וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איש העסקים הישראלי-רוסי ארקדי גאידמק נידון ל-6 שנות מאסר בצרפת

הארץ

27.10.2009 / 17:05

גאידמק ועוד 40 אישי ציבור צרפתים הואשמו בסחר לא חוקי בנשק עם אנגולה בשנות ה-90



בית המשפט בצרפת גזר היום (שלישי) עונש של שש שנות מאסר על איש העסקים הישראלי-רוסי-צרפתי, ארקדי גאידמק.



גאידמק, יחד עם עוד 40 נאשמים הכוללים שרים, פקידים בכירים ואישי ציבור ידועים בצרפת, עמד לדין על סחר בלתי חוקי בנשק בשנות ה-90'.



באותה תקופה גאידמק ושותפו פייר פלקון - השניים הם החשודים המרכזיים בפרשה - קיבלו את הזיכיון לייצג בצרפת את החברה הסלובקית osos-zts. באמצעותה הם מכרו נשק רוסי לממשלה באנגולה, בה התחוללה אז מלחמת אזרחים. שווי העסקה הסתכם ב-791 מיליון דולר, והוא כלל 420 טנקים, 12 מסוקים, ספינות מלחמה ומאות אלפי פגזים ומוקשים. הם גם הואשמו במעורבות בעסקאות נשק נוספות בסדר גודל קטן יותר באפריקה.



התביעה במשפט, שנפתח לפני כשנה, דרשה עונש מאסר של שש שנים וקנס של חמישה מיליון יורו על גאידמק ופלקון. להערכת מומחים משפטיים, גזר הדין ישפיע במידה רבה על החלטתו של גאידמק אם לחזור לישראל, לאחר שהוא עזב אותה לפני עשרה חודשים וחי מאז בביתו במוסקוה.



כעת, לאחר שהוטל עליו עונש מאסר, ספק רב אם הוא ישוב לישראל, משום שבין ישראל לצרפת יש אמנת הסגרה וסיכוייו להיות מוסגר יהיו גדולים. ישראל לא הסגירה עד כה את גאידמק, למרות צו המעצר הבינלאומי שהוצא נגדו על ידי ממשלת צרפת, משום שהעבירות שבהן הוא הואשם - ביניהן סחר בלתי חוקי בנשק, עבירות מס והשגת דבר מה במרמה - לא היו באותה תקופה עבירות ברות-הסגרה. ואולם לפני כמה שנים שינתה ישראל את החוק וכיום סחר בלתי חוקי בנשק נחשב גם לעבירה פלילית בישראל. לעומת זאת, אם יוטל עליו קנס כספי, הוא עשוי לשלם אותו ולחזור לישראל, שבה ממתין לו משפט באשמת הלבנת הון.



מלבד גאידמק עומדים לדין גם שר הפנים לשעבר שארל פסקואה, בנו של הנשיא פרנסואה מיטראן, ז'אן כריסטוף מיטראן, ועוד פקידים רבים אחרים החשודים כי קיבלו שוחד מגאידמק ופלקון כדי לקדם את עיסקת הנשק. גאידמק ופלקון מכחישים את החשדות נגדם וטועמים כי לא עברו שום עבירות, משום שעסקאות הנשק לא בוצעו בתחומה של צרפת והן נעשו מול ממשלה חוקית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully