וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי הביא להדחת הנשיא של אוניברסיטת ת"א?

מאת מירב ארלוזורוב

22.10.2009 / 11:30

מבקר המדינה בודק האם עימות בין נשיא האוניברסיטה לשעבר, פרופ' צבי גליל, לבין איש העסקים אלפרד אקירוב, על רקע קשריו עם שיכון ובינוי, הוא שהביא להדחתו של הנשיא

אלפרד אקירוב, בעל השליטה בחברת הנדל"ן אלרוב וחבר בוועד המנהל של אוניברסיטת תל אביב, טיפל בהתקשרות החוזית של האוניברסיטה עם חברת שיכון ובינוי מקבוצת אריסון, בזמן שסולל בונה - גם היא מקבוצת אריסון - בונה עבור אלרוב את פרויקט ממילא בירושלים. שיכון ובינוי אמורה להקים את מעונות הסטודנטים החדשים של האוניברסיטה.

מבקר המדינה, השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס, בודק בימים אלה את התנהלות הנהלת אוניברסיטת תל אביב בעניין ההדחה של נשיא האוניברסיטה הקודם, פרופ' צבי גליל. בדיקת המבקר מתמקדת בשאלה אם הדחתו של גליל קשורה לעימות שפרץ בינו לבין אקירוב, על רקע קשריו עם שיכון ובינוי.

סירב לבקשת גליל

ביולי 2008 חתמו שיכון ובינוי ואוניברסיטת תל אביב על הסכם לפיו החברה תקים את מעונות הסטודנטים החדשים של האוניברסיטה, לאחר שזכתה במכרז לבנייה והפעלה (BOT) של המעונות למשך 25 שנה. מדובר במעונות ל-2,300 סטודנטים בסמוך לקמפוס של האוניברסיטה ברמת אביב. היקף הפרויקט מוערך ב-400 מיליון שקל.

אקירוב לא היה חבר בוועדת המכרזים של האוניברסיטה שבחרה בהצעתה של שיכון ובינוי, אבל לאחר מכן היה מעורב בהכנת החוזה הסופי מול החברה, כיועץ של מנכ"ל האוניברסיטה. בשיחה עם TheMarker אמר אקירוב כי הוועד המנהל של האוניברסיטה ביקש ממנו לייעץ למנכ"ל, לאור המורכבות של הכנת חוזה לתקופה של 25 שנה, ולאור מומחיותו בתחום הנדל"ן.

עם זאת, כאשר התמנה גליל לנשיא האוניברסיטה, הוא פנה לאקירוב וביקש ממנו לחדול ממעורבות בהכנת החוזה של שיכון ובינוי. זאת לאור העובדה כי החברה האחות של שיכון ובינוי, סולל בונה, בונה עבור אקירוב את אחד ממיזמי הנדל"ן הגדולים ביותר שלו - פרויקט ממילא בירושלים.

אקירוב סירב לבקשה, ובינו לבין גליל התפתח עימות. "אמרתי לו שהמינוי שלי כיועץ היה לפי החלטת הוועד המנהל, ולכן רק הוועד המנהל יכול לבקש ממני להפסיק", טוען אקירוב. "הנושא אכן הובא לוועד המנהל, שהחליט פה אחד כי אמשיך לייעץ לגבי החוזה".

על השאלה אם לא היה טעם לפגם בכך שיטפל בחוזה גדול של החברה כאשר הוא קשור עסקית לחברה האחות שלה, השיב אקירוב: "זה לא מעורר שום בעיה. סולל בונה זכתה במכרז לבנות את פרויקט ממילא הרבה לפני כן, ובאותה תקופה היא כבר היתה לקראת סוף הפרויקט. אני לא רואה שום בעיה בזה".

לאחר העימות בינו לבין נשיא האוניברסיטה אמר אקירוב בפומבי כי גליל אינו ראוי להיות נשיא, וכי יש להחליפו. אקירוב אינו מכחיש זאת. "התבטאתי בכל מקום שהוא נשיא לא מתאים, וההוכחה לכך היא שאפילו הסנאט הצביע בעד ההחלפה שלו", הוא אמר ל-TheMarker.

היכרות עם מרידור

כעת בודק מבקר המדינה אם לעימות בין אקירוב לגליל היתה השפעה על ההחלטה של יו"ר הוועד המנהל, ליאורה מרידור, להדיח בסופו של דבר את גליל מתפקידו. בין היתר יבחן המבקר אם לעובדה שמרידור היא דירקטורית מטעם הציבור בחברת אלרוב של אקירוב היתה השפעה על ההחלטה, כמו גם לעובדה שאקירוב היה חבר בוועדת האיתור מטעם האוניברסיטה שבחרה במרידור לתפקידה.

שתי העובדות כאחת, יש לציין, אינן מוכחשות, אבל לדברי אקירוב ולדברי מרידור אין ביניהן זיקה, והן גם אינן יוצרות ניגוד עניינים כלשהו. לטענת השניים, כדירקטורית מטעם הציבור מרידור אינה מייצגת את אקירוב בידרקטוריון אלרוב - אלא את הציבור. אקירוב מוסיף כי הבחירה במרידור התקבלה פה אחד בוועדת האיתור, שמנתה חמישה חברים. לטענתו, הוא לא היה הדומיננטי מבין הממליצים על מרידור.

דבריו של אקירוב מקבלים חיזוק מעדותה של חברה נוספת בוועדת האיתור, פרופ' זוהר שביט. שביט אמרה ל-TheMarker כי היא זאת שהעלתה את שמה של מרידור בפני ועדת האיתור, וכי תגובתו הראשונית של אקירוב להעלאת שמה של מרידור היתה ש"הוא מכיר את ליאורה כי היא דירקטורית אצלו". לדברי שביט, גם בהמשך אקירוב לא פעל לקידום מועמדותה של מרידור, על אף שהוא נפגש עמה ראשון מטעם ועדת האיתור, לאור ההיכרות הקודמת בין השניים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully