לקצץ באופן חד צדדי במשרותיהן של עובדות הוראה אמהות ולפגוע בכך בשכרן, כך קבע השבוע בית הדין האיזורי לעבודה בחיפה. משמעות ההחלטה היא שמשרד האוצר ייאלץ להחזיר עשרות מיליוני שקלים למורות אמהות, חברות ארגון המורים העל יסודיים, שמשרתן ושכרן קוצצו.



זו הפעם השנייה שארגון המורים העל יסודיים נוחל נצחון על האוצר בביה"ד לעבודה. לפני שבועיים ביה"ד הארצי לעבודה חייב את המדינה להעביר למורים 110 מיליון שקל בשל הפרת ההסכם הקיבוצי ההסטורי הקיים בין המורים למדינה בתחום ההפרשות לפנסיה.



בעתירה שהגישו נגד המדינה 29 מורות וכן ארגון המורים העל יסודיים, באמצעות עוה"ד דרור גל וכוכבא גבזה, נטען שלמדינה לא היתה הזכות לקצץ החל משנת הלימודים תשס"ד את משרותיהן של מורות שהן אמהות לילדים עד גיל 14 ולפגוע בכך בשכרן. הקיצוץ התבטא בכך שהיקף משרתן הוקטן ל-90%. עד לקיצוץ המורות האמהות עבדו 100% משרה, ובנוסף לכך קיבלו תוספת מיוחדת של 10%, המשולמת למורות אמהות לילדים עד גיל 14 (סה"כ 110%). לאחר הקיצוץ, קיבלו שכר רק על 90% משרה, ועוד התוספת המיוחדת לאמהות.



לטענת המורות, מדובר בקיצוץ חד צדדי ובלתי חוקי שעשתה המדינה במשרתן ובשכרן של המורות ללא הודעה, הידברות או הסכמה של המורות המעורבות או של הארגון המייצג אותן. המדינה טענה כי לא יהיה צודק שמורה קבועה המועסקת 100% משרה, בשכר מלא, תקבל גם תוספת של 10%. לטענת המדינה, זכאותה של המורה מתמצית בכך שמשרתה תוקטן ל-90%, ואז היא תקבל תוספת של 10%. באופן זה היא תקבל למעשה שכר עבור 100% משרה ולא למעלה מכך.



המורות וארגון המורים העל יסודיים טענו כי אם תתקבל עמדת המדינה, הרי שברגע שילד של המורה יגיע לגיל 14 וזכאותה לתוספת המיוחדת תיפסק, ייוותרו המורות עם 90% משרה ללא התוספת, וכך שכרן לא יהיה בעבור משרה מלאה.



השופטת מהא סמיר-עמאר קבעה כי הסברי המדינה אינם עומדים במבחן ההיגיון וגם לא במבחן ההסכמים המחייבים אותה. כל הפחתה במשרה קבועה היא אסורה, בוודאי לא במהלך שלגביו לא הושגה הסכמה מצד המורות או הארגון המייצג אותן", אמרה השופטת. לפיכך קבעה כי מורות אמהות לילדים עד גיל 14, חברות ארגון המורים העל יסודיים (להבדיל ממורות החברות בהסתדרות המורים) המועסקות במשרה מלאה, זכאיות לתוספת המיוחדת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully