וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כלל פיננסים ברוקראז': פועלים - לקראת רבעון 3 ולקראת התכנית האסטרטגית

TheMarker Online

3.11.2009 / 10:25

תוצאות רבעון 3/09 שיציג הפועלים בחודש הבא יבטאו כמעט מהלך עסקים רגיל, אבל הדגש הוא האסטרטגיה שתוצג בתחילת 2010



1. רווח צפוי כ-400 מיליון שקל. להערכת האנליסטים של כלל פיננסים, הבנק יציג ברבעון הקרוב רווח נקי של כ-400 מיליון שקל, תשואה להון של כ-8%. הדו"ח יכלול השפעות חד פעמיות בכיוונים מנוגדים, אבל האנליסטים מתקשים לראות דרמה של ממש.



2. האסטרטגיה לאן?



יובל בן זאב, מנהל מחלקת המחקר בכלל פיננסים: "להערכתנו, שאלה זו היא שאלת מפתח בכל הקשור לבנק הפועלים. בשנה האחרונה התחלפו חברי הנהלה רבים ובראשם היו"ר והמנכ"ל, מנהל החטיבה העסקית, מנהל החטיבה הקמעונאית ומנהל הכספים".



הנהלת הבנק תבחן מחדש את האסטרטגיה העסקית, תוך שהיא משוחררת מכבלי החלטות העבר. הנושאים העיקריים שעל הפרק הם:



יעדי הלימות הון. היעד הנוכחי של הבנק הוא יחס הלימות הון של 12% לפחות, ללא התייחסות להון הראשוני המקורי העומד כיום על כ-7.1%. "להערכתנו, הבנק יציב יעד הלימות הון של למעלה מ-12% וישאף להון ראשוני מקורי של 7.3%-7.5% לפי כללי באזל 2", אומר בן זאב.



הגדרת יעד זה הינה שלב מפתח בקביעת יעדי התשואה להון, פוטנציאל חלוקת הדיבידנד ויעיד הצמיחה של הבנק.



יעדי תשואה להון. בעבר התייחס הבנק ליעד תשואה להון ברת קיימא של 15%. להערכת האנליסטים של כלל פיננסים, לאור כוונת הבנק לנקוט גישה שמרנית יותר בפעילותו ולחזק את בסיס ההון, סבורים כי הבנק יוכל לעמוד ביעדים ברי קיימא של 11%-13% תשואה להון. אשר לשנת 2010 סבורים כי יעד תשואה להון של 10%-11% הינו סביר.



התייעלות. בעבר הציב הבנק יעד הוצאות להכנסות של 55%. "להערכתנו, במבנה ההוצאות הקיים ותחת ההוצאות הנדרשות עקב הרגולציה בישראל, יעד זה נראה רחוק מהשגה", אומר בן זאב.



התרחבות בפעילות הקמעונאית. לגבי הפעילות הקמעונאית, לבן שאב אין ספק כי הבנק שם את הפעילות הקמעונאית כאחת מזרועות הצמיחה החשובות שלו, תוך שהוא מפנה מאמצים רבים לגיוס לקוחות חדשים, לצד מדיניות צמיחה אגרסיבית יותר בתחום המשכנתאות, בה נתח השוק שלו באשראי חדש ירד אל מתחת ל-20%.



חלק חשוב באסטרטגיה הקמעונאית היה פתיחת רשת סניפי בוטיק וסניפי בנקאות אקספרס. להערכת כלל פיננסים, הבנק יאט מהלכים אלו.



התרחבות בבנקאות המסחרית. בפעילות במגזר זה נמצא הפועלים בנחיתות מובהקת (נתח שוק כ-25%) בהשוואה ללאומי (כמעט 40%).



פתיחת סניפים עסקיים לטיפול בלקוחות אלו הינה אבן דרך מרכזית באסטרטגיה. להערכת כלל פיננסים, הבנק ימשיך לשים יהבו על צעדים אלו.



הפעילות הבינלאומית. בעבר הציב הבנק יעד לפיו 30% מפעילות הבנק יהיה בחו"ל. בכלל פיננסים סבורים כי יעד זה יידחה לעת עתה.



השקעות ריאליות. "האסטרטגיה העסקית של הפועלים היתה להתמקד בבנקאות ולהערכתנו אסטרטגיה זו תישמר. עם זאת, להערכתנו הבנק יפעל לניצול הזדמנויות עסקיות הקשורות בעסקיו הרגילים כדוגמת השקעת נוסטרו במניות בזק כחלק מחבילת מימון", אומר בן זאב.



לסיכום, בכלל פיננסים ממתינים להצגת האסטרטגיה. להערכת האנליסטים, הפועלים יכוון לבנקאות מסורתית שמרנית עם תשואה להון של 11%-13% בטווח הארוך.



עיקרי התחזית לתוצאות רבעון 3/09







הכנסות המימון יאופיינו ביציבות יחסית:



ברבעון 3/08 כללו הכנסות המימון רווחי עתק חשבונאיים מהטיפול בנגזרים, כך שאין להשוות את הכנסות המימון לתקופה המקבילה אשתקד.



1. לא צפויה צמיחה באשראי ואולי אף ירידה קלה על רקע היחלשות הדולר ביחס לשקל בשיעור של כ-4% במהלך הרבעון.



2. לא צפויה השפעה מהותית בגין הטיפול החשבונאי בנגזרים, כיוון שמעט ולא חל שינוי בעקום צמוד המדד.



3. צפי לרווחים בגין השקעות בניירות מסוג cds בתיק הנוסטרו של הבנק. ברבעון 2/09 היווה סעיף זה הפתעה עם רווח של כ-235 מיליון שקל. להערכת כלל פיננסים, גם ברבעון הנוכחי צפוי רווח מכיוון זה הנובע מפדיון מלא של חלק נוסף בתיק, אך אין לצפות לרווחים כמו ברבעון 2.



4. שחיקת המרווח על הפקדונות ממשיכה להעיב על תוצאות הבנק. ברבעון 2/09 העריך הבנק כי ההשפעה השלילית של ריבית בנק ישראל על מרווח זה מסתכמת בכ-150 מיליון שקל לרבעון. "להערכתנו פגיעה זו תמשיך להעיב על הבנק גם ברבעון 3/09 וגם ברבעונים הבאים", אומר בן זאב.



5. המשך צמיחה בהכנסות התפעוליות. הכנסות אלו יבטאו את המשך הצמיחה בהכנסות מעמלות, בעיקר מפעילות שוק ההון ומכרטיסי אשראי. בנוסף לכך צפוי רווח ממניות בזק, הן כתוצאה ממכירת מניות שהוחזקו על ידי הנאמן (מניות זאבי) והן מדיבידנד שחולק.



6. עלייה בהפרשות לחובות מסופקים. להערכת כלל פיננסים, על רקע מצב המשק וחשיפת הבנק לקבוצת לבייב - אפריקה צפוי גידול בהפרשות לחובות מסופקים ברבעון. נראה כי לאחר הפרשות בשיעור של כ-0.8% מתיק האשראי במחצית הראשונה של השנה, ההפרשות ברבעון הנוכחי יעברו את ה-1%.



בן זאב: "עם זאת, אנו סבורים כי לא חלק מההפרשות בגין החשיפה לקבוצת אפריקה ישראל כבר בוצעו ברבעונים הקודמים, כך שסך ההפרשות בגין הלוואות אלו יסתכמו ב-200-300 מיליון שקל.



7. הוצאות תפעוליות נמוכות בזכות השפעת הסכם השכר, אשר יביא להקטנת ההוצאות בכ-200 מיליון שקל ברבעון הנוכחי.



8. שיעור מס גבוה יחסית. על רקע הרפורמה במסוי צפויה הפרשה נוספת למס בסך כ-60 מיליון שקל, אשר תפגע בשרות הרווח הנקי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully