וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפיקוח על שוק ההון באוצר שם על הכוונת את חברות הברוקראז'

מאת מירב ארלוזורוב

26.10.2009 / 7:14

יחידת הביקורת של הפיקוח תתמקד בבדיקת פעילות הברוקראז' של גופים מוסדיים, לנוכח דיווחים כי המוסדיים מוצאים דרכים יצירתיות להתגבר על האיסור להעביר פעילות ברוקראז' לגופים קשורים



>> יחידת הביקורת של הפיקוח על שוק ההון באוצר, בראשות ידין ענתבי, תתמקד בשנה הבאה בביקורת בתחום פעילות המסחר בניירות ערך (ברוקראז') של הגופים המוסדיים. זאת מאחר ש-2010 תהיה השנה הראשונה שבה ייאסר לחלוטין על המוסדיים לבצע את פעילות המסחר בניירות ערך שלהם באמצעות גופים קשורים - חברות אחיות.

עבודת הפיקוח של יחידת הביקורת תתמקד בבחינת השאלה אם הגופים המוסדים אכן עומדים באיסור החדש שהוטל עליהם, ואם הם נמנעים מלהעביר חלקים מפעילות המסחר בניירות ערך באמצעות גופים קשורים.



היקף פעילות המסחר בניירות ערך של הגופים המוסדיים עצום, והעמלות המשולמות בגין פעילות זו עשויות להכניס כסף רב לברוקר שמבצע את פקודות המסחר. מכאן נובע החשש כי גופים מוסדיים יעבירו את פעילות המסחר שלהם דרך חברות אחיות, וכך יעבירו רווח נאה לחברה האחות על חשבון הגדלת ההוצאות ופגיעה ברווח של העמיתים החוסכים בגוף המוסדי.



עד כה הוגבלה פעילות הברוקרז' דרך גופים קשורים ל-20% מהיקף פעילות המסחר בניירות ערך של אותו גוף מוסדי, וגם זאת בכפוף לעריכת מכרז ובחירת הברוקר הדורש את העמלות הזולות ביותר. מ-2010, בהוראת המפקח על הביטוח, יחדלו הגופים המוסדיים כליל מלהעביר פעילות מסחר בניירות ערך לגופים קשורים (גם אם הגוף הקשור מציע במכרז את העמלות הנמוכות ביותר).



עם זאת, מאחר שההכנסות מברוקראז' הן הכנסות חשובות מאוד לחברות הביטוח או לגופים המוסדיים הגדולים, בשוק ההון יש שמועות כי הגופים כבר מוצאים דרכים להתגבר על האיסור. אחת הדרכים היא "הצרחה" - שבה גוף א' לוקח את פעילות הברוקראז' של גוף ב', וגוף ב' לוקח את פעילות הברוקראז' של גוף א'; כך, הגופים סוגרים ביניהם בפועל עמלות לא תחרותיות.



יחידת הביקורת של הפיקוח על הביטוח תבדוק אם מתקיימים בשוק פתרונות יצירתיים כגון אלה. בנוסף, המפקח על הביטוח יחייב את הגופים המוסדיים לפרסם באתרי האינטרנט שלהם דרך מי הם מבצעים את פעילות המסחר שלהם - דבר שיסייע בחשיפה של "הצרחות" כאלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully