וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר שנפלה קורבן למתיחה, לשכת המסחר בארה"ב משיבה מלחמה: סגרה את אתר האינטרנט של Yes Men

נמרוד הלפרן

24.10.2009 / 16:26

אנשי יס מן ערכו השבוע מסיבת עיתונאים מפוברקת בה הודיעה הלשכה כביכול על הסרת התנגדותה לחקיקה ירוקה



לשכת המסחר בארה"ב, אשר מייצגת מאות מהחברות הגדולות בארה"ב, משיבה מלחמה לאחר שנפלה השבוע קורבן למתיחת של קבוצת יס מן (yes men), במסגרתה קיימו אנשי הקבוצה מסיבת עיתונאים בה התחזו לנציגי הלשכה, והכריזו כי זו נסוגה בה מהתנגדותה לחקיקה לבלימת שינויים אקלימיים שמקדם הקונגרס בארה"ב - מהלך שסימן היפוך כביכול בעמדתה.



בעקבות המתיחה - שעליה דיווחו שורה של אמצעי תקשורת אשר בהמשך נאלצו לתקן את הדיווחים - איימה לשכת המסחר בתביעה על ספקית שירותי האינטרנט שעל שרתיה נמצא אתר דמה שהקימה קבוצת יס מן לצורך המתיחה. עילת התביעה היתה הפרה של זכויות יוצרים באתר, אשר עוצב באופן דומה לזה של הלשכה. בעקבות האיומים בתביעה, החליטה הספקית - הוריקן אלקטריק - שלשום להוריד את אתר יס מן.



"מדובר במהלומה לחופש הביטוי, וזו רק דוגמא נוספת לצביעות של לשכת המסחר", אמר בתגובה להחלטה, אנדי ביכלבאום מקבוצת יס מן, אשר התחזה לנציג לשכת המסחר במסיבת העיתונאים ביום שני. "החופש היחיד שמעניין אותם הוא החופש הכלכלי של תאגידים גדולים לפעול מבלי שהמדע, המציאות והדמוקרטיה יפריעו להם", הוסיף.



במסיבת העיתונאים הפרודית שנערכה השבוע בניו יורק, הכריז ביכלבאום על היפוך בעמדה הנחושה של לשכת המסחר נגד החקיקה לבלימת שינויים אקלימיים בקונגרס. "יש רק דרך אחת לעשות עסקים, והיא לאשר במהירות את הצעת החוק לגבי שינויים אקלימיים כדי שהנשיא ברק אובמה יוכל לנסוע בדצמבר לקופנהגן ולנהל שם משא ומתן מתוך עמדה חזקה", אמר ביכלבאום, אשר התחזה כאמור לנציג לשכת המסחר של ארה"ב במסיבת עיתונאים.



כעשרים דקות לאחר תחילת מסיבת העיתונאים, פרץ בסערה לאולם דובר של לשכת המסחר תוך שהוא צועק שמדובר במתיחה. עם זאת, בשלב זה כבר דיווחו על ההודעה הדרמטית כביכול של לשכת המסחר שורה של אמצעי תקשורת, בהם ספקית המידע הפיננסי רויטרס, אשר הדיווח שלה הועלה גם לאתרי העיתונים "ניו יורק טיימס" ו"וושינגטון פוסט", וכן ערוצי הטלוויזיה לעסקים cnbc ופוקס ביזנס. במקרה של פוקס, הפרשה הובילה לאירוע משעשע במיוחד, כאשר מגיש החדשות של פוקס ביזנס, קיבל בשידור חי את הודעת ההכחשה על הדיווח, ולאחר שהסביר בפירוט את ההשלכות של ההחלטה הדרמטית, נאלץ לסגת מהסיפור.



בשבועות האחרונים פרשו שורה של חברות, בהן ענקית הטכנולוגיה אפל ויצרנית הבגדים ליווי'ס, מלשכת המסחר בארה"ב על רקע התנגדותה לחקיקה בנושאי שינויים אקלימיים. נציגי חברת נייקי פרשו במחאה מהנהלת לשכת המסחר.

קבוצת יס מן, אשר ספר וסרט תיעודי אודותיה פורסמו בשנת 2004, חתומה על שורה של מתיחות נוספות בעבר, בהן התחזות חבריה לנציגי ארגון הסחר העולמי (wto) תוך הודעה על פירוק הארגון, והתחזות לנציגי רשות הדיור הפדרלית באירוע שנערך בעיר ניו אורלינס לאחר פגיעת סופת ההוריקן קתרינה, במסגרתו הודיעו כביכול על פתיחת כל מבני הציבור בפני אלפים מתושביה העניים של העיר שבתיהם נהרסו בסופה.



בחודש נובמבר 2008 הוציאה הקבוצה מהדורה סאטירית של העיתון "ניו יורק טיימס", אשר הופצה בחינם ב-1.2 מיליון עותקים ברחבי ארה"ב, כאשר נוסח הכותרת הראשית של העיתון: "המלחמה בעיראק הסתיימה". המהדורה הפארודית של העיתון, אשר הקיפה 14 עמודים ונשאה את התאריך ה-4 ביולי (יום העצמאות האמריקאי) 2009, כללה גם כותרות דוגמת "אושר חוק שכר מקסימום", "מגזר הנפט המולאם יממן את המאמצים לבלימת שינויים אקלימיים" ו"ממשלת ארה"ב מתכננת לבסס כלכלה שפויה". תפוצת המהדורה הפרודית עלתה באופן ניכר על תפוצתו של הטיימס האמיתי.



העיתון כלל גם מודעה מזויפת של ענקית הנפט אקסון מוביל, המתפרשת על פני עמוד שלם, בה החברה משבחת את סיום המלחמה בעיראק, וקובעת כי "שלום הוא רעיון שהעולם יכול להרוויח ממנו". כמו כן, כללה המהדורה כתבה שנכתבה כביכול על ידי העיתונאי תום פרידמן, בה הוא הביע חרטה על תמיכתו בפלישה לעיראק, והכריז כי לעולם לא יכתוב עוד באף עיתון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully