וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוביני: "צפויים לחצים דפלציוניים אדירים בעולם עד שנת 2012"

נמרוד הלפרן

4.11.2009 / 19:28

"התחזית של ג'ים רוג'ר לנסיקת מחיר הזהב ל-2,000 דולר לאונקייה היא שטות מוחלטת"



נוריאל רוביני, הכלכלן אשר חזה את המשבר הפיננסי העולמי, העריך היום כי הכלכלה העולמית צפויה לעמוד בפני כוחות דפלציוניים עצומים עד שנת 2012. רוביני, פרופ' באוניברסיטת ניו יורק, אמר כי למרות שמדיניות מוניטרית מרחיבה בה נקטו בנקים מרכזיים בעולם יוצרים בועת נכסים נוספת, כוחות דפלציוניים הנובעים מתפוקת יתר תעשייתית, נפילה בעלות העבודה והמערכת הפיננסית המקרטעת עדיין צפויים למשול בכיפה בשנתיים הקרובות.



עם זאת, תחזיות האינפלציה עשויות לעלות זמן רב לפני כך, במיוחד עם הבנקים המרכזיים בעולם יתעכבו בצמצום התמריצים הכלכליים והזרמות הנזילות בהם נקטו כדי לתמוך בכלכלה. רוביני הזהיר, עם זאת, כי צמצום מוקדם מדי של צעדים אלו עלול לגרום למיתון כלכלי חוזר.



במסגרת דבריו בכנס בניו יורק, שב רוביני גם על הערכתו כי מחירי הנכסים עלו "בשיעור חד מדי, מוקדם מדי, ומהר מדי". "קשה מאוד להצדיק את עליית מחיר הנפט מרמה של 30 דולר לחבית לרמה של יותר מ-80 דולר לחבית רק על בסיס נתוני יסוד של ביקוש והיצע", אמר רוביני.



רוביני התייחס גם לתחזית של המשקיע ג'ים רוג'רס לפיה צפויה הכפלה של מחיר הזהב לרמה של לפחות 2,000 דולר לאונקייה, והגדיר אותה בתור "שטות מוחלטת". לדברי רוביני, אין אינפלציה או שפל כלכלי עמוק דיה כדי להצדיק זינוק חד כל כך במחיר הזהב. "המחיר אולי יגיע לרמה של בערך 1,100 דולר לאונקייה, אבל רמות של 1,500 דולר או 2,000 דולר הם שטויות", אמר רוביני.



בראיון בשבוע שעבר, העריך רוביני כי היפוך של מגמת היחלשות הדולר בעולם עלול לגרום למפולת בשווקים. בראיון לערוץ הטלוויזיה cnbc, אמר רוביני כי היות שמחירי הנכסים נופחו עקב היחלשות הדולר, היפוך מגמה של המטבע האמריקאי עלול לרסק את הראלי הנוכחית בשווקים ולגרום ל"מפולת בשווקים בכל רחבי העולם".



רוביני ציין כי תסריט זה אמנם אינו צפוי בטווח הקצר אולם קיימת סכנה של ממש להתממשותו ברגע שהבנק הפדרלי יתחיל להעלות את הריבית בארה"ב. "בטווח הקצר, מה שקורה זה שיש חומה של נזילות, לא רק בארה"ב אלא ברחבי העולם, אשר רודפת אחרי נכסים. זה מתרחש במניות, סחורות, אשראי, זהב ובנכסים בשווקים מתעוררים", הדגיש רוביני. "כולם לוקחים הלוואות, מוכרים דולרים, ומשקיעים בנכסים בכל רחבי העולם. ברגע שתתהפך מגמת הדולר, צריך יהיה לסגור פוזיציות ולהיפטר מנכסים".



"אנחנו נמצאים במצב שהוא האמא של כל עסקות החלף (carry trade)", אמר רוביני. "המציאות היא שהדולר הוא המטבע למימון עסקות החלף. בשל כך, חולשת הדולר צפויה להימשך עוד זמן מה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully