וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הריבית בנובמבר ללא שינוי: 0.75%

מאת מוטי בסוק

27.10.2009 / 7:06

אחת הסיבות להחלטת בנק ישראל: הריביות הנמוכות במשקים המובילים בעולם, הצפויות להישאר ברמות אלה בחודשים הקרובים



>> ריבית הבסיס במשק נותרה בנובמבר ללא שינוי, ברמה של .0.75% - על כך החליט אתמול נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר. החלטתו תואמת הערכות המוקדמות.



בהודעה שפירסם בנק ישראל הודגש כי ההחלטה להותיר את הריבית ברמה של 0.75% תתרום לשמירת האינפלציה במשק בתחום יעד האינפלציה השנתי של הממשלה (1%-3%), ותסייע לביסוס ההתאוששות בפעילות המשק תוך תמיכה ביציבות הפיננסית.

בנימוקים להחלטת הריבית מזכיר הבנק המרכזי כי מדד המחירים לצרכן בספטמבר ירד, בניגוד לכל הערכות המוקדמות, ב-0.3% וכי הציפיות לאינפלציה של החזאים ושל שוק ההון ל-12 החודשים הבאים נשארו גם בנובמבר מעט מעל 2% - אמצע יעד האינפלציה של הממשלה. בנק ישראל מדגיש גם כי קיומו של פער תוצר ב-2009 והצפי לקיומו גם ב-2010 - חרף ניצני ההתאוששות בפעילות וסיום ההשפעות קצרות הטווח של העלאות המחירים על ידי הממשלה - פועלים למתן את שיעור האינפלציה בשנה הקרובה. האינדיקטורים הכלכליים, מוסיף הבנק, מראים כי השיפור בפעילות הכלכלית במשק נמשך, אף כי קיימת אי ודאות לגבי עוצמת ההתאוששות.



עוד מציין בנק ישראל כי בסחר העולמי נרשמה באוגוסט ירידה לאחר עליות בחודשים הקודמים. רמת הפעילות במשק האמריקאי, שהוא אחד מיעדי היצוא העיקריים של ישראל, עדיין נמוכה. סיבה נוספת להחלטת הנגיד להותיר את הריבית ללא שינוי היא הריביות הנמוכות של הבנקים המרכזיים במשקים המובילים בעולם, וההערכה כי ריביות אלה יישארו נמוכות בחודשים הבאים. מרבית הנתונים שהתפרסמו בחודש האחרון מצביעים על התייצבות או התאוששות קלה בפעילות במשקים המפותחים, על התאוששות מהירה באסיה ועל שיפור בתעשייה ובסחר העולמיים.



בתגובה להחלטת הנגיד אמרו כלכלני ישיר בית השקעות: "הותרת הריבית ללא שינוי מעודדת את ההשקעה הריאלית במשק אך תורמת גם לדחיפת הציבור לאפיקים פיננסיים מסוכנים".



רפי גוזלן, אסטרטג המאקרו של לידר שוקי הון: "הותרת הריבית ללא שינוי, חודש שני ברציפות, מעבירה לשוק מסר כי הבנק המרכזי אינו מעונין בריסון אגרסיבי כל עוד קיימת אי ודאות לגבי עוצמת ההתאוששות בעולם".



שרגא ברוש, נשיא התאוחדות התעשינים: "טוב עשה הנגיד כשהחליט להותיר את הריבית ללא שינוי, שכן כשכל העולם נמנע מהעלאות ריבית מוטלת גם עלינו חובת הזהירות".



יהודה טלמון, נשיא נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה: "ההחלטה מוצדקת לאור ההתאוששות השברירית של המשק, שחיקת השכר, הצפי לעלייה בשיעור האבטלה ומחנק האשראי".



נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין: "לפי שעה החלטת הנגיד נכונה, לנוכח העובדה שהמשק נמצא רק בתחילתו של תהליך לחידוש הצמיחה ולצמצום האבטלה. עם זאת, אסור לשכוח שהריבית הנמוכה מפירה את האיזונים במשק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully