וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כלל פיננסים עולמית יומית: על טעות לא חוזרים 3 פעמים

TheMarker Online

26.10.2009 / 12:32

אמיר כהנוביץ: "בעולם מתחילים ניצוצות של דיבורי העלאות ריבית, בניגוד לארה"ב, והשבוע צפויה להיות זאת נורווגיה שתצטרף למעלות"



עליות שערים הבוקר בבורסות אירופה וברוב בורסות אסיה. העליות בהובלת מניות יצרניות הרכב על רקע פרסום דו"חותיה הטובים מהצפוי של יצרנית הרכבים טויוטה ועל רקע נתון צמיחה טוב מהצפוי של דרום קוריאה.



הנתונים הטובים הנ"ל מצליחים להתגבר על פרסום מדד בטחון הצרכנים בגרמניה שאכזב הבוקר כשירד לראשונה מזה יותר משנה, על רקע פחד הצרכנים מעליית מחירי האנרגיה ושיעורי האבטלה שאינם יורדים. מחיר הנפט יציב הבוקר, לאחר ירידת מחירו ביום שישי, אך עם נטייה קלה לעליות.







הדולר ממשיך להיחלש - וסין לא עוזרת



עיתון סיני המקושר לבנק המרכזי בסין פרסם הבוקר ידיעה כי העלייה בסחר של סין עם מדינות אירופה ויפן עדיין לא משתקפת בפרופורציות של היורו ושל הין ברזרבות המט"ח וכמו כן, כי יש צורך ברזרבות מט"ח גדולות לצורך שמירה על המטבע הסיני ועל האינפלציה המקומית, מה שרמז למשקיעים כי הבנק המרכזי אולי מתכנן להעדיף את היורו והין.



הידיעה דוחפת למעלה את שני המטבעות. מטבע נוסף שבולט הבוקר הוא הוואן הדרום קוריאני, לאחר פרסום נתון הצמיחה המהיר ביותר למדינה מזה 7 שנים, והדולר נחלש כשבנוסף לגורמים האלה בעולם מתחילים ניצוצות של דיבורי העלאות ריבית, בניגוד לארה"ב, והשבוע צפויה להיות זאת נורווגיה שתצטרף למעלות (הרחבה נוספת בפסקה הבאה).



הדולר נחלש הבוקר מול 11 מתוך 16 המטבעות המובילים מולו ומולו מדד ה-dxy המורכב מ-6 המטבעות הסחירים ביותר מולו הוא נחלש הבוקר בעשירית האחוז.



מדיניות מוניטרית - על טעות לא חוזרים שלוש פעמים



במשבר הטכנולוגיה, ב-2003, הוריד יו"ר הפד דאז, גרינספן, את הריבית עד ל-1% והותיר אותה ברמה זו במשך 12 חודשים. גם כשהחלה ההתאוששות, העלאת הריבית שלו הייתה איטית מידי ודחפה להתפתחות שוק הסאב-פריים מ-310 מיליארד דולר ב-2003 עד ל-600 מיליארד דולר ב-2006.



מדיניות זו של גרינספן נתפסת כיום כגורמת מרכזית לבועות הנדל"ן והטכנולוגיה. לברננקי כבר לא יהיו תירוצים, בכלל פיננסים מעריכים כי הוא ייזהר כעת שבעתיים מלגרור לעוד התנפחות ובמיוחד כשהוא לפני קדנציה נוספת, כלומר, זאת עדיין תהיה "הבעיה שלו".



בינתיים, המחירים בעולם, נזכיר, עולים: מחיר הנפט כבר חצה את ה-80 דולר לחבית, מחירי המניות בעולם עלו ב-76% מהשפל השנה, ב-9 במארס, ומחיר הזהב הגיע לשיא של כל הזמנים ל-1,072 דולר.



עדיין, שיעורי האבטלה הגבוהים וריקושטים מהמשבר מצליחים למתן עליית מחירים גם לצרכן, אך כשגורמים אלה יתמתנו, הם יאפשרו את התנאים לגלגול של עליות מחירים שכוללות בין השאר דרישות להעלאות שכר ותיקון לירידות המחירים במשבר וכן הלאה.



השבוע צפוי, כאמור, גם הבנק המרכזי בנורווגיה לעבור למדיניות מוניטרית מצמצמת ולהעלות את הריבית מ-1.25% ל-1.5%, זאת לצד העלאות ריבית באוסטרליה ובישראל. בארה"ב החוזים העתידיים עדיין מגלמים העלאת ריבית רק באפריל 2010.



בהקשר זה התבטא לאחרונה נשיא הפד של שיקגו שאמר שהוא לא מודאג מאינפלציה ומאמין כי זו תישאר בשנים הקרובות על כ-1.5%, ולעומתו, נשיא הפד של פילדלפיה אמר כי הוא מוכן להעלות ריבית "מוקדם משאר חברי הפד".



סיכום ביניים: פרסומי הדוחו"ת לרבעון השלישי



174 מתוך 500 החברות במדד ה-s&p500 דיווחו עד כה על תוצאותיהן לרבעון השלישי. רובן עדיין דיווחו על רווח שלילי, 103 לעומת 63, אך עדיין הפתיעו לטובה ביחס לציפיות האנליסטים המוקדמות, כש-146 הכו את התחזיות בכ-16% בממוצע. הרווחים אומנם הפתיעו, אך שורת המכירות דווקא פחות, רק 112 חברות הצליחו להכות את התחזיות ובשקלול מדובר על תוצאות הדומות להערכות המוקדמות.



עכשיו נשאלת השאלה: אם המכירות לא עלו, אז מאיפה הגיע הרווח הזה? יכולות להיות לכך מספר סיבות, בניהן התייעלות, הוזלת עלויות בלתי צפויה, ירידת תחרות, או קיצוץ בהשקעות או במנועי צמיחה עתידיים. כנראה שמכולן יש מעט.



הממשל האמריקאי רוצה להאריך את המח"מ - העקום צפוי לעלות ולקבל תלילות



בסקירה קודמת על ישראל צוין כי ממשלות ינצלו את ההתאוששות להארכת המח"מ על החוב הממשלתי. בארה"ב לדוגמא ירד המח"מ בצורה משמעותית ולמעשה נמצא בשפל של 26 שנה: 49 חודשים. נזכיר כי לממשל האמריקאי לא היו ברירות, שוק הנדל"ן היה במשבר והוא היה זקוק נואשות לאשראי זול לטווח הארוך.



הצפת השוק באג"ח ממשלתי לטווח הארוך הייתה הורגת אותו וחברות לא היו מצליחות לגייס כסף. כעת מתכנן גייטנר, שר האוצר האמריקאי, לנצל את ההתאוששות ואת התשואות הנמוכות עדיין לטווחים הארוכים כדי להאריך את המח"מ עד ל-72 חודשים.



כלומר, להגדיל בצורה משמעותית את הנפקות האג"ח הארוכות ל-10 ו-30 שנה. ולפי חישוב של חברת ftn הם ידרשו לשם כך להגדיל את ההנפקות בטווחים הארוכים בשנה הבאה בכ-40% ל-600 מיליארד דולר. עדיין, משקיעים נוהרים לאג"ח הממשלתיות, למרות שכפי שמסתמן כעת האפיק יחווה השנה את ההפסד הגדול ביותר שנרשם בו מאז 1978.



המסחר באג"ח ממשלתי היום



על הבוקר חוזרות האג"ח הממשלתיות בארה"ב לרדת (נו מה חדש) והתשואות עליהן עולות לרמתן הגבוהה מתחילת החודש, זאת על רקע המתנת המשקיעים לפרסום נתוני הצמיחה לרבעון השלישי ביום חמישי.



הערכות הן שהצמיחה בארה"ב הסתכמה ברבעון על 3.2% (ביחס לרבעון השני) מה שאומר שמדובר בקצב המהיר ביותר מזה שנתיים ושהכלכלה מאיצה בקצב מהיר. עם זאת, נזכיר שחלק גדול מהצמיחה מקורו בהרחבות הפיסקליות האגרסיביות של ממשלות בוש ואובמה.



כלומר, הממשל לא רק שלא ייהנה מההתאוששות כשמשקיעים יחפשו נכסים מסוכנים יותר, אלא גם יצטרך לשלם עליה ולצורך כך ימשיך להנפיק אג"ח בכמויות. היום ינפיק הממשל אג"ח צמודת מדד (tips) ל-5 שנים בסכום של 7 מיליארד דולר, ההנפקה הראשונה מתוך 4 המתוכננות לשבוע.



כשנפגשו עובדי האוצר להחליט כמה להנפיק כנראה ששאלו את עצמם "כמה כדאי להנפיק?" אני לא יודע, תשאל את ג'ים, מאיפה ג'ים יודע, אז תשאל את ג'ון, אבל ג'ון יצא לאוכל, אז תשלח מייל לג'ימס, ג'ימס פוטר. אז תזרוק מספר, זה גם ככה לא משנה, נגיד- 123.



בין אם באמת כך התרחשו הדברים, או שלא, סכום ההנפקה השבוע בארה"ב יעמוד על 123 מיליארד דולר, ובלי ששמו לב זהו עוד שיא הנפקות שנשבר. התשואה על אג"ח ל-10 שנים עומדת הבוקר על 3.5% ולא נתפלא עם תוך שנה תגיע גם ל-4.5%. להערכת כלל פיננסים האפיק הממשלתי בארה"ב איננו אטרקטיבי.



היום במאקרו - פרסום נתוני הפעילות הכלכלית של הפד לשיקגו ולדאלאס.



הסקירה נכתבה על ידי אמיר כהנוביץ, כלכלן מאקרו בכלל פיננסים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully