וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מי התנפל על הדירות שלנו - חייזרים?"

אריק מירובסקי

5.11.2009 / 13:37

ניסיונו של אריק מירובסקי מלמד כי אנשי נדל"ן לא מתייחסים ברצינות לדיבורים על בועה ולא סבורים שתירשם ירידת מחירים בעתיד הקרוב

"אני רואה את תוכניות הכלכלה בטלוויזיה, שבהן כל שנייה משתמשים במלה 'בועה' כדי לתאר את שוק הנדל"ן; אני קורא את הטוקבקים באתרים, בהם אנשים מתווכחים אם המחירים יירדו ב-30% או ב-50%; אבל מדובר בדיבורים באוויר - המחירים לא יירדו בתקופה הקרובה, ואם הם יירדו, סימן שמשהו מאוד לא טוב קורה במשק" - כך אמר לי איש נדל"ן מנוסה.

הזכרתי לו שבחודשיים האחרונים נרשמה ירידה ניכרת ברכישת דירות מקבלן. "נכון", הוא ענה. "אז מה? אחרי הבום הגדול שהחל במארס ונמשך עד אוגוסט, הקבלנים לא מתרגשים מהירידה. גם בעלי הדירות מרוצים וייצבו את השוק. האם אנשים שוכחים מה עשו בעלי הדירות כשהיה חשש מירידות מחירים בסוף השנה שעברה? הם נכנסו לבונקר ודחו את מכירת הדירות שלהם, הורידו את ההיצע, והמחירים ירדו בשיעור מינורי. זה יותר אפקטיבי מההפצצות של הטוקבקיסטים והדיבורים בטלוויזיה".

מנהל שיווק בחברה נדל"ן גדולה מבטל גם הוא את תזת ירידת המחירים: "החברה שלנו השתתפה במספר מכרזי מינהל, שבהם הוצעו הצעות מחירים גבוהות מאוד עבור קרקעות במקומות שונים באזור המרכז. אני רוצה להזכיר את מכרז שרונה, שגם בו נשבר שיא. מי שמוכן לשלם סכומים כאלה על קרקעות, בטוח ב-100% שהשוק לא נמצא בבועה ושבתנאים מסוימים יש אפילו מקום לעליות מחירים נוספות".

זה רק צד אחד של המשוואה, אני טוען בפניו. לרוכשי הדירות אין מספיק אמצעים כדי לעמוד במחירים שדורשים עבור הדירות. "סליחה, אבל זו סיסמה לא מבוססת", עונה לי מנהל השיווק. "מי התנפל על הדירות שלנו בחודשים האחרונים, חייזרים? לרוכשי הדירות יש אמצעים, והבנקים למשכנתאות מעניקים להם אמצעים נוספים וריביות שלא היו להם קודם לכן. המציאות בשטח מראה שיש ביקושים, ושאם המחירים גבוהים מדי באזור תל אביב, אנשים יוצאים החוצה - מה שגורם לעליות מחירים גם בפריפריה".

אבל קבוצות הרכישה מכרסמות בשוק הקבלני, אני טוען. הן מצליחות להציע דירות במחירים נמוכים יותר. מה תאמר על זה? "נעזוב רגע את כל הבעיות של קבוצות הרכישה, ונדבר שוב על עובדות בשטח", משיב מנהל השיווק. "לא מזמן החברה שלי מכרה לקבוצת רכישה קרקע במחיר ששיקף הנחה של 5%-7% על המחיר הסופי של הדירה. לא 30% וגם לא 15%. אז מי שסבור שקבוצת רכישה היא הפתרון בשבילו - אני ממליץ לו לעשות בדיקות שוק משוות. הוא עשוי להיות מופתע. בשבילי זו רק עדות נוספת לכך שירידת מחירים גדולה לא תהיה כאן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully