וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הערכות: אלוביץ' יוכל להמשיך להחזיק בנוקיה

מאת אמיר טייג

26.10.2009 / 10:57

לפי מקורות בשוק, ייווצר מאזן אימה בין שני יבואני מכשירי הסלולר הגדולים בישראל - נוקיה של שאול אלוביץ' וסמסונג של אילן בן-דב - שיחזיקו גם בחברות הסלולר פלאפון ופרטנר



>> עסקת בזק-אלוביץ' מעוררת לא מעט סוגיות של הגבלים עסקיים. בשתי סוגיות אין לאלוביץ' שום דרגות חופש: הוא לא יוכל להמשיך ולהחזיק במקביל גם ב-012 סמייל וגם בבזק בינלאומי באמצעות בזק. שתי החברות מתחרות זו בזו בשוק השיחות לחו"ל והאינטרנט המהיר, ומחזיקות יחד ביותר מ-66% מהשוק.

בנוסף, אלוביץ' ייאלץ למכור את אחזקותיו ב-yes, כלומר, 32% שאותם הוא מחזיק באמצעות יורוקום. הרשות להגבלים עסקיים מנעה בעבר מבזק למזג את yes, לפיכך ברור כי לא תסכים שאלוביץ' ימשיך להחזיק ביד אחת בבזק, המחזיקה ב-49% מ-yes, ובידו השנייה יחזיק עוד 32% מהחברה.



שתי סוגיות אלה ברורות, אך לא מן הנמנע כי הרשות תצטרך לספק תשובות גם בנושאים פחות ברורים. האם הרשות תאפשר לאלוביץ' למכור את אחזקותיו ב-yes, למשל לקבוצת אי.די.בי של נוחי דנקנר? ברור למדי כי הרשות לא תאפשר לאנשי דנקנר לשבת בדירקטוריון אחד עם אנשי בזק. לפיכך, סביר מאוד שאלוביץ' ימכור את השליטה המלאה ב-yes, כלומר, 82% מהחברה, בעסקה מתואמת בינו לבין בזק.



שאלת ההגבלים נהפכת למורכבת יותר בעניין אחזקותיו של אלוביץ' ביורוקום-נוקיה. נוקיה היא ספקית טלפונים סלולריים לשלוש חברות הסלולר ומחזיקה בכ-50% מהשוק הרלוונטי. קיים חשש כי אלוביץ' יעניק לפלאפון, חברת הסלולר של בזק, תנאים עדיפים על פני המתחרים, או יקפח את פרטנר וסלקום.



לכאורה, יכולה הרשות לדרוש מאלוביץ' למכור את יורוקום נוקיה, כדי לשמור על תחרות בשוק המכשירים. עם זאת, זה לא יהיה קל. לפני כמה שבועות קבעה הרשות תקדים בנושא כאשר איפשרה לאילן בן-דב, הבעלים של סאני יבואנית מכשירי סמסונג, להמשיך ולהחזיק בסאני במקביל לשליטה בפרטנר. תקדים בן-דב יקשה מאוד על רונית קן לסרב לבקשה של אלוביץ' להמשיך להחזיק בנוקיה.



מקורות בשוק מעריכים כי העובדה ששני יבואני מכשירי הסלולר הגדולים בישראל מחזיקים גם במפעילי סלולר תיצור סוג של מאזן אימה ביניהם. אלוביץ' לא ירצה לקפח את פרטנר, שכן הוא ידע כי הדבר עלול לגרום לסמסונג לקפח בתגובה את פלאפון. בן-דב לא יקפח את פלאפון כי יפחד שאלוביץ' יקשה עליו את התנאים מול נוקיה. לפיכך, קיים סיכוי יותר מסביר שאלוביץ' יוכל להמשיך ולהחזיק ביורוקום גם לאחר שישתלט על בזק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully