וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כלכלן HSBC, יונתן כץ: "בנק ישראל מטעה את הציבור - מסתיר את אינפלציית הליבה אשר עלתה ב-4% בשנה"

טל לוי

2.11.2009 / 11:23

"בניגוד לרוב המדינות המפותחות בעולם, בישראל קיימת בעיית אינפלציה, בעיקר כתוצאה מעליית מחירי הדיור"



"בישראל יש בעיית אינפלציה, אולם מכיוון שבנק ישראל הפסיק לפרסם את אינפלציית הליבה -האינפלציה בניכוי השינוי במחירי המזון והאנרגיה התנודתיים - העניין מוסתר והציבור מוטעה לחשוב שאין בעיה". כך סבור כלכלן המקרו של hsbc, יונתן כץ.



"על פי ההודעה המוניטרית של בנק ישראל, הנימוק העיקרי לאי העלאת ריבית הינו טיעון שסביבת האינפלציה 'ללא השפעת המיסוי' נמצא במרכז יעד האינפלציה. לא ברור אם פישר מאמין במה שהוא כותב או שמדובר בניסיון לתרץ אי העלאת ריבית" כותב כץ.



"מדוע בנק ישראל הפסיק לפרסם את אינפלציית הליבה? כנראה כי זה לא מתאים לו" כותב כץ. "אינפלציית הליבה עלתה ב- 4.1% ב- 12 החודשים האחרונים (!) וללא השפעת עליית המיסוי(מע"מ, בלו, מים וכו') אינפלציית הליבה עלתה בכ- 3.0%. במילים אחרות, סביבת האינפלציה האמיתית בישראל איננה 1.9% (מרכז היעד) אלא קרובה לגבול העליון של יעד האינפלציה (3.0%).



עד חודש דצמבר 2008 בנק ישראל דאג להדגיש את אינפלציית הליבה אומר כץ. בכל העולם מדגישים את אינפלציית הליבה, כיוון שחשוב לבודד את הגורמים האקסוגניים למשק המקומי שכן שינוי בריבית לא יכול להשפיע למשל על מחירי הנפט והסחורות בעולם. בארה"ב בכל פרסום של המדד (אשר ירד ב- 1.3% ב- 12 החודשים האחרונים) מציינים גם את האינפלציה ללא אנרגיה ומזון (אשר עלתה ב- 1.5% ב- 12 החודשים האחרונים).



"בניגוד למדינות העולם – בישראל יש אינפלציה"



כץ סבור כי בניגוד לרוב המדינות המפותחות בעולם, בישראל קיימת בעיית אינפלציה, בעיקר כתוצאה מעליית מחירי הדיור (10.4% ב- 12 החודשים האחרונים) אשר תרמו כ- 2.2% לאינפלציה בשנה שעברה. לדבריו עליית מחירי הדיור מהווה אינפלציה לכל דבר - אינפלציה של ביקושים. בנוסף, סעיף השירותים במדד (ללא תקשורת, משקלו 27.6% במדד) עלה ב- 2.6% ב- 12 החודשים ותרם כ- 0.7% למדד -אינפלציה של 2.9% , בנוסף לאינפלציה הקיימת בענפים אחרים.



כץ מתקשה להבין את מדיניות בנק ישראל: "מדוע בנק ישראל מטעה את הציבור כדי להצדיק יציבות בריבית? למה בנק ישראל לא העלה את הריבית? כנראה שפישר חושש מהמשך התחזקותו של השקל ועדיין קיימת אי וודאות לגבי ההתאוששות הגלובלית".



כץ מעריך כי הריבית תעלה בחודשים הקרובים עד ל- 2.5% שנה מהיום. לאחר עליית ריבית באוסטרליה ונורווגיה ועוד מדינות בדרך (הודו ודרום קוריאה) יתכן כי החלטתו של פישר תהיה קלה יותר. בכל מקרה יש לקוות שפישר מודע לסביבת האינפלציה האמיתית (גבוהה בהרבה ממרכז היעד). אחרת אי העלאת ריבית בחודשים הקרובים עלולה ליצור בעיית אינפלציה של ממש בשנת 2010.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully