וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרופ' חיים לוי: הדחת זהר מלמדת שוב - בעלי שליטה רוצים מנהלים יסמנים וזה יהרוס המשק בטווח הארוך

שרון שפורר

2.11.2009 / 10:05

"המינוי של בכר מדאיג; המעבר למערכת הבנקאית מעלה חשש שההחלטות שהתקבלו בזמן שהיה באוצר רכות מדי"



"הפיטורים של שלמה זהר על ידי הבעלים ברונפמן שראן שוב פעם חוזרת על תהליך לא תקין שהיה בבנק הפועלים כשמיד מונה מחליף לזהר - דר יוסי בכר. אני לא שמעתי שהקימו ועדת איתור כמו שדרשו מפועלים. המינוי הוא שוב של בעל המאה ולא בעל הדעה - לא נראה שלדירקטוריון דיסקונט יש מה לומר בעניין. משפחת ברונפמן המחזיקה כרבע ממניות הבנק עושה בבנק כבתוך שלה", כך אמר היום פרופסור חיים לוי דיקאן הפקולטה למנהל עסקים במרכז האקדמי למשפט ועסקים ברמת גן לדה מרקר. "אני לפחות מתוך קריאה לא שמעתי שנעשה משהו לא תקין בניהול בנק דיסקונט ולכן הפיטורים נראים משהו אישי לחלוטין ובעצם אנחנו למדים בכך שבעלי מניות השולטים בחברות רוצים מנכלים שהם יסמנים. יסמנים כאלו יהרסו את המשק בטווח הארוך. אם דעת היור והמנכל לא מוצאת חן בעיני בעל השליטה אין לו סיכוי בטווח הארוך ולכן יתקבלו החלטות השקעה וניהוליות לא נכונות בהתאם למי שהוא לא בהכרח איש הכי טוב לקבלת החלטות".



עוד הוסיף לוי כי יש לשנות את ההחלטה על מינוי דירקטורים: "קורה כאן שוב מה שרה בבנק הפועלים, שמי שמחזיק ב-25% ממניות הבנק עושה בבנק כבשלו. אני הצעתי פעם ואני מציע פעם נוספת שכל המשקיעים בבורסה יהיה להם זכות למנות דירקטורים זה לא נעשה כרגע מכמה סיבות. יש גופים מוסדיים שמחזיקים בנתח גדול של בנק דיסקונט ווהם לא ממנים דירקטורים ואני מציע שיקימו ועדה בראשות שופט עליון ונציגי רשות ניע ונציגי אקדמיה שייקחו את כל זכויות ההצבעה וימנו דירקטורים. קרנות הנאמנות לא ימנו כי יש ניגודי אינטרסים אבל יש ועדה שתעשה את זה ואז לבעלי השליטה לא תהיה שליטה עם 25% מהמניות. צריך לנצל את כל זכויות ההצבעה על ידי גוף אוביקטיבי לא משוחד ברשות שופט עליון שאפשר לסמוך עליו".



לדברי לוי, מה שיקרה בעקבות זאת זה ש"דירקטורים לא יפחדו מהיור ומבעל המאה מבעלי השליטה אריסון וברונפמן- הם יציבעו מה שהם רוצים כי הם ממונים על ידי הועדה ואי אפשר לפטר אותם". כיום, אומר לוי כל בחירת הדירקטורים נעשית בדרך לא תקינה. אפילו הדחצים שזה דירקטוריון חיצוני שאמור להגן עלינו לא מגן עלינו כי החברה עצמה ממנה אותו. זה גוב טוב זה גוב עם הכנסה ומספיק אישור בירוקרטי של רשות ניע או מפקח על הבנקים. הבנק או החברה ממנים אותי וקובע לי את השכר ואני יודע שאם אתנהג יפה הם יודעים שימנו אותי גם למקום אחר כי יש לי שם בשוק של טרבל מייקר. לכן צריך לשנות את זה עכשיו לפני שיהיה מאוחר מידי כדי שהמשק לא ידרדר.

דבר נוסף שצורם ללוי הוא המעבר של פקידי האוצר למערכת הבנקאית: "יש פה עוד דבר שלא נראה לי בטווח הארוך במשק הישראלי – הציעו את היור בכר להיות היור – ושוב כמעט כל פקידי האוצר הבכירים תפסו עמדות בחברות הישראליות בבנק לאומי בבנק מזרחי ועככשיו בדיסקונט ונראה שיש פה משהו לא תקין בניהול. האנשים מתמנים בעזרת קשרים עם הממשלה ואולי יש כאן קבלת החלטות רכה מידי כי רואים את המסלול אחר כך זו מקפצה לקבל משרה עם הרבה כסף בסקטור הפרטי. אפשר לעשות הקפאה של חמש שנים או ברגע שהדירקטוריון נבחר על ידי ועדה הם ימנו את היור והמנכל. הם יוכלו לבחור אנשי אוצר אם בעיניה הם המוכשרים ביותר אבל הבחירה תהיה על סמך קישורים בלבד ולא קשרים. ואני חלילה לא אומר שלדר בכר אין קישורים אבל יש כאן משהו שלא מריח טוב ולכן צריך לבדוק שבוחרים את אנשי המקצוע הטובים ביותר".



הייתי מצפה שהמפקח על הבנקים יאמר שאין פיטורים עד שלא נדע מה קורה כאן. בבנק הפועלים – דרשו ועדת איתור למנכל וכאן לא שומעים את זה עדיין. למה שלא תהיה ועדת איתור גם ליור ? אם אין - אתה בוחר יור שכפוף לבעל המניות. אם צריך ועדת איתור למנכל בוודאי צריך ועדת איתור למנכל כי היור קובע למנכל את הכל- ברוב הבנקים היורים מאוד פעילים. אם היור כפוף לבעל ההון הוא קובע הכל בחברה אז יש לנו שליטה מלאה של בעלי 25% מהמניות על המנכל על הדירקטוריון.



לדברי לוי, "בארהב רוב החברות מפוזרות. אין חברות משפחתיות שמשתלטות על המפעל ויש להם רוב מוחץ במינוי דירטוריונים. איך מפטרים שם מנכל? מנכל שם הוא מקצועי אם שלוש שנים הרווח יורד מתחת לענף או למתחרים עושים מועצת מנהלים ומפטרים. כך זה היה בקודאק בזירוקס באייביאם בג'נרל מוטורס. הגיע הזמן שזה יקרה בישראל – שהפיטורים יקרו משיקולים מעניינים. הגיע הזמן לאמץ משהו נורמטיבי יותר. נכון עם התערבות של הרגולטורים. אני כבר לא מאמין בכלכלה הקלאסית צריך יותר רגולציה לא שתפריע לנהל – אלא שתמנע מקרים לא כשרים ולא נכונים.כי מה שיש עכשי מסמל לבעל המאה – תעשה מה שאתה רוצה. פעם אחת ולתמיד צריך לשנות את כל הפרוצדורה כדי שלא יהיו יסמנים ומריונטות בכל דירקטוריון - וצריך לעשות את זה עכשיו לפני שיהיה מאוחר מידי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully