וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כלל פיננסים עולמית יומית: כל מטאטא במעצור

TheMarker Online

27.10.2009 / 14:26

אמיר כהנוביץ: "מחודש יוני המגמה הכללית בעולם היא שהכל עולה, כל מטאטא יורה: שוק האג"ח הממשלתי, הסחורות, המניות, הנדל"ן, הקונצרניות, הכל עולה. אתמול חווינו משהו דומה, אבל הפוך"



עדיין לא ברור מי התחיל את הבלגאן אתמול, אבל זה הסיפור מצד אחד: אתמול התגבר החשש כי הממשל האמריקאי לא יחדש את הטבות המס לרוכשי בתים ויחד עם הודעתו של בנק אוף אמריקה כי יאלץ להנפיק עוד מניות כדי להחזיר את חובו לממשל (במסגרת חבילת הסיוע tarp) הרחיקו את המשקיעים ממניות ומדד ה-s&p500, להמחשה, ירד אתמול ב-1.2%.



הדולר מצידו נהנה מההתפתחויות והתחזק אתמול מול 6 המטבעות המובילים מולו (מדד ה-dxy) ב-0.8% (למרות שהבוקר חזר להיחלש, ראו הרחבה). התחזקות הדולר כשלעצמה שחקה דה פאקטו את מחיריהם הנקובים בדולר של הסחורות, ויחד עם החשש להאטת הפעילות הכלכלית, כפי שבאה לידי ביטוי גם בשוק המניות, גררו לירידות גם במחירי הסחורות.



מחיר חבית נפט נפל שוב אל מתחת לרמת 70 הדולר וירידות נרשמו גם במחירי המתכות. הבוקר שווקי אסיה מגיבים גם הם בירידות ובמיוחד בגלל הסיפור עם מחירי הסחורות, כאשר את הירידות מובילות מניות של מפיקותיהן. מעניין שלמרות הבריחה ממניות ומסחורות גם מחירי אגרות החוב הממשלתיות ירדו אתמול (ראו הרחבה). באירופה האופטימיות כבר חזרה הבוקר והמדדים רושמים עליות קלות.







כל מטאטא במעצור



מחודש יוני האחרון המגמה הכללית בעולם היא שהכל עולה, כל מטאטא יורה: שוק האג"ח הממשלתי, הסחורות, המניות, הנדל"ן, הקונצרניות, הכל עולה. אתמול חווינו משהו דומה, אבל הפוך: כל מטאטא ב"מעצור": שוק האג"ח הממשלתי, הסחורות, המניות, הנדל"ן... הכל יורד.



המפתח לתנועות של כל האפיקים בכיוון אחד נובע לרוב או משינוי בכמות הכסף או משינוי במהירות המחזור. זהו לדעת רבים גם המפתח להבנת הכלכלה בעתיד. בינתיים, בנקים מרכזיים לא ממהרים לצמצם את כמות הכסף, אף שבאסיה ובמספר מדינות נוספות החלו ניצנים ראשוניים לכך (ראו הרחבה בשתי הפסקות הבאות).



כשכמות הכסף תתייצב רוב תנועות הכספים יהיו בין האפיקים השונים ולא אל האפיקים השונים. אתמול נתקפו המשקיעים פחד, כפי המגולם במדד הפחד, ה-vix, שזינק ל-24.3 נקודות, עלייה של 9.2% ביום, וכנראה שהאטו את קצב העברת הכספים, שגם ככה איטי כיום וגרמו לגל הירידות.



הפחד, שהתעורר מהגורמים שהוזכרו בפתיחה, לא הצליח להעביר את המשקיעים לאג"ח הממשלתיות, והרבה מזה הוסבר על ידי גל ההנפקות של אג"ח ממשלתיות השבוע ופריצה נוספת צפויה של גג הגרעון של הממשל האמריקאי:



אג"ח ממשלתי אמריקאי - מנפיקים ונופלים



ההנפקות הממשלתיות בארה"ב לא נעצרות ולא מתמתנות, החוב הלאומי של ארה"ב צפוי לפרוץ עד סוף החודש הבא את תקרת החוב הקבועה בחוק, בסך 12.104 טריליון דולר. ומשנת 2002, נזכיר, הגביהה הקונגרס את תקרת החוב הלאומי של ארה"ב לא פחות משמונה פעמים.



בכל מקרה, גל ההנפקות מציף את השווקים בהרבה מאד אג"ח ומקשה על עלייתן, כאמור למרות הפחד בקרב המשקיעים משווקי המניות: אתמול התקיימה ההנפקה הראשונה בארה"ב מתוך 4 המתוכננות לשבוע, בסכום כולל של 123 מיליארד דולר.



ההנפקה אתמול הייתה של אג"ח צמודת מדד (tips) ל-4 שנים וחצי בסכום של 7 מיליארד דולר. היום תתקיים הנפקה נוספת של 44 מיליארד דולר לשנתיים. התשואה שנקבעה בהנפקה הייתה נמוכה מהצפוי ויחד עם חשש המשקיעים מכמות ההנפקות הגדולה לחצה על כל האפיק הממשלתי למטה.



התשואה על אג"ח ל-10 שנים בארה"ב עלתה מ-3.34% לפני כשבוע ל-3.55% כיום. יתכן מאד שאג"ח ממשלתיות לא יהיה "גן העדן הבטוח" שאותו מחפשים משקיעים סולידיים, גם במקרה של ירידות בשווקי המניות. מה שכן, פוטנציאל ההפסד שם סביר שיהיה קטן יותר.



הנדל"ן באסיה לא ייפול שנית



מדינות אסיה ראו מה קרה לנדל"ן בארה"ב ובאירופה (התרסק), והן רוצות להפיק לקחים. קובעי מדיניות מרחבי אסיה התדיינו על העליות במחירי הנדל"ן במדינותיהם ומתכוונים להתערב כדי למנוע המשך עליות חריגות.



הרגולטורים בדרום קוריאה, הונג-קונג וסינגפור הורו לבנקים לאורך השבועות האחרונים להקשיח את תנאי האשראי והבנקים המרכזיים בהודו ובדרום קוריאה אף אותתו על העלאת ריבית בחודשים הקרובים.



מדיניות מוניטרית - מתכוננים לצמצום



הבנק המרכזי בהודו אותת הבוקר על תחילת מגמה של צמצום מוניטרי (העלאת ריבית), אך הוא עושה זאת בשלב ראשון על ידי הוראה לבנקים ולמלווים להגדיל את יחס הנזילות מ-24% ל-25% ולשמור על יותר כסף באג"ח הממשלתיות, מה שיקטין את כמות הכסף הנזיל.



צעד זה מגיע כשברקע העלאת הציפיות האינפלציונית מ-5% ל-6.5%. מחיר אג"ח ממשלתי הודי ל-10 שנים ירד בחודש האחרון ב-2.3% אך הבוקר חזרו לעלות מעט. נזכיר כי מחר צפוי הבנק המרכזי בנורווגיה לעלות את הריבית מ-1.25% ל-1.5%, זה בזמן שהאינפלציה בנורווגיה עומדת על 1.2% (ביחס לספטמבר אשתקד), מה יגידו אזובי בנק ישראל.



מדד אמון העסקים של מדינות הפאסיפיק (אוסטרליה, ניו-זילנד...) עלה ברבעון השלישי, ומאותת כי ההחלטה להעלות ריבית באוסטרליה הייתה נכונה ודוחף לעליית מטבעותיהן, כנראה מהערכות להמשך העלות ריבית. הנפגעים הם כמובן המטבעות הבטוחים יותר, הין והדולר:



מט"ח



מסכן הדולר, כבר לא נעים לנו ממנו. הוא באשפוז כבר כמה חודשים מהמכות שקיבל על ידי מי לא, בין השאר על ידי בנק ישראל, אבל פתאום, ביומיים האחרונים, הוא הצליח לשמחת הרופאים, לפקוח אחת מעיניו ולשאול "איפה אני, מה קרה לי?" ואז נכנס לחדר דובר הממשל הסיני ונתן לו אחת חזקה במיוחד כשהודיע שהתפוקה התעשייתית בסין צפויה לזנק ברבעון הרביעי ב-16%.



כל האורחים שבאו לבקר את הדולר במיטת חוליו זינקו לכיוון הדלת ורצו אל האפיקים המסוכנים יותר, מנסים לתפוס חלק מהסוכריות שסין מחלקת. אז זהו, זה סיפור עם סוף עצוב, הדולר חזר לקומה, הוא נפל הבוקר אל מול 13 מתוך 16 המטבעות המובילים בעולם.



היי, לפחות עדיין לוקחים הלוואות נקובות בדולר כשהריבית עליו אפסית (carry trade). רוביני הזהיר אתמול שאין מה לצחוק, ושכל הסיפור הזה עוד יעלה לנו ביוקר.



הסקירה נכתבה על ידי אמיר כהנוביץ, כלכלן מאקרו בכלל פיננסים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully