וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ענקית הפארמה פייזר מתעניינת ברכישת פרוטליקס: נציגי החברה ביקרו במפעל בכרמיאל

יורם גביזון

31.10.2009 / 20:49

פרוטליקס פיתחה את המערכת ProCellex לייצור חלבונים תרופתים באמצעות הנדסה גנטית של תאי גזר



פייזר, חברת התרופות הגדולה בעולם, בוחנת שיתופי פעולה עם חברת פרוטליקס וכן את האפשרות לרכישתה. ל-themarker נודע שמשלחת מחברת פייזר ביקרה בשבוע האחרון במפעלה של פרוטליקס בכרמיאל.



פייזר, שהשלימה בשבועות האחרונים את מיזוגה עם חברת wyeth בעסקה של 64 מיליארד דולר, נסחרת בשווי של 115 מיליארד דולר. פרוטליקס, שמנוהלת על ידי ד"ר דוד אביעזר, נסחרת בשווי של 725 מיליון דולר לאחר עלייה של 415% מתחילת 2009.



פרוטליקס פיתחה את המערכת procellex לייצור חלבונים תרופתיים באמצעות הנדסה גנטית של תאי גזר. שיטה זו זולה בעד 90% מהשיטות הנוכחיות של ייצור תרופות שמקורן ביולוגי - בהן הנדסה גנטית של תאי יונק או הנדסה גנטית בחיידקים. למערכת יש יתרונות נוספים: הימנעות מחשיפה לזיהומים הכרוכים בהנדסה גנטית של תאי יונק וחיידקים; יכולת טובה יותר להביא לייצור של מולקולה זהה (הדירות), וכן יכולת להרחיב במהירות את כושר הייצור.



פרוטליקס, שבשליטת ביו-סל שנסחרת בבורסה (18.9%) סגן יו"ר חברת טבע פיליפ פרוסט (9.9%) ופונטיפקס של יו"ר טבע אלי הורביץ (3.8%), השלימה בהצלחה את השלב השלישי והמכריע בניסוי בבני אדם בתרופה uplyso. תרופה זו נועדה לטיפול במחלת הגושה, שהיא מחלה גנטית שנובעת מחיסרון או שיבוש בפעולתו של אנזים שמפרק שומנים. חסרונו של אנזים זה גורם להצטברות תאים שומניים באברים הפנימיים כמו הטחול והכבד (עד כדי פי 40 מגודלם המקורי) ולפגיעה במספר טסיות הדם. פרוטליקס צפויה להגיש ל-fda בקרוב את הבקשה לאישור השיווק של התרופה.



שוק התרופות למחלת הגושה נשלט כיום כמעט לחלוטין על ידי cerezyme, תרופה שפותחה ומיוצרת על ידי חברת genzyme. מכירותיה של התרופה ב-12 החודשים האחרונים הסתכמו ב-1.25 מיליארד דולר. מכירותיה של סרזיים נפגעו מזיהום שאותר במפעלה של החברה בארה"ב והביא להפסקת הייצור וההספקה של המוצר. בעקבות הזיהום אישר ה-fda לפרוטליקס ול-shire (חברה נוספת שפיתחה תרופה למחלת הגושה), לתת את התרופה לחולים במחלה עוד בטרם קיבלו אישור סופי מה-fda.



נראה שפייזר מתענינת בפרוטליקס לא רק על רקע הצלחת הניסוי בשלב השלישי ב-uplyso, אלא גם ואולי בעיקר בטכנולוגית ה-procellex. על פי הערכותיה של פרוטליקס, היכולת לייצר גרסה דומה לתרופות ביולוגיות באמצעות מערכת ייצור שונה לחלוטין - מאפשרת לעקוף את הפטנט הרשום על תרופות ביולוגיות רבות.



הפלטפורמה הטכנולוגית שפיתחה פרוטליקס עשויה לאפשר לייצר גרסאות ביו-גנריות של תרופות ביולוגיות במחירים נמוכים בעשרות רבות של אחוזים. פייזר, שמתמחה בפיתוח תרופות מקוריות, נכנסה בשנים האחרונות לתעשייה הגנרית והחלה לצמצם את הפערים בינה לבין טבע - החברה הגנרית הגדולה בעולם. טבע עצמה חתמה בספטמבר 2006 על הסכם לשיתוף פעולה עם חברת פרוטליקס בפיתוח גרסאות גנריות לשתי תרופות ביולוגיות שמכירות כל אחת מהן עולות על מיליארד דולר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully