וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי ירוויח ממלחמת הענקים בין צומת לסטימצקי?

מאת עדי דברת מזריץ

28.10.2009 / 8:26

החלטתה של הוצאת כנרת זמורה, מבעלי צומת ספרים, להפסיק למכור את ספריה בסטימצקי עוררה תקוות בחנויות הקטנות, שבהן יוכלו כעת הלקוחות למצוא ספרים שאין בסטימצקי

שניים רבים והשלישי מנצח? חנויות הספרים הפרטיות מקוות כי מלחמות הענקים - צומת ספרים וסטימצקי - בעקבותיהן הפסיקה הוצאת כנרת זמורה ביתן דביר של צומת ספרים למכור את ספריה בסטימצקי - יהיו בעבורן חלון הזדמנויות: הלקוחות יוכלו למצוא אצלן ספרים שלא נמצאים בסטימצקי.

"אף אחד לא מתעשר עכשיו מספרים מלבד הלווייתנים הגדולים", אומרת בעלים של חנות פרטית. "ייתכן שעכשיו הצרכנים יבינו שהם צריכים לתת אמון בחנויות הפרטיות. אנחנו ממליצים על ספרים שאנחנו קוראים, לא מקבלים תמלוגים על מכירה של ספרים של הוצאה כזו או אחרת".

עם השנים ירד נתח השוק של חנויות הספרים הפרטיות, שהיה בעבר 50%, והיום הוא מסתכם בכ-20% בלבד. שאר השוק מוחזק על ידי סטימצקי וצומת ספרים. ירון סדן, יו"ר התאחדות הוצאות הספרים ומנכ"ל הוצאת הספרים עם עובד, מאמין כי במצבן של החנויות הקטנות יחול שינוי אם תעבור הצעת החוק של ח"כ ניצן הורוביץ, לפיה עם יציאתו לאור של ספר בישראל יקבע לו המו"ל מחיר קטלוגי שלא ישונה במשך שנתיים - כפי שנהוג במדינות באירופה. "אני מקווה שכאשר החוק הצרפתי יעבור, יצוצו חנויות פרטיות נוספות כמו שיש בצרפת ובגרמניה. אם לא תהיה רגולציה, ייעלמו החנויות הפרטיות שנותרו", אומר סדן.

כמו אחרים, סדן סבור כי המאבק בין כנרת זמורה לסטימצקי זמני ויבוא על פתרונו במהרה: "יכול להיות שנקודתית נוצרה הזדמנות לחנויות הקטנות, אבל לדעתי הריב הגדול והמדובר ייפתר וראוי שהוא ייפתר. אנחנו עושים כל מאמץ לחזק את החנויות הפרטיות אבל בסופו של דבר זו תחרות בין קמעונאים".

"המלחמה מזיקה לחנויות הפרטיות"

לדברי מו"ל אחר, המלחמה בין צומת ספרים לסטימצקי לא רק שלא מועילה לחנויות הפרטיות אלא אף מזיקה להן. "זה הורג את החנויות הפרטיות. אחרי שאנחנו נותנים בחוסר ברירה הנחות כל כך גדולות לצומת ספרים וסטימצקי, אנחנו כבר לא יכולים לתת הנחות לחנויות הפרטיות כי אנחנו גמורים. לפני כמה שנים החנויות הפרטיות היו גורם משמעותי והיום הן כלום. והן רק ילכו וייעלמו. זה מאוד עצוב כי האנשים בחנויות הפרטיות הם אנשים שבאים מתוך אהבת הספר, הם מאוד ותיקים ומכירים את הלקוחות שלהם. אבל הם לא יכולים להציע את אותן הנחות.

"כנרת לא רוצה שחנות פרטית תתחרה בצומת כי היא שלה, ולכן לא ייתנו לה אותן הנחות. בניגוד לבתי הקפה הפרטיים שיכולים להציע קפה שונה, בספרים זה אותו מוצר, אז אין תחרות על הטעם אלא על המחיר".

מוטי בינשטוק, מבעלי תמיר ספרים, המפעילה 8 חנויות: "אני לא מאמין שהסכסוך יתרום לחנויות הפרטיות כי אני לא מאמין שהוא יימשך. זה ייקח חודש-חודשיים אבל הם יגיעו לפשרה. סטימצקי לא יכולים בלי זמורה וההפך. הוצאה כמו זמורה לא יכולה פתאום בלי חצי מהמכירות שלה. בנוסף, הרבה מחברים עברו לזמורה מתוך ידיעה שהם מקדמים טוב מכירות אבל ברגע שהספרים לא יהיו בסטימצקי הם יעזבו".

בינשטוק מספר על מציאות יומיומית של שחיקה ברווחים ומאמצים כדי להיות טובים מהרשתות הגדולות: "המו"לים נותנים לנו הנחות כדי לשמר אותנו בחיים, מכיוון שגם הם לא רוצים לעבוד רק עם צומת ספרים וסטימצקי. אבל בגלל עודף המבצעים, שנאלצנו להיגרר אליהם, יש שחיקה של הרווחיות. בחנויות הפרטיות עדיין יש לנו את היתרונות של שירות טוב, מגוון רחב והתמחות לא רק במיינסטרים. אנשים שפותחים חנות ספרים הם אנשים שאוהבים ספרים ולא עושים זאת רק בשביל הכסף. לכן אני מאמין שחלקם ישרדו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully