וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנכ"ל חברת האנרגיה סאנדיי: "נתקין מערכת סולארית על הגג של איקאה בנתניה"

אבי בר-אלי

4.11.2009 / 13:01

בנק הפועלים: "נתחיל לממן תחנות-כוח פרטיות בתחילת 2010"



קבוצת הנדל"ן המניב בריטיש-ישראל סיכמה עם חברת האנרגיה הסולארית סאנדיי, על שיתוף-פעולה בהתקנת לוחות סולאריים על גגות נכסי הקבוצה, כך אמר הבוקר (רביעי) מנכ"ל סאנדיי, קובי דינר, בכנס "כלכלה ירוקה" של ארנסט אנד יאנג בשיתוף themarker.



לדבריו, סאנדיי תתקין מערכת סולארית בטכנולוגיית p.v. גם על גג מבנה מרכז הרהיטים של איקאה בנתניה – ולאחר מכן, תבחן את כושר כיסוי על גגות יתר נכסי החברה, אשר שטחם מסתכם ב-600 אלף מ"ר. בריטיש-ישראל הינה מחברות הנדל"ן הגדולות בישראל, ומחזיקה בחברת קניוני ישראל שבבעלותה 17 קניונים ברחבי הארץ.



סאנדיי חתמה השבוע עם חברת גילץ על מזכר הבנות למכירת 50 מתקנים סולאריים קטנים (עד 50 קילו-וואט), בהיקף כולל של כ-50 מיליון שקל. לפי ההסכם, תעביר סאנדיי לידי גילץ 50 גגות מבנים שבחכירתה, ותשמש קבלן הקמה (epc) והפעלה (o&m) של המערכות הסולאריות שיוקמו עליהם. בנוסף, סיכמה לפני כשבועיים עם חברת אורמת על שיתוף-פעולה עתידי בהקמת תחנות-כוח סולאריות בינוניות וגדולות.



מנהלת צוות מימון פרויקטים בבנק הפועלים, מרים גז, אמרה בכנס כי "אנחנו עובדים כבר 4-5 שנים על מימון פרויקטים להקמת תחנות-כוח קונבנציונאליות, וכשיש ארבע רשויות שמעורבות בבניית הרגולציה – זה מאוד מורכב להשיג תמונה על איך היא תיראה. עם-זאת, אנחנו אופטימיים, ומעריכים שנוכל לממן פרויקטים כבר בתחילת 2010". בנק הפועלים, יש לציין, מוביל את המימון הבנקאי של תחנת-הכוח הפרטית של קבוצת דוראד באשקלון בהיקף של 2.1 מיליארד שקל (מתוך מימון כולל של 3.5 מיליארד שקל, שיושלם בידי משקיעים מוסדיים).



גז הוסיפה כי מימון פרויקטים לייצור חשמל סולארי (בטכנולוגיה פוטו-וולטאית) נתפשו כקלים יחסית למימון – בשל היעדר צורך בגז טבעי – אך גם כאן גובשה הרגולציה רק לאחר דו-שיח עם רשות החשמל. באשר לפרויקטים בטכנולוגיה תרמו-סולארית, אמרה גז כי לבנקים לא קל להעריך את הסיכונים בפרויקטים שבטכנולוגיה זו משום מיעוט הפרויקטים הקיימים. "התקווה היא כי המכרזים הסולאריים באתר אשלים שבנגב יגיעו לכדי הקמת תחנות-כוח".



גז הזכירה עוד את מגבלת לווה בודד לה מחוייבים הבנקים בישראל – ואשר מהווה חסם למימון פרויקטים בתחום האנרגיה. גז ציינה כי הוראת החשכ"ל לפיה המדינה תיאות להעניק לבנקים רשת ביטחון למנגנון התקבולים מחברת החשמל אמנם מסייעת – אך עדיין נדרשת הסכמת בנק ישראל להסדר, ובלעדיה: "פוטנציאל המימון בישראל יהיה מוגבל".



מנכ"ל חברת האנרגיה סולאר-פאוור, אלון תמרי, אמר כי "ב-2002 היה במשרדי הממשלה רק נושא משרה אחד אשר טיפל באנרגיות מתחדשות. באנו אליו לשאול מה מדיניות הממשלה בתחום – והוא שאל אותנו לשם מה, ואמר שמוטב לנו להישאר בתחום תשתיות התקשורת, אחרת רק נאבד זמן וכסף". סולאר-פאוור, בניהולם של אבינועם לוי ואלון תמרי, דיווחה אתמול על צבר הזמנות בהיקף של כ-100 מיליון שקל מתחילת השנה, עבור התקנת מערכות סולאריות קטנות בהיקף כולל של כ-5 מגה-וואט.



"מדובר במסע, ולמרות שבשנתיים האחרונות אנו רואים יותר ויותר אנשים שעוסקים בענף האנרגיה הסולארית – החזון הממשלתי עדיין לא ברור", אמר תמרי. לדבריו, המכסות שקבעה רשות החשמל לתמרוץ מערכות סולאריות על גגות (עד 50 מגה-וואט) – נמוכה מדי, ותיצור שוק קטן אשר לא ימשוך משקיעים. תמרי הוסיף כי החסמים בשוק הסולארי המקומי נותרו העדר האופק העסקי, הקצאת הקרקעות והענקת הרישיונות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully