וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צל"ש לאוצר

יצחק גל-נור

4.11.2009 / 7:04

בנק חברתי



>> הידיעה על כך שמשרד האוצר מתכנן להפוך את הדואר לבנק חברתי צריכה להתקבל בברכה כפולה. הרעיון לכשעצמו הוא מצוין - להשתמש בתשתית של 700 סניפי הדואר כדי ליצור כתובת נגישה למתן אשראי לעסקים ולמשקי בית קטנים ולאלה שמתקשים לקבל אשראי בבנקים המסחריים.

האשראי יינתן כנראה בערבות ממשלתית והמטרה המוצהרת היא להקים "בנק חברתי" ללקוחות קטנים, בעיקר ביישובים קטנים ומרוחקים. הנה, משרד האוצר, בראשותו של המנכ"ל הפורש ירום אריאב, החל להתנתק מאגדות פשטניות על "השמן והרזה" ויזם מהלך יצירתי שלא זכור כמוהו בעשור האחרון: להשתמש בנכסים של המגזר הציבורי לתכלית חברתית.



ברכה שנייה מגיעה לעובדה כי התוכנית נועדה להיות תחליף למהלכים של הפרטת דואר ישראל. כיום, דואר ישראל היא חברה ממשלתית שהפרטתה לא תגרום לשינוי קריטי באיכות שירותי העברת המידע, וגם לא תניב הכנסות שישנו את המצב בקופת המדינה. ואולם מדיניות ההפרטה בישראל היא כבר מזמן בשליטה, או ליתר דיוק בחוסר שליטה של טייס אוטומטי, כאשר ההנחה היא שהפרטה היא לעולם חיובית אלא אם הוכח אחרת.



נכון שהפרטות לא מתבצעות בגלל לחצים פוליטיים ואילוצים שונים, אבל עד כה, לו הדבר היה תלוי באוצר בלבד, הוא היה מפריט כל דבר בלי לחשוב פעמיים. הרשימה ארוכה ומוכרת: החל מתמיכתו בהפרטת בתי סוהר וכלה בלחצים על משרד החינוך להוציא לשוק את מוסד "האחות" בבתי הספר. בהצעה לחוק ההסדרים שהגיש אגף התקציבים לממשלה באפריל נכללו כמה מהלכי הפרטה תמוהים ובהם הקמת קופת חולים חמישית עסקית. הנימוק: הגברת התחרות, כאילו זו התרופה לחוליי מערכת הבריאות - להעביר את העשירים לקופה מסחרית. אמנם העז הזו נעלמה, אך היא ודומותיה חשפו את התפישות השולטות, כי כל העזים שבאו ויצאו דמו זו לזו וכולן רעו באותו אחו אידיאולוגי.



בפרויקט מחקר במרכז לצדק חברתי במכון ון ליר, ששמו "אחריות המדינה וגבולות ההפרטה והרגולציה", אנחנו שואפים להרחיב את סדר היום של הדיון, כך שמהלכי ההפרטה והרגולציה יישקלו הן במבט הכולל של התרומה החברתית-כלכלית והן בהיבטים הייחודיים של תחומים כמו פנסיה, תעסוקה, מעונות לחוסים, חינוך, בריאות ואיכות הסביבה. אחת מאמות המידה שאנו מפתחים היא העברת נטל ההוכחה למי שמציע הפרטה והכנת חלופות למהלכים האלה. נכונות האוצר לבחון את ערכו החברתי-כלכלי של הדואר במבט רחב יותר מתאים מאוד לגישה שפיתחנו, כי היא שונה מהמבט החשבונאי הצר והשנוי במחלוקת שעמד בבסיס הפרטת בתי הזיקוק בזמנו, או מגבולות הוויכוח הנוכחי על כמה הרוויחה/הפסידה המדינה מהפרטת בזק.



לאוצר מגיע צל"ש על המהלך הנוכחי להקמת "בנק חברתי", בגלל עצם הנכונות לשקול חלופה להפרטת הדואר. בכך הוא הכריז בראש חוצות שמנקודת מבטה של החברה, יעילות כלכלית אינה ערך שעומד בפני עצמו.



הכותב הוא עמית בכיר במכון ון ליר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully