וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אטיאס הלך צעד אחד רחוק מדי

אריק מירובסקי

23.10.2009 / 7:12

השבוע הבטיח שר הבינוי אריאל אטיאס כי יוריד את מחירי הדירות. אבל לאיש, לא כל שכן לשר, אין יכולת להבטיח הבטחות מסוג זה, משום שמימוש ההבטחה תלוי בגורמים רבים שאינם בשליטתו



>> "גם אני זוג צעיר, ואני מרגיש שאני מייצג את הזוגות הצעירים האחרים" - כך אמר השבוע השר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס, בכנס המי"ל (המרכז הישראלי לניהול) שבו השתתף. מחירי הדירות מטרידים מאוד את אטיאס, ואין שבוע שבו הוא לא מביע את דאגתו לנוכח עליית המחירים בשוק הנדל"ן המקומי.

אטיאס מצהיר בגלוי כי הוא רואה בהורדת מחירי הדירות שליחות, ושכדי להשפיע על המחירים הוא מתכנן לשווק אלפי יחידות דיור באמצעות מינהל מקרקעי ישראל. "אנו צריכים להשפיע על מחירי הדירות בצד של ההיצע. אפשר לשווק עוד אלפי יחידות דיור, ובנובמבר אנחנו נשווק קרקעות לכ-6,000 יחידות דיור. 2,000 מהן באזורי ביקוש, ועד סוף השנה נוציא עוד אלפים נוספים מעבר למכרזים של נובמבר. הכל במטרה אחת: להוריד את מחירי הדיור", אמר השבוע, והוסיף כי בשנה הבאה תשווק המדינה עוד ועוד קרקעות.



יתרה מכך, אטיאס הזהיר את רוכשי הדירות שלא לקנות דירות ביוקר, אלא להמתין לירידת המחירים. "לזוגות צעירים אסור להתפתות. אסור להם להאמין לכתבות שמחירי הדיור רק עולים. זה ייקח זמן, אבל תהיה ירידה", אמר. בהמשך אף הזהיר מפני התפתות לקניית דירות לנוכח ירידת הריביות, ואף דיווח שבקרוב יחליט משרדו כיצד להתייחס לתופעת קבוצות הרכישה, שבתקופה האחרונה צצות תחת כל עץ רענן.



עד כאן הכל בסדר. השר הציע לזוגות הצעירים הצעות צרכניות מהמדרגה הראשונה, ולפי איך שרוכשים רבים מתנהגים, יש לקוות שהם הקשיבו היטב לדבריו. ואולם בנקודה אחת הגזים אטיאס בנאומו, ולא בפעם הראשונה: בהבטחה שלו שהמחירים אכן יירדו.



לאיש, לא כל שכן לשר, אין יכולת להבטיח הבטחות מהסוג הזה. הוא יכול להבטיח לעשות כל שביכולתו להוריד את המחירים; הוא יכול לומר שאם הוא היה עומד במקומם של רוכשי הדירות כיום, הוא היה מעדיף להמתין קמעה עד להורדת מחירים; הוא יכול להבטיח ללחוץ בכיוון של הורדת מיסוי; אבל הוא אינו יכול להבטיח להוריד מחירים, משום שמימוש ההבטחה תלוי בהרבה מאוד גורמים שאינם בשליטתו.



בתקופה האחרונה נוכחנו כבר ששוק הנדל"ן הוא הרבה יותר מסובך מכפי שנהוג לחשוב, וכפי שהיו כמה סיבות לעלייתו באחרונה, יש סיבות רבות לירידתו, גם מבלי שהשר יתערב בו כלל. מנגד, יש גם הרבה גורמים שיפריעו מאוד, ואולי אף ימנעו מאטיאס להוריד את המחירים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully