וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאבק חקלאי הערבה מחריף: מאיימים לחסום 14 צמתים מרכזיות; הטענה - מחסור ב-5,000 עובדים זרים

עמירם כהן

1.11.2009 / 16:59

לטענתם במידה ובימים הקרובים לא יגיעו עובדים, עשרות אלפי טון פלפלים בשווי כחצי מיליארד שקל, ירקבו



החקלאים מחריפים את מאבקם בממשלה בעקבות "סגירת השמים" בפני כניסת אלפי עובדים תאילנדיים, שנועדו להחליף עובדים שתקופת העסקתם הסתיימה וחזרו לארצם.



מנכ"ל התאחדות חקלאי ישראל אבשלום וילן הודיע כי ביום א' הקרוב (8.11.09), ייחסמו בכלים כבדים ובטרקטורים 14 צמתים מרכזיים בכל רחבי הארץ החל מקריית שמונה ועד אילת. הצמתים שייחסמו הם צומת הערבה, הנגב, סעד, יד מרדכי, אחווה, נמל התעופה לוד, דרור, הרואה, פרדיס, מגידו, בית שאן, צמח, מחניים- ראש פינה וקריית שמונה.



לדבריו הממשלה לא הותירה לחקלאים ברירה לאחר שלא עמדה בהסכם עליו חתמה עם החקלאים לפיו יקבלו עובדים זרים מתאילנד אשרות כניסה לישראל כדי להחליף את העובדים שחוזי העסקתם הסתיימו: "למרבה הצער הפעולות הנקודתיות שביצעו החקלאים עד כה כדי להביא ליישום ההסכם לא נשאו כל פרי ולכן המאבק יהפוך לארצי ורחב היקף. איננו מבקשים תוספת עובדים כפי שיש כאלה המנסים להציג זאת, אלא שיתירו את כניסתם לישראל של 5,000 עובדים מתאילנד שנועדו להחליף עובדים שחזרו לארצם במהלך השנה לאחר שחוזי העסקתם הסתיימו".



וילן גינה את דבריו של שר הפנים אלי ישי, על "המחלות והסמים" שהעובדים הזרים מביאים, כביכול, לישראל: "לא נסכים שמדיניות פרטית של שר המנוגדת להחלטות הממשלה תפגע בפרנסתן של אלפי משפחות. מאבק החקלאים צריך להיות חשוב לכל אזרח שומר חוק וסדר, כי אם החלטות הממשלה לא שוות את הנייר עליו הן חתומות המשמעות היא התפרקות שלטונית".



בשעות הצהרים חסמו מאות חקלאים שהגיעו מכל רחבי הארץ בעשרות כלי רכב ומכונות חקלאיות את צומת פארן בערבה וגרמו לשיבושי תנועה קשים בכביש הערבה. ההפגנה נועדה לבטא את מחאת חקלאי הערבה על האיסור שהטיל שר הפנים לכניסת עובדים תאלנדים לישראל, שנועדו להחליף את העובדים שסיימו את העסקתם ועזבו את הארץ.



בימים אלה החל במושבי הערבה קטיף הפלפל, מוצר הדגל של הייצוא החקלאי הישראלי. ב-2007 הגיע שווי ייצוא הפלפל ממושבי הערבה בלבד ל-945 מיליון שקל. ב-2008 חלה ירידה קלה בשווי הייצוא, בשל המשבר הכלכלי העולמי ואילו השנה חזרו המחירים לרמתם הקודמת.



יו"ר המועצה האזורית "ערבה תיכונה" עזרא רבינס, אמר כי לקטיף הפלפל, העגבניות ושאר גידולי היצוא החקלאי מהערבה חסרים 700 עובדים. לדבריו, אם לא יגיעו העובדים הללו בתוך ימים ספורים ירקבו עשרות אלפי טון של פלפלים בחממות ומאות משקים במושבי הערבה יקרסו כלכלית. להערכת גורמים כלכליים בקרב חקלאי הערבה הנזק שיגרם ליצוא הפלפל מהערבה לאירופה עשוי להסתכם בחצי מיליארד שקל ובנוסף לכך ידרשו הקניינים ורשתות השיווק באירופה מהיצואנים בישראל פיצויים גדולים על הפרת חוחזים והסכמי שיווק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully