וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אושרה תביעה נגזרת בסך 165 מיליון שקל נגד בזן בשל חשש לניגוד עניינים

מאת הילה רז

26.10.2009 / 7:14

סונול, דלק ופז, שמחזיקות בחצי ממניות חברת שמנים בסיסיים, טוענות כי בזן שמחזיקה בחצי השני מפרה את התחייבויותיה לספק לחברה חומרי גלם בכמות ובאיכות הדרושות



>> נשיאת בית המשפט המחוזי בחיפה, בלהה גילאור, אישרה לחברות הדלק סונול ודלק להגיש תביעה נגזרת בסך 165 מיליון שקל נגד בתי הזיקוק לנפט (בזן) בעניין חברת שמנים בסיסיים חיפה.

תביעה נגזרת היא תביעה המוגשת על ידי בעל מניות בחברה נגד החברה שבה הוא מחזיק במניות, כשהוא סבור שהגופים המוסמכים של החברה (כמו הדירקטוריון) פעלו בניגוד לטובתה - ואילו החברה מסרבת לתבוע אותם.



חברות הדלק סונול, דלק ופז מחזיקות יחד בחצי ממניותיה של חברת השמנים ובחצי השני מחזיקה בזן, שמספקת את חומרי הגלם לחברת השמנים. בזן, שבבעלות החברה לישראל של סמי ועידן עופר, עוסקת בזיקוק נפט ומוכרזת כמונופול בתחום. היא מייבאת נפט גולמי, מזקקת אותו ומפיקה ממנו תוצרים שונים. חברת השמנים עוסקת בייצור מוצרי שמנים ושעווה.



לטענת סונול ודלק, זה תקופה ארוכה בזן מפרה את התחייבויותיה לספק לחברת השמנים חומרי גלם בכמויות ובאיכויות המתאימות לה לצורך ייצור שמנים ושעווה. בשל כך נטען כי לחברת השמנים נגרם בשנים 2000-2006 נזק שמוערך ב-136 מיליון שקל. חברות הדלק ציינו כי החליטו לתבוע לאחר שבזן ניצלה את כוחה באסיפה הכללית ובדירקטוריון חברת השמנים ומנעה קבלת החלטה בעניין.



מהחלטת השופטת עולה כי חברת השמנים תלויה בבזן באורח מוחלט, מאחר שהיא הבעלים של המפעל שבו מיוצרים חומרי הגלם לחברה והיא ששולטת בחומרים מהם מופקים מוצרי החברה.



השופטת גילאור ציינה כי בזן, כבעלת מניות בחברת השמנים, מצויה בניגוד עניינים בכל החלטה שעליה לקבל ושנוגעת ליחסיה עם חברת השמנים כספק חומרי הגלם. לדברי השופטת "הצבעתה כבעלת מניות המצויה במצב של ניגוד אינטרסים עלולה לבטא את הערכתה בדבר כדאיות עסקה עבורה באופן אישי, אך לא לכלל הקבוצה".



"פתרון המחלוקות צריך להיעשות במישור העסקי, מחוץ לבית המשפט", קבעה השופטת. שיתוף הפעולה הגיע, לדבריה, למבוי סתום, והצדדים לא הגיעו להבנה על תנאים לקיום הסכם. כעת, לדברי גילאור, אמור בית המשפט לעשות את מלאכתם, כשכל אחד מהצדדים הוא גורם בעל השפעה רבה במשק, ולנסח עבורם את התנאים לפיהם יפעלו בעתיד, על המחירים, הכמויות, תחזוקה וכיו"ב. השופטת הטילה על בזן הוצאות משפט בסך 250 אלף שקל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully