וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארגוני פשיעה שולטים בקבוצות בליגת העל בכדורגל

יניב קובוביץ'

27.10.2009 / 8:48

תחקיר "הארץ" חושף איך עבריינים איימו על שחקנים ומנהלים וסחטו אותם, בניסיון להטות משחקים ■ שחקן הפועל באר שבע אביתר אילוז העיד: "דחפו לי חבילה של כסף לתוך הכיס"



יניב קובוביץ' ודוד מרואני



במאי 2005 נכנס קובי פלקוביץ, חוקר ביחידת יאחב"ל, למשרדו של רו"ח יאיר רבינוביץ', אז יו"ר הבקרה התקציבית של ההתאחדות לכדורגל, לפגישה שנקבעה מראש. בפגישה, הסביר החוקר לרבינוביץ', כי המשטרה מנסה טקטיקה חדשה נגד ארגוני הפשיעה הגדולים, שעיקרה להתחקות אחר הכסף של ראשי הארגונים. "ידוע לנו שאנשי עולם תחתון מחזיקים בכרטיסי שחקנים בליגת העל ובליגת המשנה", אמר פלקוביץ לרבינוביץ', "כמה כסף כבר אפשר לעשות ממכירת שחקן?". רבינוביץ' גיחך. הוא הבין מיד כי החוקר שנמצא מולו לא מזהה את האינטרס האמיתי של ארגוני הפשיעה בכדורגל. "הכסף הוא בהימורים הבלתי חוקיים ולא במכירת שחקנים", השיב רבינוביץ' והחזיר את החוקר לעשות שיעורי בית. שבעה חודשים מאוחר יותר פקד את אותו משרד החוקר דני יפה, הפעם עם ממצאים. "אנחנו יודעים בוודאות על קבוצות בליגת העל, שמאחוריהן עומדים ארגוני פשיעה ובראשן עומד איש קש מטעמם", הסביר יפה. לצערו של רבינוביץ', זו היתה הפגישה האחרונה שלו עם גורם משטרתי בנושא זה.



בראיון אתמול לגלי צה"ל אמר רבינוביץ' כי "העולם התחתון השתלט על לפחות שתי קבוצות כדורגל". ל"הארץ" אמר השבוע כי "במשטרה הסבירו לי שהם לא נותנים עדיפות לחיבור בין עולם הפשע לכדורגל".



"כבר אז הסברתי להם שאם לא יטפלו בתופעה הזו עכשיו, היא תצמח לממדים מפלצתיים. היום ההימורים הבלתי חוקיים רווחים יותר מההימורים בטוטו". לטענת רבינוביץ', אחת הדרכים של ארגוני הפשיעה לשלוט במועדונים ולהשפיע הלכה למעשה על תוצאות המשחקים היא על ידי רכישה של שחקנים - זאת למרות שעל פי חוקי התאחדות הכדורגל הבינלאומית (פיפ"א), אסור לאנשים פרטיים להחזיק בכרטיסי שחקן של שחקנים פעילים. רבינוביץ' חושף כי גם לחוק הזה נמצאה פרצה. "אותם גורמים", הוא מסביר, "רוכשים מועדונים קטנים ונידחים במדינות עולם שלישי, רושמים את השחקן הרלוונטי כשחקן פעיל של הקבוצה שבבעלותם בחו"ל - ואז ?משאילים' אותו חזרה לקבוצה בארץ".



בדצמבר 2006 נחשפה פרשת חוקי המשחק, בה תועד ניסיון להטיית משחק בין הפועל באר שבע להפועל רעננה, שהביא למעצרם של ארבעה חברי ארגון פשיעה מהדרום. לימים עלה החשד כי מאחורי אותם גורמים, שהורשעו בהמשך במסגרת עסקת טיעון, עומד עמיר מולנר, מי שמוגדר על ידי משטרת ישראל יעד מרכזי. עם התפתחות החקירה, נעצרו אף ארבעה שחקני הפועל באר שבע, שנחשדו כי קיבלו שוחד מאותם גורמים כדי להטות את תוצאת המשחק.







אמיר מולנר, אלון מזרחי ואלי ז'ינו



פרוטוקולי חקירותיהם במשטרה של שחקני הפועל באר שבע, שהגיעו לידי "הארץ", שופכים אור על הקלות הבלתי נסבלת בה נקנו שחקנים במטרה להטות משחקים. "יניב בובליל (אחד העצורים בפרשה וחבר בכיר, על פי גורמים במשטרה, בארגון הפשיעה של יניב זגורי הפעיל בדרום הארץ, י.ק וד.מ) פנה אלי ואמר שזה בקשר למשחק מול רעננה בשבת", סיפר אביתר אילוז, שחקן הפועל באר שבע שנחקר אז בפרשה, לחוקר משה אגם, "ישר הבנתי שמשהו לא נראה לי והתחלתי לחשוש ולפחד. הוא אמר ?אנחנו רוצים שתפסיד את המשחק ויש בסיפור הזה עוד ארבעה או חמישה שחקנים'. הבחור השני אמר לי ?אל תדאג, יהיה בסדר', ודחף לי חבילה של כסף לתוך הכיס. הוא תפס לי את היד בחוזקה ואמר ?אנחנו צריכים שתעשה פנדל ואנחנו נפצה אותך בענק, בגדול'. ספרתי את הכסף, היה שם עשרת אלפים שקלים וישר החבאתי אותם בבית. לא ידעתי מה קורה אתי, הייתי בהלם ומפוחד".



באחת החקירות הללו, נחשף טופס טוטו (ראו מימין) בשווי 600 אלף שקלים, שמילאה קבוצת עבריינים, בהתבסס על ארבעה משחקים שנקנו מראש. לפי ההערכות, הטופס הביא לזכייה בשווי של 40 מיליון שקלים.



שנה קודם לכן, בספטמבר 2005, עלה שמה של הפועל באר שבע בחשד למעורבות בפלילים במקרה אחר. למשרדו של אלי זינו, מי שהיה הבעלים של הקבוצה, הגיע אז, כך עולה מחקירת משטרת הנגב, יוסי מוסלי, הנחשב, לדברי גורמים במשטרה, לראש ארגון פשיעה באזור המרכז. לחוקרים סיפר זינו כי מוסלי פנה אליו ואמר לו כי "יש לאלון מזרחי (ששיחק אז בהפועל באר שבע, י.ק וד.מ) חוב בסדר גודל אסטרונומי של שבעים אלף דולר. או שתיקח עליך את החוב או שתעביר אותו לקבוצה שמוכנה לשלם את החובות של אלון". "הם אמרו שבני יהודה תיקח אותו ותשלם", הוסיף זינו בחקירתו, "הסכמתי לכך והוא עבר לבני יהודה, זה היה טוב בשבילי ובשביל הקבוצה. לא ידעתי שאלון מהמר ולא היתה שמועה כזו, אבל בשיחה מוסלי לקח אותי הצידה ואמר לי שהבחור מסובך בהימורים".



חקירתו של זינו הובילה את החוקרים למשרדו של משה דמאיו, מנכ"ל בני יהודה. המשטרה פתחה תחילה בחקירה סמויה, במהלכה צותתה לשיחות שניהל מוסלי עם דמאיו. בחקירתו במשטרה, שבאה בעקבות הממצאים שנאספו בחקירה הסמויה, נשאל דמאיו על מהות הקשר בינו לבין מוסלי. "אני מציג בפניך שיחה שנערכה ב-9.8.05, בשעה 14:12, בינך לבין יוסי מוסלי", אמר לו החוקר, "בה אתם משוחחים בנוגע למשחק כדורגל שאמור להיערך בבית הכלא. בשיחה אתה אומר שיבואו למשחק אתה, הדוברת, המאמן, חברי הנהלה, ויוסי. בנוסף, אתה אומר ליוסי שתועבר רשימה מדוייקת ושתעדכן אותו ברגע שאלברט (מנהל הכלא, י.ק וד.מ) יחזור. מהי תגובתך?"



דמאיו: "פנו אלי מהכלא לערוך משחק מחווה במסגרת מיזם של מועדונית במקום. ביקשו שנבוא לשחק נגד הכלואים בבית הכלא. באחת משיחות הטלפון שהיו לי עם יוסי, אמרתי לו שצלצלו אלי מהכלא ושרוצים שנבוא למשחק רעים. יוסי אמר לי שהוא גם רוצה לבוא למשחק. אמרתי לו שאני צריך למסור פרטים ותעודות זהות ורק אחר כך מאשרים. יוסי אמר לי שאין לו סיכוי להיכנס והציע שנרשום שהוא חבר הנהלה".



חוקר: מדוע אתה מוכן לסכן את שמך הטוב ואת אמינותך בפני רשות בתי הסוהר עבור יוסי מוסלי?
דמאיו: "זה היה בשביל לצאת ידי חובה בפני יוסי, כי יוסי אמר לי בשיחה מוקדמת, תגיד מקסימום שאני חבר הנהלה. ידעתי שברגע שאראה תעודת זהות לא יאשרו לו להיכנס לכלא. זה הכל".
חוקר: למה שלא יאשרו ליוסי להיכנס למשחק בכלא?
דמאיו: "כי יש לו עבר פלילי"



ואכן, מכתב האישום שהוגש באוקטובר 2005 נגד מוסלי, בין השאר בעבירות של ניסיון לרצח, הלבנת הון והחזקת אמצעי לחימה, נטען כי "ניסה להיכנס לבתי סוהר שונים כדי להיפגש עם עבריינים שונים לצרכים שונים". "באחת הפעמים", מוסיף כתב האישום, "שלח מוסלי חבר בארגונו לרצוח אסיר, וזאת לבקשת חבר נוסף בארגון שנמצא אותה עת בכלא, על רקע סכסוך ביניהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully