וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית הדין לעבודה: עובדים עם וותק של מעל 20 שנה בביטוח הלאומי אינם פטורים ממבחני התאמה למשרות

חיים ביאור

1.11.2009 / 16:41

בית הדין דחה את תביעת ההסתדרות למתן פטור לוותיקים ממבחנים למשרת המשנה ליועץ המשפטי של הביטוח הלאומי



בית הדין לעבודה דחה את תביעת ההסתדרות לקבלת פטור ממבחני התאמה לעובדים בעלי וותק של מעל 20שנה המתמודדים לתפקיד המשנה ליועץ המשפטי לביטוח הלאומי.



בית הדין האזורי לעבודה בירושלים נימק זאת בכך שצמצום בכלים העומדים לרשות גוף ציבורי הבוחנים מועמדים שונים לתפקידים בכירים, על ידי מתן פטור לחלק מהמועמדים מלהיבחן בכלים אלה, פוגע בעקרון שוויון ההזדמנויות בעבודה. על פי בית הדין, אי מתן אפשרות לבחון את כל המועמדים באותם כלים ומדדים, פוגעת ביעילותו של המכרז שהוצא למשרה ועלולה לסכל את מטרתו.



השופט אייל אברהמי שקבע זאת, דחה בכך תביעה שהגישו ההסתדרות ואיגוד המשפטנים נגד הנהלת המוסד לביטוח הלאומי. ההסתדרות ביקשה לקבוע, באמצעות עו"ד רן קידר, כי יש לפטור עובדים ותיקים המועסקים בביטוח הלאומי מעל 20 שנים, מהצורך לגשת למבחני התאמה במסגרת מכרז למשרת משנה ליועץ המשפטי של הביטוח הלאומי.



לטענת ההסתדרות ואיגוד המשפטנים, ההסכם הקיבוצי הקיים בביטוח הלאומי פוטר את העובדים שהוותק שלהם מעל 20 שנה מהחובה לגשת למבחני התאמה לכל תפקיד במוסד, לרבות המשנה ליועץ המשפטי. לטענתם, מדיניות המנכ"לית של המוסד, אסתר דומיניסיני, שלא לתת פטור לעובדים אלה, הוא שינוי חד צדדי של ההסכם.



הביטוח הלאומי טען, באמצעות עו"ד יונתן פסי, שההסכם הקיבוצי אינו פוטר את העובדים, גם אלה הוותיקים, המתמודדים למכרז למשרות בכירות, מלגשת למבחני התאמה. לטענת המוסד מדובר בנורמה ראויה ולגיטימית המקדמת את השוויון ואת יעילות המכרז.



השופט אברהמי קבע כי ליבו של ההסכם הוא החובה לגשת למבחני התאמה ולא הפטור עקב ותק, שהינו חריג. השופט קבע כי לא ניתן להעניק פטור באופן הגורף את כלל העובדים שהוותק שלהם מעל 20 שנים מהחובה לגשת למבחני התאמה, תהיה דרגת תפקידם אשר תהיה. "מוצדק לדרוש ממי שחפץ להתקדם לדרגים גבוהים יותר שיעבור מבחני התאמה, כדי שניתן יהיה לבחון את התאמתו באופן המיטבי, שלא יסתתר מאחורי פטור עקב ותק", אמר השופט. הוא הצביע על חשיבותו של המכרז בשירות הציבורי, שבליבו עומד עקרון השוויון וציין כי "גם מבחני ההתאמה, הבוחנים את המתמודדים במכרז, הם כלי הערכה חשוב ומשמעותי, התורם ליכולתו של המעביד לבחון באופן שוויוני את המתמודדים במכרז לתפקיד בכיר. צמצום בכלי זה על הוצאת חלק מהמועמדים מלהיבחן באמצעותו, פוגע במטרתו של המכרז - בחירת בעלי הכישורים ולא בעלי הקשרים למשרה הבכירה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully