וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כלל פיננסים עולמית יומית: כדאי שמישהו יבדוק שהכל בסדר

TheMarker Online

28.10.2009 / 11:10

אמיר כהנוביץ מכלל פיננסים על מחירי הנדל"ן בארה"ב, מדד אמון הצרכנים המאכזב והאג"ח האמריקאי



ההפתעה אתמול, בעלייה במחירי הבתים בארה"ב, לא הצליחה להלהיב מדי את המשקיעים, אלה היו מוכנים לתת עבורה רק חצי אחוז ולא אלפית אחת יותר (במדד s&p500, ראו הרחבה), אלא שפרסום מדד אמון הצרכנים המאכזב שעה מאוחר יותר, וואי וואי מה שעשה למדדים, שהשילו תוך כמה דקות לא פחות מאחוז.



למזלנו, הודעתה של ibm, כי הקצתה 5 מיליארד דולר לרכישה חוזרת של ני"ע, והנפט, שהתעלם מהדולר המתחזק והעדיף להתייחס גם הוא רק למחירי הבתים וחזר לעלות מעט, הצליחו להשכיח מהמשקיעים את הצרכנים (ראו הרחבה).



המשקיעים טובי הלב המשיכו את יומם כרגיל, וכאמור שכחו מכל מה שהיה בבוקר, אלא שבשעה 19:00 (שעון ישראל) התקיימה הנפקת אג"ח ממשלתי אמריקאי, ופתאום, שמו לב שיש אנשים שמעדיפים לקנות אג"ח ולא מניות ולא מעט, וכנראה בניהם גם אותם צרכנים ששכחו (ראו הרחבה), מה שהביא שוב לנפילה של שווקי המניות.



בסופו של יום, נסגרו השווקים בירידות קלות. הבוקר, הדולר כבר שוב נחלש, לראשונה זה 4 ימים (מול מדד ה-dxy) ובאופן מוזר הוא עושה זאת בזמן שהשווקים במזרח יורדים ומשקיעים מחפשים מקומות בטוחים שלרוב הם דולר וין. הין באמת עולה הבוקר אך הדולר משום מה נחלש מעט, לא הצלחתי עדיין להבין למה.







שמעתם את הבום? בלאס-וגאס לא שמעו



כשמחירי הנדל"ן בארה"ב הגיעו לקרקעית שאלתי אם שמעתם את הבום, ומאז מחיריהם עולים, חודש שלישי ברציפות. אתמול פורסם הנתון לחודש אוגוסט, כשמחירי הבתים ב-20 הערים הגדולות בארה"ב עלו ב-1.18%, מעל לציפיות המוקדמות, ובסך הכל ב-4.85% ממאי.



עדיין, כדי להגיע למחירי השיא, כפי שהיו ביולי 2006, נדרשים מחירי הבתים לעלות בעוד 41%. עיר אחת שעוד ממשיכה לרשום ירידות היא לאס-וגאס בה המשיכו המחירים לרדת ב-0.28% נוספים לאחר שביולי ירדו ב-1.15% והשלימו ירידה שנתית של 30% וירידה מהשיא של 55%.



בעליות בולטת העיר מיניאפוליס שם המחירים עלו ב-3.2% וביולי ב-4.8%, בירידות המתונות ביותר ביחס לשנה שעברה בולטת העיר דלאס טקסס, שמחירי הבתים בה ירדו רק ב-1.2%. שלוש הבעיות העיקריות של שוק הנדל"ן בארה"ב כיום הן:



1) היצע עצום של בתים למכירה ועיקולי בתים שעוד "מחכים בצינור".



2) שיעורי האבטלה הגבוהים שלא מאפשרים קבלת הלוואות ומקשה על רכישות.



3) התמיכה הממשלתית בהטבות מס קרובה לסיום.



היום יפורסמו מכירות בתים חדשים (ראו עוד בפסקה "מאקרו היום").



הצרכנים בבעיה, כדאי שמישהו ייגש לראות שהכל בסדר



מדד אמון הצרכנים שהתפרסם אתמול הוא סקר פשוט יחסית שפונה בשאלות פרקטיות על המצב הנוכחי ועל המצב העתידי הקרוב, כגון: האם ההכנסה שלך עלתה החודש, האם אתה צופה שהיא תעלה בחצי שנה הקרובה, האם קנית החודש רכב/מקרר/טלוויזיה/שואב...חדש או האם אתה מתכוון לקנות כאלה בחצי שנה הקרובה... וכו'.



המדד הזה כמה שהוא פשוט הוא מאותת די טוב על מה שבאמת קורה ויקרה עם הצריכה. ולכן, תשמחו וודאי לדעת שהוא עלה מ-37.8 נקודות באוקטובר 2008 ל-47.7 כעת. עם זאת, לא תשמחו לדעת שבאוקטובר הוא ירד, זה החודש השני ברציפות, מ- 54.5 נקודות באוגוסט, וכמוכם, גם המשקיעים בעולם התאכזבו ומדד ה-s&p500 הגיב לנתון ותוך 5 דקודות השיל 1% מערכו.



חודש אוגוסט אנחנו זוכרים היה חודש מיוחד כשהממשל דחף אז אנשים לקנות רכבים בהטבות משמעותיות, הגיוני שכעת יהיה תיקון, אך נקווה שנחזור למגמה חיובית מהר. כדי לא להסתכן אולי באמת כדאי שמישהו ילך לראות שהכל בסדר איתם.



אג"ח - כל פעם קוברים אותו והופ הוא קופץ שוב



עד שמישהו לא יהרוג סופית את האג"ח האמריקאי זה לא יגמר. השווקים כבר היו בעליות אתמול, זה יכול היה להיגמר טוב, כולם אפילו שכחו כבר מהסיפור הזה של מדד אמון הצרכנים שאכזב בבוקר, ואז הגיעה ההנפקה של האג"ח הממשלתי האמריקאי לשנתיים בסכום של 44 מיליארד דולר, ההנפקה השנייה השבוע מתוך 4 מתוכננות בסכום כולל של 123 מיליארד דולר.



והיא הייתה טובה, מה זה טובה: הביקושים היו פי 3.6 מההיצע, היחס הגבוה ביותר מאז תחילת המשבר, והשני הגבוה ביותר מאז 1992. התשואה הממוצעת הייתה גבוהה מהצפוי (0.98%) והבהירה למשקיעים שלא כולם הולכים למניות.



הבוקר אגרות החוב הממשלתיות באירופה עולות, ובולטת עלייה באג"ח הבריטי. בהמשך היום תתקיים בארה"ב הנפקה של אג"ח ל-5 שנים (זה כבר יהיה לאחר סיום המסחר אצלנו). במסחר באג"ח קונצרני בארה"ב נרשמו אתמול עליות מחירים בכל הדירוגים. התשואה על אג"ח בדירוג a ל-5 שנים ירדה מ-7.17% ל-6.92%.



מאקרו היום



היום יתפרסמו בארה"ב נתוני הזמנות מוצרים ברי קיימא לחודש ספטמבר, שצפוי שעלו ב-1%. אם אכן הנתון עלה זאת תהיה העלייה הרביעית בששת החודשים האחרונים. לאחר שממשלות בכל העולם שפכו טריליונים לתוכניות פיסקליות, בניהם בניית תשתיות, אפשר לצפות שזרם ההזמנות הזה ימשך.



הנתון בניכוי הזמנת כלי תחבורה צפוי שעלה בשיעור מתון יותר של 0.7%. רק מהדיווחים של יצרנית המטוסים הגדולה בעולם, בואינג, כי הזמנות המטוסים ירדו מ-32 באוגוסט ל-20 בספטמבר, אפשר לראות כי עדיין יש כוחות כלפי מטה.



עוד יפורסמו היום בארה"ב נתוני מכירות הבתים החדשים לחודש ספטמבר שצפוי שעלו ב-2.6%. ושוב, נזכיר שהנתון הזה יחד עם התחלות הבניה (שלא מפורסם היום) מאד בעייתי כיום. קודם כל מדובר במספרים נמוכים, כך שמספר קטן של בתים נראה גדול באחוזים, ודבר שני הוא שביחס למכירות הבתים הקיימים ובתים יד שנייה באמת מדובר במספר זניח יחסית. בגרמניה יפורסם היום מדד המחירים לצרכן שצפוי שעלה ב-0.1%.



ולסיום



למרות הירידות האחרונות בשווקי המניות, בכלל פיננסים מעריכים כי לפחות עד סוף תקופת פרסומי הדוחות לרבעון השלישי, שצפויים להמשיך להיות טובים, יהיה קשה לשווקים לבצע תיקון חד כלפי מטה. מחר יתפרסם נתון התוצר בארה"ב לרבעון השלישי, הוא צפוי להיות טוב (3.2%), אבל אנחנו רוצים להאמין שיהיה טוב אפילו יותר וימשוך את השווקים למעלה.



הסקירה נכתבה על ידי אמיר כהנוביץ, כלכלן מאקרו בכלל פיננסים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully