וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השיאנים שנשארים מחוץ לטווח האש

טל לוי

27.10.2009 / 7:06

התחום האפור



>> שיאני השכר במגזר הציבורי אמנם מרוויחים היטב, אך מדי שנה הם נאלצים לספוג ביקורת - מהעיתונות, ממבקר המדינה ומהאוצר. לפיכך, השילוב המנצח הוא משכורת טובה עם התחמקות מהביקורת.

איך עושים את זה? פשוט מאוד - הולכים על אפור. האפור הוא גוון מנצח במגזר הציבורי. וכך, אף שחצי הביקורת מופנים לרוב נגד משכורות מנופחות של יו"רים, מנכ"לים או ראשי אגפים, פעמים רבות אלה דווקא הספרן או הנתב העלומים שמרוויחים סכומים שערורייתיים.



הנה דוגמה מבנק ישראל: שיאני השכר בבנק הם חברי ההנהלה, שמושכים מדי שנה אש כבדה. ואולם איש לא מתייחס למתכנת שמרוויח 48,951 שקל, ועובד כנראה קצת פחות מרוב אנשי ההיי-טק, שהיו בין הראשונים להיפגע במשבר הכלכלי האחרון.



נכון, שיאני השכר של 2008 הם כמה רופאים בכירים, אך בואו נודה על האמת - כמה אנשים מוכנים לנתח לבבות? ובכלל, כשמדובר בניתוחים, לא מעט אנשים ישמחו לדעת שהרופא המנתח נהנה מביטחון כלכלי, ולא חושב על המשכנתא כשהוא עומד מול חזה פתוח. לכן, עדיף להיות הספרן המרכזי של בנק ישראל, שמרוויח 38,410 שקל בחודש - הרבה יותר מהספרן העירוני במתנ"ס השכונתי.



הביטו, למשל, בדו"ח רשות השידור: את השכר הגבוה ביותר, ואת השקט התעשייתי, גורפים מפקחי השידור (כ-35 אלף שקל בחודש), מפקח המחסן (34,212 שקל), וסמנכ"ל הגבייה, שמקבל 28,593 שקל כדי לגבות את האגרה.



בחברת נמל אילת, לדוגמה, כדאי מאוד להיות עובד עגינה - המשתכר 37,563 אלף שקל ברוטו בחודש; ברפאל כדאי דווקא להיות מנהל מחלקה, שמרוויח 17-46 אלף שקל ברוטו בחודש (עשרות עובדים ממלאים תפקידים כאלה בחברה); ובחברת החשמל, למרבה ההפתעה, לא כדאי בהכרח להיות מנהל מחלקה - אלא עדיף להיות נהג האוטובוס, שמרוויח 38,476 שקל בחודש ברוטו. גם "משגיח" בחברת חשמל נשמע ג'וב לא רע, עם שכר של 38 אלף שקל בחודש.



אחד מהתפקידים האפורים הם הנתבים. הם אמנם מושכים אש עם פרסום דו"ח השכר ונמצאים כבר בתחום האפור הכהה, אך הם עדיין בטווח הבטוח. הבכיר מביניהם עובד בנמל חיפה ומרוויח 69,769 שקל. מה עושה נתב? מדובר ברב חובל שתפקידו לנתב את האוניות הנכנסות למפרץ וללוות אותן עד לרציף. בנמל חיפה משלמים היטב (58,462 שקל) גם ל"סדרן רב תכליתי". במקרה זה מדובר במנהל עבודה שאחראי על פריקה וטעינה של מטענים. "סדרן עבודה ראשי", גם הוא מנמל חיפה, מרוויח 59,364 שקל; באחריותו לשבץ את העובדים בקבוצות העבודה.



דוגמאות נוספות למשכורות גבוהות שנשארות בתחום האפור לא חסרות: נשיא אוניברסיטת תל אביב, למשל, מושך אליו הרבה אש עם שכר של 63,247 שקל, אבל ראש מחלקת התואר השלישי בבר אילן מרוויח רק מעט פחות ממנו - 55,978 שקל - ונשאר אנונימי. לנוכח הדברים האלה, טוב יעשה צה"ל (שיאן שכר בפני עצמו), אם ישקול להחליף את צבעי ההסוואה מירוק זית לאפור. מסתבר שהאפור מאפשר לחמוק מכל אש באופן הטוב ביותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully