וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיטב: קרנות האג"ח הקונצרניות השלימו סיבוב פרסה - מלהיט שהפך שק חבטות במשבר, חזרה לתחום לוהט

ואדים סבידרסקי

4.11.2009 / 17:39

הסיבות: ריבית נמוכה, שיפור בנתונים הכלכליים, העלייה בתיאבון לסיכון והרצון להרוויח כאשר תשתנה המגמה



"היקף ההשקעות בקרנות הנאמנות הקונצרניות (המשקיעות באג"ח חברות) השלים סיבוב פרסה - משיא של 42% מנתח שוק ההשקעות ביולי 2007, לשפל של 16 חודשים של פדיונות בלבד, וכעת חזרה למוביליות עם 25% מהשוק", כך כותב רוני אפטר, מנהל קשרי יועצים במיטב בסקירה שהפיץ היום.



נתח השוק של הקרנות הקונצרניות מתוך תעשיית הקרנות הגיע לשיא של כ-42.4% ביולי 2007. באוגוסט 2008, עקפו הקרנות השקליות (המשקיעות בני"ע שאינם צמודים למדד) את סך נכסיהן של הקרנות הקונצרניות וזכו בבכורה בענף קרנות הנאמנות: נתח שוק של כ-23% עם סך נכסים בשווי של כ-26 מיליארד שקל לעומת נתח שוק של 22.9% לקרנות הקונצרניות. בסוף אוקטובר 2009, חוזרות הקרנות הקונצרניות להוביל את תעשיית קרנות הנאמנות עם נתח שוק של כ-25.6% מכלל התעשייה וסך נכסים מנוהל של כ-33 מיליארד שקל בעוד הקרנות השקליות (הלא כספיות) עוברות למקום ה-2 עם נתח שוק של כ-24.6%.



במיטב סבורים כי סיבות למהפך במגמה הם ריבית בנק ישראל השואפת לאפס, שיפור בנתונים הכלכליים וההערכות כי מסתמנת יציאה מהמיתון, והנטייה המתגברת לנטילת סיכונים.



16 חודשים של פדיונות



רגע לפני האות הראשון של המשבר שניתן ביולי 2007, היווה נתח השוק של הקרנות הקונצרניות 42.4% מכלל תעשיית הקרנות נאמנות. חודש לאחר מכן, נעצרו הגיוסים והפכו את המגמה לרצף של 16 חודשים של פדיונות. הקרנות אלו, שהיו הלהיט התורן בשנות 2005-2007, הפכו במהרה לשק החבטות של המשקיעים שמשכו מהן מידי יום סכומים גבוהים. נתח השוק של הקרנות הקונצרניות קטן לטובת הקרנות הכספיות השקליות שפתחו בגיוסים לאחר השקתן בסוף שנת 2007.



במיטב מסבירים כי פדיונות של 4.5 מיליארד שקל בחודש הראשון בלבד של שנת 2008, סימנו את השנה השחורה של קרנות הנאמנות הקונצרניות. מאז ועד סוף שנת 2008 לא עבר חודש אחד ללא פדיונות כאשר השיא נרשם בחצי השני של השנה, בזמן שמחיריהן של המניות ואגרות החוב הקונצרניות צנחו למחירי שפל. ירידות אלו באו על רקע התגברות המשבר הכלכלי, קריסתן והלאמתן של חברות פיננסיות גדולות בארה"ב ובאירופה כאשר בהתאם לכך גברה רמת הסיכון של האפיק והתשואות שהמשקיעים דרשו לאותן אגרות חוב של חברות עלו בבהילות. בסיכום שנתי, נפדו מהקרנות הקונצרניות לא פחות מ- 21.4 מיליארד שקל.



סיבוב הפרסה בפדיונות של הקרנות הקונצרניות התחיל בסוף שנת 2008 כאשר אגרות החוב החברות התחילו להחזיר חלק מהפסדיהן ואף מדד התל בונד 60 עלה בשיעור חד של כ-3% ביומה הראשון של שנת 2009. הקרנות הקונצרניות החלו לגייס, בד בבד עם גיוסים נאים גם בקרנות השקליות ובקרנות אג"ח מדינה וצמוד מדד לצד הפדיונות בקרנות הכספיות ופיקדונות בנקאיים אשר הניבו ריבית אפסית באותה תקופה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully