וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השוק האמריקאי והשווקים הגלובליים הסתובבו מטה

TheMarker Online

4.11.2009 / 9:32

אברהם קוגל, מומחה עולמי בשיטת Point & Figure DWA: רצוי לחזק את עמדת המגננה, לצאת מאחזקות לונג (קנייה) עם פקודות סטופ (הגנה). האסטרטגיה היום משתנה מ "הגדלת הון" ל "שמירה על הון".



ב-29/9/09 התרענו שהשווקים הגלובליים נמצאים במכירת יתר ובדרגת סיכון גבוהה, וביום המחרת הצענו אסטרטגיות לשמירה על הרווחים שהצטברו בשוק השורי שהחל במארס 2009. התיקון הממשי מטה, החל ב-28.10.09 כאשר הרוב המכריע של מדדי השווקים הסתובבו מטה.



רצוי לחזק את עמדת המגננה, לצאת מאחזקות לונג (קנייה) עם פקודות סטופ (הגנה). האסטרטגיה היום משתנה מ "הגדלת הון" ל "שמירה על הון". למרות הסיבוב הנוכחי מטה, תוחלת הרווחים לאסטרטגיית מכירה בחסר נראית עדיין נמוכה. בגלל מכירת יתר במדדי הטווח הקצר, מכירות בחסר גם מסוכנת עבור סוחרי הטווח הקצר.







השווקים הגלובליים



מדד השווקים הגלובליים, כולל ארה"ב הסתובב ב-28/10/09 מטה, לאחר שיצר שיאים נמוכים יותר באוגוסט ובאוקטובר ב-64% וב-62% , בהשוואה לשיא של יוני ב-66% . סיבוב השוק היה בהחלט צפוי מאחר והיה כבר ברמת קניית יתר ב-29/9/09 (גרף מטה).







המדד הגלובלי שלנו מאכלס 21,583 מניות לפי ההרכב הגלובלי הנתון מטה (טבלה).







בארה"ב, רוב מדדי השוק הסתובבו מטה, ו-38 מתוך 40 סקטורים (תעשיות), למעט המדיה ותשתיות הגז, גם הם הסתובבו מטה. כל זאת תוך מספר ימים.



עד איפה יכול "השוק" ליפול?



יש דרכים שונות להגדיר "שוק". אחד מהם הוא המדד העיקרי של השוק בשיטת point & figure dwa המשקף את אחוז המניות שנתנו איתותי קניה לפי שיטה זו. אין למדד זה כל התייחסות או קשר לאן שמדדים אחרים כמו ה-djia או s&p 500 הולכים. מדד זה הסתובב מטה.



בהשוואה, מדד ה-s&p 500 עדיין נמצא במגמה חיובית מעלה וירד לאיזור הטבעי שלו, (על בסיס רצועת ניוד המחירים של עשרת הימים האחרונים), עם קריאה נוכחית ב-1,036. המדד לא ייתן איתות מכירה עד אשר יגיע ל-1010 והתמיכה הבאה לאחר מכן היא ב-980.



מדד אחר, תעודת הסל של מדד ה-s&p 500 שווה משקל (rsp), גם היא עדיין נמצאת במגמה חיובית, מעלה, לא נתנה עדיין איתות מכירה ונסגרה ב-35.92, קרוב למקומה הטבעי ב-36.5. איתות המכירה הבא יהיה ב-35 ואחריו ב-34.



מאחר ויש דרכים שונות להגדיר "שוק", כאשר עושים הערכת "שוק", רצוי לבחור את המדד הדומה ביותר לניירות הערך שהמשקיע מחזיק. כל דבר אחר יהיה דומה לבדיקת סל תפוזים במכולת כדי להחליט אם תפוחי העץ טריים. סיבוב השוק יכול להיות תיקון של מנוחה, או סיבוב מטה בעל משמעות גדולה יותר.



ראוי לציין שמדד שיטת point & figure dwa עמד במבחן הזמן לאורך עשרות שנים, בקריאה יחסית מדויקת של סיבובי השוק מעלה ומטה. בגרף מטה סומנו חלק מסיבובי השוק ההיסטוריים של התקופה האחרונה.







משמעות סיבוב השוק מטה שונה בזמנים שונים, אין מתייחסים לכל סיבוב כשינוי מגמה, שהרי זה יכול להיות תיקון קצר מועד. לעומת זאת, במחצית 2007 הראה השוק סימני לחץ הטיפוסיים לשוק ברוויה שהגיע לשיא זמני, אך רק חודשים לאחר מכן החלו מדדי השוק להראות ירידה ממשית. יצירת תחתיות שוק הן בדרך כלל אלימות בהשוואה ליצירת שיאים שהם באופן יחסי שקטים יותר.



לכן, עומק הירידה הצפויה בשוק אינו ניתן להערכה מדויקת, וגם לא ניתן לנבא מה יעשה השוק ביתרת 2009 או ב-2010, על בסיס השנה הגרועה שחווינו ב-2008. ישנם מספר גורמים לחוסר הוודאות בהקשר לעומק הירידה:



1. השוק השורי עם מגמה ראשית מעלה, החל ב-12 במארס 2009, ולמעט חודש אחד בין יוני ליולי, המשיך ללא הפרעה.



2. בירידה של חודש יוני שהחלה ב-17 ליוני והסתיימה ב-20 ליולי, מדד השוק העיקרי אמנם ירד מ-74% עד 52% אך תוחלת הרווח של המדדים לא הצדיקה פוזיציות של מכירה בחסר. מדדי השוק s&p 500, mid, sml, djia, nasdaq, rsp עלו בתקופת ירידה זו 4.44% , 4.57%, 5.33%, 4.13%, 5.6%, 4.34%, בהתאמה.



3. בירידה העכשווית, מדדי הטווח הקצר כבר ירדו מטה לרמת סיכון נמוכה יחסית.



4. מדד אחר המציין את אחוז המניות בשוק האמריקאי הנמצאות במגמה חיובית מעלה, עדיין עומד על 72.4% , פירושו ש-72% מכל מניות השוק עדיין נמצאות בכוון מעלה, בינתיים לא מרמז על כל שינוי במגמה הראשית.



5. יש עדיין עדיפות מובהקת למניות ותעודות סל ביחס לביקוש למזומנים.



לסיכום, אין לצפות למתנות כאשר המדד הראשי של השוק פונה מטה. עברנו תקופה ארוכה של ימי שמש נעימים ונסיעה חלקה בכבישים יבשים. בהשוואה, יש כיום סערות (תרתי-משמע) עם כבישים רטובים וחלקים.



השווקים נשלטים היום על ידי היצע ומדד השוק העיקרי ברמת סיכון גבוהה, אך הם לא שינו את המגמה הראשית מעלה. אנו עדיין בתיקון (מנוחה) עם פוטנציאל עלייה מחודש. לכן, בינתיים, יש לשים יד על ההגה ולהאט מהירות. אנו עוברים ממגמה של "הגדלת הון" ל"שמירת הון".



במידה והמדדים יכתיבו הרעה נוספת ושינוי בחוזק היחסי של מזומנים לעומת מניות ותעודות סל, נפעל בהתאם.



הדולר



איך אנו יודעים מתי להסתכל על מטבעות אחרים ולא על הדולר? שתי שיטות עומדות לרשותנו.



האחת, הסתכלות על המגמה של הדולר ביחס לשאר מטבעות העולם באמצעות אינדקס הדולר. השניה, השוואת החוזק היחסי של הדולר מול כל מטבע אחר וסיווגו במטריצה המראה את החוזק של מטבע מסוים מול כל מטבע אחר.



מגמת הדולר ממשיכה מטה. בטווח הארוך הוא נמצא מתחת לקו ההתנגדות. איתות המכירה האחרון היה ב-77 ובימים האחרונים הוא מתקן מעלה עם אפשרות עצירה ב-77.5. נהפוך לאופטימיים יותר כאשר אינדקס הדולר יחצה ל-80 ולאחריו 81.5.



במטריצת החוזק, הדולר נמצא עדיין במקום האחרון כאשר במקומות הראשונים נמצא הדולר האוסטרלי.
(גרפים מטה).











הכותב, אברהם קוגל, הנו מומחה עולמי בשיטת point & figure dwa ובשווקים הגלובליים, ומביא השיטה לישראל. קוגל היה אנליסט בכיר בוול-סטריט, עם 25 שנות ניסיון במחקר ובניהול תיקים, וכיום הינו סוחר פעיל בשוק ההון ומנהל תחום point & figure dwa במרכז להשכלה פיננסית מבית matrix, שם הוא מרצה ומדריך בשיטה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully