וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנכ"ל מאוחדת: "77 אלף שקל הם שכר מוגזם?"

מאת דן אבן

27.10.2009 / 7:06

מבין 30 מקבלי השכר הגבוה ב-2008 - 19 הם עובדי מערכת הבריאות ? שיאן השכר הוא פרופ' גידי סהר מבית החולים סורוקה, עם 95 אלף שקל בחודש ? מנכ"ל קופת חולים מאוחדת שמואל מועלם, שדורג במקום השלישי עם שכר של 82 אלף שקל: "הדו"ח פופוליסטי, צריך לשים דברים בפרופורציה



>> "הצגת המשכורות בדו"ח השכר של משרד האוצר היא פופוליסטית, ואינה מראה את התמונה המלאה", כך טוען שמואל מועלם, מנכ"ל קופת חולים מאוחדת בשנתיים האחרונות, בראיון בלעדי ל-themarker. מועלם מותח ביקורת על אופן הצגת דו"ח השכר במגזר הציבורי, ואומר כי פרסומו גורם בעיקר צרות לקופת החולים, וכי אין בו כל תועלת.



מועלם נכנס לתפקידו כמנכ"ל קופת חולים מאוחדת לפני כשנתיים, לאחר עשר שנים שבהן כיהן כסמנכ"ל מאוחדת, ועוד חמש שנים שבהן כיהן כמשנה למנכ"ל וראש אגף משאבי אנוש בקופה. בדו"ח הממונה על השכר במגזר הציבורי מדורג מועלם במקום השלישי - עם שכר חודשי ממוצע של 82,410 שקל ברוטו.





"עם כל ההגינות, כשאומרים שאני מרוויח משהו צריכים להיות הוגנים, ולומר שלוקחים לי בחזרה 60% מהשכר דרך מס הכנסה, ביטוח בריאות וביטוח לאומי", טוען מועלם. "הכסף הזה חוזר לקופת המדינה, והדברים האלה לא נאמרים במפורש. אני עובד בקופה כבר 41 שנים, צברתי ותק, ובעשר השנים האחרונות לא הועלה שכרי. גם כשמוניתי למנכ"ל נשארתי עם אותו שכר כפי שהיה לי בתפקידי כמשנה למנכ"ל".



שכרו של מועלם אושר בדירקטוריון של קופת חולים מאוחדת ב-1998, שנה לפני שהקופה הוכפפה לפיקוחו של אגף הממונה על השכר באוצר.



מתלוש המשכורת של מאי 2009, אותו מציג מועלם בפני themarker, עולה כי שכרו ברוטו הוא 71,650.77 שקל, ואילו שכרו נטו מסתכם ב-31,789.68 שקל. שכר זה כולל סעיפים מגוונים, בהם שכר יסוד בסך 11,464 שקל, שכר עידוד בסך 2,952 שקל, הוצאות רכב, טלפון, מרפאה ואש"ל, וכן תוספות ותק המחושבות בהתאם לתאריך שבו החל לעבוד בקופה - ה-10 בספטמבר 1968. משכרו החודשי של מועלם נוקו במאי תשלומי מס הכנסה בסך 30,772 שקל, ביטוח לאומי וביטוח בריאות בסכום כולל של כ-3,100 שקל, הפרשות לקרן השתלמות, לוועד העובדים ולביטוח חיים וכן תשלומים לקרנות פנסיה של פסגה וקלי.



"המחזור הכספי של מאוחדת גבוה מ-4 מילארד שקל בשנה. באחריותי נמצאים 7,000 רופאים ועובדים ו-300 סניפים של הקופה ברחבי הארץ - אז איך אפשר לומר שזה מוגזם לקבל 77 אלף שקל נטו?", מתמרמר מועלם. "לכל פרסום צריך לתת פרופורציה".



לטענת מועלם, פרסום המשכורות במגזר הציבורי פוגע גם בעבודת הקופה, שכן המבוטחים והעובדים יכולים לבוא בטענות. "הממונה על השכר מכיר את כל המספרים, אז מה תורם לו הפרסום זה? אין בכך כל תועלת, זה יכול רק להזיק", קובע מועלם. "אם לא יאשרו לאחד מחברי הקופה תרופה או טיפול שנמצאים מחוץ לסל הבריאות, הוא מיד יגיד שקופות החולים מרוויחות הרבה כסף. זה כמובן מזיק גם לעובדים, ולא תורם לאווירה טובה במקום העבודה".



שני שיאנים מסורוקה



רופאים בכירים ומנהלים בקופות החולים מככבים בראש רשימת שיאני השכר במגזר הציבורי של משרד האוצר. לפי דו"ח הממונה על השכר באוצר, אילן לוין, מבין 30 השמות הראשונים ברשימת מקבלי השכר הגבוה במגזר הציבורי 19 הם עובדי מערכת הבריאות, 13 מהם מועסקים בבתי החולים שבבעלות שירותי בריאות כללית, או עובדים בהנהלת הקופה, שהיא הגדולה בישראל. בנוסף, מככבים בדו"ח חמישה בכירים בקופת חולים מאוחדת.



שיאן השכר במגזר הציבורי לשנת 2008, המככב במקום הראשון בדו"ח, הוא פרופ' גדעון סהר (57), המנהל בשנים האחרונות את מחלקת ניתוחי לב-חזה במרכז הרפואי סורוקה שבבעלות הכללית. סהר מונה לתפקיד במארס 2006, לאחר שכיהן כמנתח ומשתיל לב בכיר בבית החולים בלינסון. מהדו"ח עולה כי סהר מקבל שכר חודשי ברוטו ממוצע של 95,076 שקל.



במקום השני ברשימה מדורג פרופ' גבריאל סנדרו, מנהל המחלקה הכירורגית-כלי דם בסורוקה, עם שכר חודשי ברוטו של 87,664 שקל בממוצע; ולמקום השלישי הגיע, כאמור, מנהל קופת חולים מאוחדת. במקום הרביעי ממוקם מנהל מחלקת ניתוחי חזה ולב בבית החולים כרמל, פרופ' דן ערבות, שעמד בראש רשימת שיאני השכר במגזר הציבורי בשנה שעברה. שכרו החודשי הממוצע ברוטו של ערבות ב-2008 הסתכם ב-78,778. אל המקום החמישי בדו"ח הגיע פרופ' מיכאל ברנט, קרדיולוג ילדים ומנהל יחידת האולטרה-סאונד במכון הלב במרכז שניידר לרפואת ילדים, עם שכר חודשי ברוטו ממוצע של 76,516 שקל.



בעשירייה הראשונה של שיאני השכר מופיעים עוד רופא אחד מהכללית, שני רופאים ממאוחדת ומבקר הפנים של הקופה, וכן מנכ"ל מכבי שירותי בריאות, ד"ר אהוד קוקיה. שכרו החודשי הממוצע של קוקיה היה 73,606 שקל בממוצע ב-2008. מנכ"ל שירותי בריאות כללית, אלי דפס, הגיע למקום ה-15 בדירוג, עם שכר חודשי ברוטו ממוצע של 69,406 שקל.



בשבוע שעבר פורסם דו"ח השכר בשירות המדינה, שגם בו כיכב במקום הראשון רופא - הפתולוג הראשי של המכון לרפואה משפטית באבו כביר, פרופ' יהודה היס, המשתכר בחודש 66,614 שקל ברוטו בממוצע.



"יש תג מחיר להבאת רופאים טובים"



ד"ר מיקי שרף, מנהל בית החולים סורוקה, אמר אתמול בתגובה לדו"ח: "לתושבי הנגב מגיע שירות רפואי שלא נופל ברמתו מהשירות שניתן לתושבי המרכז. שירות כזה דורש תשתיות, תאי אשפוז ראויים, טכנולוגיות מתקדמות - וכוח אדם מקצועי ומיומן, שמסוגל להשתמש בטכנולוגיות אלה ולתת טיפול הולם לתושבים.



"אנו משמשים בית חולים שלישוני (המספק שירותי חירום ברמת על, ד"א), שיש לו תפקיד אסטרטגי באזור - מגזרת אשקלון ועד אילת. לשם כך אנו מגייסים רופאים מהשורה הראשונה. לצד תמריצי המחקר וההוראה, יש צורך גם בתמריצים כספיים - כי דווקא לאנשים אלה יש יכולת השתכרות גבוהה בשוק הפרטי. רופאים המוצבים כאן מוותרים על הכנסה בשוק הפרטי; עליהם להיות בבית החולים רוב שעות היום, בלילות ובסופי שבוע. שכר הרופאים אושר על ידי האוצר".



לטענת שרף, בית החולים סורוקה נהפך למרכז למצוינות - עם עלייה דרמטית במספר ניתוחי הלב. "תושבי הנגב עוברים כאן ניתוחים, במקום לנסוע למרכז - ויש אפילו מבוטחים מהמרכז שמגיעים לכאן", הוא מתגאה. "גייסנו מתמחים מובילים שמגיעים בעקבות מנהל מחלקה בעל שם, והנהנים העיקריים הם תושבי האזור".



מהנהלת שירותי בריאות כללית נמסר בתגובה: "הכללית מעסיקה 35 אלף עובדים. השמות המופיעים ברשימת האוצר הם רופאים בכירים ומנהלי מחלקות במקצועות ייחודיים בבתי חולים, חלקם באזורי פריפריה, שתרומתם לבריאות הציבור ולהצלת חיים רבה, וששכרם נקבע על פי הסכמים קיבוציים ומאושר על ידי משרד האוצר. באשר למנכ"ל הקופה, המדורג במקום ה-15 ברשימה, הרי שבתשלומי השכר שלו ל-2008 נכללו הפרשים בגין 2007; ללא הפרשים אלה, שכרו הוא לפי ההסדרים המקובלים".



מנהלת בית החולים כרמל, ד"ר חן שפירא, מסרה בתגובה: "פרופ' דן ערבות, המדורג רביעי ברשימת השכר, הגיע אלינו לאחר שהקים בבלינסון את יחידת השתלות הלב, עם סיום השתלמותו בתחום בבריטניה. ערבות הוא מנתח מוביל בעולם, והצטרף לעושים במצוינות בפריפריה הצפונית של ישראל. אנו גאים על הצטרפותו לחטיבה הכירורגית של בית החולים, ועל כך שהוא ממשיך לתרום למובילות בית החולים.



"אין ספק שיש תג מחיר להבאתם לפריפריה של רופאים מובילים, כמו בתחומים אחרים", הוסיפה שיפרא. "תרומתם של פרופ' ערבות בצפון ושל פרופ' סהר בדרום, למתן רפואה מובילה ומתקדמת, חשובה ביותר ועוזרת למנוע יצירה של פערים נוספים בשירות הרפואי הלא-שוויוני הניתן כיום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully