וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"קבוצות רכישה יספקו דירות פגומות"

רנית נחום-הלוי

23.10.2009 / 7:43

בעל הבית



>> קבוצות הרכישה, המשנות את פניו של שוק הנדל"ן המקומי, מדאיגות את יו"ר קבוצת מרכז הבנייה הישראלי ערן רולס. דאגתו אינה נובעת מעצם פעילותן של הקבוצות - אלא מהחובבנות שמפגינים כמה מהעומדים בראשן.

"המצב מדאיג מאוד", אומר רולס. "בשבוע שעבר קיבלתי טלפון מחבר, איש עסקים שסיפר לי כי אשתו הלכה לעשות פן אצל הספר שלה בשכונה, וזה אמר לה שהוא מארגן קבוצת רכישה עם הקליינטיות שלו; הוא ייקח עורך דין, אדריכל, מנהל פרויקט - והנה קבוצת רכישה. זה ממש אבסורד. לאן הגענו?"



כשמחירי הנדל"ן ממריאים רוכשי הדירות מגלים עניין בקבוצות הרכישה, שמאפשרות לרכוש דירה במחיר נמוך יחסית - למרות הסיכון הכרוך בכניסה להרפתקה נדל"נית זו. רולס מציע להיזהר.



"מנתונים שאנו מחזיקים, כ-60% מהתחלות הבנייה באזור המרכז נעשות על ידי קבוצת רכישה. לשיטה הזו יש ערך מוסף רב, אבל היא כרוכה גם בהרבה סכנות. ארגון קבוצת רכישה והובלתה דורש ידע מקצועי נרחב. זה לא עסק לחובבנים".



איך זה בא לידי ביטוי באיכות הבנייה, ומה אתה צופה?



"בעוד שנתיים וחצי, כשיגיע מועד קבלתן של הדירות צפויות קטסטרופות. כבר כיום ניכר הבדל של שמים וארץ בין פרויקט של יזם רגיל לזה של קבוצת רכישה. זה מוצר אחר לגמרי, נחות משמעותית. ברגע שהמארגן לא מקצועי ואין לו מוניטין נוצרת בעיה גדולה של אתיקה.



"קיימים מארגני קבוצות רכישה שלוקחים דמי תיווך ביום התארגנות הקבוצה, ופה הם מסיימים את תפקידם. אותו ספר ייקח כמה מאות אלפי שקלים, במידה שיצליח לארגן את הקבוצה, ומאותו רגע, אם אין לו אינטרס לצבור מוניטין, הוא לא ישקיע.



"אם המארגנים הם אופרטוניסטים, אנו צפויים לקבל מוצרים נחותים, לא איכותיים - כאלה שלא עומדים בתקנות התכנון והבנייה, עם ליקויי בנייה ונזקים שעלות תיקונם עשוי להגיע לעשרות אלפי שקלים למשפחה. עדיין לא נמסרו הרבה דירות שהוקמו באמצעות קבוצות רכישה. ברגע שהפלופ יתגלה, צפוי גל עצום של תביעות".



איזה מסר חשוב לך להעביר?



"המסר שלי: חבר'ה, היזהרו. כמו שהיו קבלנים בשנות ה-90 שצצו כמו פטריות, פשטו רגל ולקוחותיהם נדפקו עד העצם - גם כאן יכול להיות אותו הדבר. רצוי לקחת חברה בעלת שם שעוסקת בתחום ומפעילה חברת ביצוע עם מוניטין, ולא מישהו שהמטרה שלו היא להפחית הוצאות באופן משמעותי ולגזור קופונים. כבר קיבלנו תלונות בעניין ולכן חשוב שיהיה פיקוח - מה שיגרום למובילי הקבוצות להיות הכי טובים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully