וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משבר הזהות של ויוונדי

מאת אריק פאנר

26.10.2009 / 7:14

עם אחזקות בחברות סלולר בצרפת ובמרוקו, בעלות על חברת המוסיקה יוניברסל וערוץ טלוויזיה משלה, ענקית המדיה הצרפתית שורדת היטב במשבר הכלכלי - אך לא בטוח שקיומה מוצדק



ניו יורק טיימס



>> ויוונדי היא אחת מחברות המדיה הגדולות בעולם; כזאת שעשויה לשרוד היטב גם במיתון. המטה שלה, בצל שער הניצחון בפאריס, חולש על אימפריה של מוסיקה, טלוויזיה בתשלום, משחקי וידאו ועסקי סלולר. בשונה מענקיות אמריקאיות כמו טיים וורנר, ויאקום, וולט דיסני וניוז קורפ, ויוונדי כמעט לא נפגעה מהירידה הבינלאומית בתקציבי הפרסום, והיא מייצרת את מרבית ההכנסות שלה מלקוחות שקונים את המוצרים שלה ומשתמשים בהם, שנשארו יציבים גם בזמן ההאטה.

ואולם, ויוונדי סובלת ממשבר זהות, ונדמה כי הנהלתה נמצאת במסע אינסופי של המצאתה מחדש, אך עדיין לא נפטרה לגמרי משרידי ז'אן-מארי מסייה, מנכ"ל החברה לשעבר, שלפני עשור בגל רכישות שגובו בהלוואות היה אחראי לטרנספורמציה שעברה החברה מספקית תשתיות מים משעממת.



בתביעה ייצוגית שעשתה את דרכה לבית המשפט בניו יורק החודש, הואשמו ויוונדי, מסייה ומנהל בכיר לשעבר נוסף בחברה על-ידי בעלי המניות בפרסום הצהרות שגויות ומטעות בנוגע למצבה הפיננסי של החברה אז.



בנוסף, ויוונדי אותתה כי בכוונתה למכור את הנתח הנותר שלה ב-nbc יוניברסל, חברת המדיה האמריקאית. צעד זה עשוי לפנות את הדרך ליצירת חברה הצפויה ליהפך לענקית המדיה האמריקאית הבאה - מיזוג פוטנציאלי בין nbc יוניברסל לבין חברת הכבלים קומקסט.



אנליסטים אומרים כי מבחינתה של ויוונדי הגיוני למכור, אך הם מביעים ספקות לגבי האסטרטגיה של החברה.



המנכ"ל הנוכחי של ויוונדי, ז'אן-ברנאר לוי, נמנע מדיונים על "התכנסות" - הרעיון שאותו קידם מסייה, לפיו הטכנולוגיה הדיגיטלית תנפץ את הגבולות בין סוגי המדיה ותועיל לקונצרנים שמסוגלים לספק שפע של תוכן אל הסלון של הלקוחות. אך ללא טיפוח הדדי כזה, תוהים האנליסטים, מה ההיגיון בשמירה על מגוון החברות של ויוונדי תחת מטרייה אחת?



"מבחינה תפעולית הם התקדמו היטב, באופן כללי", אומר קונור או'שיי, אנליסט בקפלר קפיטל מרקטס בפאריס. "אבל אין עדיין תשובה משביעת רצון מדוע הם זקוקים לחברת אחזקות".



ב-2004 חזרה בה ויוונדי מחלק גדול של עסקת הדגל של מסייה - רכישת סיגראם, החברה האם של אולפני יוניברסל, על ידי מכירת נתח של 80% בעסקי האולפנים לג'נרל אלקטריק, ששילבה אותה ברשת הטלוויזיה nbc. אך תחת לוי, שסירב להתראיין לכתבה זו, התיאבון לעסקות חזר לויוונדי.



בנקאים במקום כוכבי פופ



לוי, לשעבר פקיד ממשלתי מאופק שמונה לראשות החברה ב-2005 - שלוש שנים לאחר פיטוריו של מסייה, השלים שרשרת של עסקות במטרה לחזק את עסקיה הקיימים של החברה, שכוללים את יוניברסל מיוסיק גרופ, חברת התקליטים הגדולה בעולם; את אקטיויז'ן בליזרד, המובילה במשחקי וידאו; את ערוץ הטלוויזיה בתשלום הצרפתי קנאל פלוס ואת מפעילת הסלולר הצרפתית sfr.



ב-2005 התווה לוי הסכם לשלב בין קנאל פלוס לבין tps, ספקית צרפתית נוספת לטלוויזיה בתשלום. שתי החברות נמצאו בקשיים, והחברה החדשה רושמת רווחים בהתמדה.



שנה לאחר מכן, רכשה ויוונדי את bmg מיוסיק פאבלישינג מברטלסמן הגרמנית. ב-2007 מיזגה את העסקים של משחקי הווידאו שלה עם אקטיוויז'ן, אחת מיריבותיה. בנוסף, החלה להגדיל את נוכחותה בתחומים בעלי צמיחה מהירה כגון טלקומוניקציה בשווקים מתעוררים.



ואכן, נראה כי במטה החברה מבקרים יותר בנקאי השקעות מאשר כוכבי פופ, שחקנים או מתכנתי משחקים. "חברות אחזקה כמו ויוונדי נוטות להיות פעילות ביותר בחזית העסקות", אמר ניק בל, אנליסט בג'פריס אינטרנשיונל בלונדון. "זה משום שהחברות הבנות מנהלות את עצמן, אז הצידוק לקיום שכבה נוספת של עלויות טמון ביצירת ערך באמצעות מיזוגים ורכישות".



אף מלה על התכנסות



מבין החברות הבנות שלה, מחזיקה ויוונדי בנתח של 100% רק באחת, יוניברסל מיוסיק גרופ. הדבר מגביל את אפשרויות שיתוף הפעולה שלה, וכל אזכור של רעיונות סוחפים כמו התכנסות נהפך כפי הנראה לטאבו בימים אלה בחברה.



"תחת מסייה, היינו כולם נפגשים בישיבות משותפות ומדברים על סינרגיה", אמר מנהל אחת החטיבות בוויוונדי, שביקש להישאר בעילום שם. "את המלה 'התכנסות' כבר לא שומעים יותר".



יש כמה יוצאים מן הכלל. מנהלי יוניברסל מיוסיק, לדוגמה, סייעו לאקטיוויז'ן בליזרד לשפר את משחקי גיטאר הירו שלה, שבה השחקנים פורטים על אביזר המשחק בשירים של הלהקות האהובות עליהם. אקטיוויז'ן מקווה להעלות את המכירות באירופה על ידי הוספת יותר מוסיקה מקומית למשחק, מה שמועיל לשתי החברות. דאג מוריס, מנכ"ל יוניברסל מיוסיק, הוא חבר בדירקטוריון אקטיוויז'ן בליזרד.



עסקות מוחמצות



ואולם בשאר החברות ההזדמנויות לסינרגיות מוגבלות. הרגולטורים בצרפת, לדוגמה, הגבילו את יכולתו של קאנל פלוס לשתף פעולה עם sfr ואסרו עליהם למכור חבילות משותפות של טלפונים סלולריים, חיבור לאינטרנט וטלוויזיה בלוויין.



אם אין צידוק להפעלת החברה המשותפת, מדוע לא לפרק אותה? לפני כמה שנים, חגו כמה חברות השקעה פרטיות סביב ויוונדי ובחנו את האפשרות לעשות זאת, אך הסיקו כי גם הפירוק אינו הגיוני, בעיקר בגלל התייקרות המסים.



הפושטים נסוגו, אך החברה ניצבת בפני איום נוסף בצורת מתחרה חדשה ל-sfr, שהיתה פרת המזומנים של ויוונדי. ממשלת צרפת מתכננת למכור רישיון חדש להספקת שירותים סלולריים, והמועמדת המובילה לזכות בו היא איליאד, שהצטרפה באחרונה לשוק וזיעזעה את עסקי החיבור לאינטרנט בצרפת באמצעות הוזלת מחירים משמעותית. לוי, לצד שתי מפעילות סלולר שפועלות בצרפת, פראנס טלקום ובויג, הגישו תלונה לרגולטורים בנוגע לתוכניות לרישיון החדש, וטענו כי הוא מוצע במחיר נמוך מדי.



בתוך כך, ויוונדי מתמקדת בשווקים מתעוררים בתור מקורות צמיחה חדשים. קנאל פלוס החלה באחרונה לפעול בצפון אפריקה ובוויאטנאם; ויוונדי מחזיקה בנתח השליטה במרוק טלקום, ספקית הטלקומוניקציה הגדולה במרוקו.



אנליסטים אומרים כי לוי עשוי להשתמש בכסף שגויס באמצעות מכירת הנתח ב-nbc יוניברסל כדי לממן רכישות בשווקים מתעוררים. אך הזכרונות מתקופת הפזרנות של מסייה גרמו להנהלה הנוכחית להיזהר מלשלם יותר מדי.



בקיץ שעבר, דחתה זאיין, מפעילת סלולר מכוויית שפועלת באפריקה, את הצעת הרכש שהגישה החברה בסך של כ-10 מיליארד דולר. החודש, הגישה ויוונדי הצעת רכש בסך 2.9 מיליארד דולר ל-gtv - חברת טלקומוניקציה ברזילית - אך טלפוניקה אוף ספיין הספרדית הגישה הצעת רכש נדיבה יותר; אנליסטים טוענים כי סביר להניח שוויוונדי לא תציע הצעה גבוהה יותר.



"עדיף לוותר מאשר לעשות מה שעשתה החברה בניצוחו של מסייה, שזה לקנות בכל מחיר", אמר או'שי. "אבל במקום עסקות גרועות, מקבלים הרבה עסקות מוחמצות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully