וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיטב בית השקעות: סיבוב פרסה בקרנות הנאמנות הקונצרניות

TheMarker Online

5.11.2009 / 9:49

קרנות הנאמנות הקונצרניות עברו תפנית חדה בשנתיים האחרונות. ממובילות בנתח השוק בטרם המשבר הכלכלי הן עברו להיות שק החבטות של המשקיעים בשנת 2008, אך השכילו לחזור למרכז העניינים בשנת 2009 בזכות ההתאוששות הכלכלית והתיאבון הגובר לסיכון. כל זאת על-מנת לכבוש מחדש



הפגיעה הקשה ביותר בחלק כלשהו מתעשיית קרנות הנאמנות במהלך המשבר של שנת 2008 הייתה ללא ספק בקרנות הקונצרניות. אלו, איבדו חלק נכבד מנתח השוק שלהן לנוכח התמוטטות מחיריהן של אגרות החוב הקונצרניות ובריחת המשקיעים מהשקעה באותן קרנות.



נחזור קצת אחורה. קיץ 2007, תעשיית קרנות הנאמנות נמצאת בשיאה והחלק הארי של הגיוסים מופנה מידי חודש לקרנות המשקיעות באג"ח קונצרניות. מחירי אגרות החוב נמצא באותו הזמן בשיא כל הזמנים זאת על רקע השקתו, כמה חודשים קודם לכן, של מדד התל-בונד-20 בפברואר 2007. נתח השוק של הקרנות הקונצרניות מתוך תעשיית הקרנות עומד בשיא של כ-42.4% ביולי 2007.



האות הראשון של המשבר ניתן ביולי 2007, עת אגרות החוב הקונצרניות "חוטפות" מכה ראשונה, קלה יחסית, ומחיריהן ירדו בזמן קצר. הגיוסים נעצרו ונהפכו במהרה לפדיונות (השיא השלילי באוגוסט 2007: 6 מיליארד שקלים) מתחיל את מעגל הירידות, שנמשך 16 חודשים רצופים של פדיונות.



המגמה, כאמור, מתחילה להתהפך והדיבורים על משבר סאב-פריים, נזילות ומחנק באשראי מתחילים להתגבר. הקרנות הקונצרניות, שהיו הלהיט התורן של 2005-2007, הופכות במהרה לשק החבטות של המשקיעים , שמושכים מהן מידי יום סכומים גבוהים. נתח השוק של הקרנות הקונצרניות קטן ובמקומן עולה קרנן של הקרנות הכספיות השקליות, שהושקו בדצמבר 2007 ומהוות מקלט בטוח לאותם כספים שנפדו.



2008 הינה השנה השחורה של קרנות הנאמנות הקונצרניות. החודש הראשון של השנה יעיד בצורה הטובה ביותר על העתיד לבוא: פדיונות של 4.5 מיליארד שקל בחודש אחד בלבד! חודש לאחר מכן הושקו מדדי התל-בונד 40 ו-60.



מאז ועד סוף השנה לא עבר חודש אחד ללא פדיונות כאשר השיא, כמובן, הוא בחצי השני של השנה, בזמן שמחיריהן של המניות ואגרות החוב הקונצרניות צונחים למחירי שפל שלא נראו שנים רבות. ירידות אלו באו על רקע התחדדות המשבר הכלכלי וקריסתן והלאמתן של חברות פיננסיות גדולות בארה"ב ובאירופה.



פתאום היה נראה, כי אף חברה, גדולה כקטנה, אינה חסינה מהמשבר הכלכלי, ובהתאם לכך רמת הסיכון גברה והתשואות שהמשקיעים דרשו לאותן אג"ח של חברות עלו בבהילות.



מדד התל-בונד 60, שעמד בראשית החצי השני של 2008 (2.7.08) ברמת שיא של 224.2 נקודות, חטף מהלומה של כ-26% עד לרמת שפל של כ-165.96 נקודות שנרשמה ב-18.11.08. באותה תקופה פדו הקרנות הקונצרניות קרוב ל-10 מיליארד שקל. "פאניקה במיטבה". בסיכום 2008, נפדו מהקרנות הקונצרניות לא פחות מ- 21.4 מיליארד שקל!



המהפך הראשון - הקרנות השקליות עוקפות את הקרנות הקונצרניות



המהפך הראשון בנתחי השוק של הקרנות הקונצרניות מול הקרנות השקליות הושלם בשלהי חודש אוגוסט 2008. לאחר תקופה ארוכה של מספר שנים, עקפו הקרנות השקליות את סך נכסיהן של הקרנות הקונצרניות וזכו בבכורה בענף קרנות הנאמנות: נתח שוק של כ-23% עם סך נכסים בשווי של כ-26 מיליארד שקל לעומת נתח שוק של 22.9% לקרנות הקונצרניות. המהפך אכן הושלם.



גרף מס' 1- התפתחות נתחי השוק של קרנות האג"ח לסוגיו (2007-2009)







בסוף 2008 וראשית 2009 השוק נרגע מעט, ואגרות החוב הקונצרניות התחילו להחזיר חלק מהפסדיהן - סימן טוב לבאות היה עלייתו של מדד התל-בונד 60 ביומה הראשון של שנת 2009 בשיעור חד של כ-3% ביום אחד בלבד!



הקרנות הקונצרניות החלו לגייס, בד בבד עם גיוסים נאים גם בקרנות השקליות ובקרנות אג"ח מדינה וצמוד מדד ותחילת הפדיונות בקרנות הכספיות (השקליות) שהפכו להיות פחות רלבנטיות ואטרקטיביות כבשנת 2008.



זאת, נוכח הפחתת הריבית האגרסיבית של בנק ישראל. נראה, כי העליות במחירי אג"ח הקונצרניות מהוות טריגר שמתניע מחדש את הקרנות המשקיעות בהן. זאת לאחר שנסחרו במחירים נמוכים ש"סימנו" אפשרות לפשיטת רגל של המגזר העסקי בישראל. הפסיכולוגיה, ששיחקה שעות נוספות במשבר, עוברת לצד השני והסנטימנט החיובי משתלט על האפיק הקונצרני שעובר להיות הדבר החם של 2009.



אם בתחילת השנה, בינואר, גייסו קרנות אלו רק כ-100 מליון שקל, הרי הקצב גבר והלך מחודש לחודש (למעט מאי, ובמיוחד בספטמבר).



גרף מס' 2 - מדד אג"ח קונצרני צמוד מדד (בנק') בהשוואה לגיוסים/פדיונות בקרנות הקונצרניות (במיליוני ¤)







המשקיעים שברחו מאותן קרנות ב-2008 ויושבים על קרנות כספיות ו/או פיקדונות בנקאיים בריבית אפסית מתחילים לאבד את סבלנותם וחוזרים לשוק. אפילו "אפקט אפריקה" בחודש ספטמבר היה קצר והשוק התגבר עליו במהרה.



תעשיית קרנות הנאמנות ממשיכה לצמוח הן בזכות גיוסים משמעותיים והן תודות לעליית ערך נכסיהן, כך עומדת התעשייה בסוף אוקטובר 2009 על סך נכסים של כ-128 מיליארד שקל לעומת 98 מיליארד בלבד בראשית השנה.



באותו חודש, שנה וקצת לאחר שאיבדו את הבכורה קודם, חוזרות הקרנות הקונצרניות להוביל את תעשיית קרנות הנאמנות עם נתח שוק של כ-25.6% וסך נכסים מנוהל של כ-33 מיליארד שקל, בעוד הקרנות השקליות (הלא כספיות) עוברות למקום ה-2 עם נתח שוק של כ-24.6%. כל זאת קורה "כמה מפתיע" בדיוק בזמן שמדדי התל-בונד השונים נמצאים בשיא של כל הזמנים.







בתרשים זה ניתן לראות את התפתחות הגיוסים והפדיונות בקרנות הקונצרניות. ב-2007 נרשמו גיוסים מרשימים של כ-17 מיליארד שקל ב-7 חודשים בלבד (ינואר-יולי 2007). אז התחיל המפנה בשווקים שגררו 16 חודשים רצופים של פדיונות גבוהים (אוגוסט 2007 עד דצמבר 2008) שהסתכמו בלא פחות מ-34 מיליארד שקל. מראשית השנה המגמה השתנתה בשנית והפעם לכיוון החיובי עם גיוסים של כ-13 מיליארד שקל ב-10 חודשים בלבד (ינואר –אוקטובר 2010).



בנוסף מעניין לציין, כי 3 הקטגוריות המובילות בקרנות האג"ח (קונצרניות, שקליות ואג"ח מדינה צמוד מדד) התכנסו לאותה נקודה בשני המהפכים השונים (אוגוסט 2008 ואוקטובר 2009) לאחר שבראשית 2007 הפערים ביניהן היו משמעותיים ובעדיפות ברורה לקרנות השקליות.



סיבוב הפרסה המרשים, לא היה קורה ללא הסיבות הבאות: ריבית בנק ישראל השואפת לאפס, שיפור בנתונים הכלכליים ובהערכות ליציאה מהמיתון, התיאבון הגדל של המשקיעים לסיכון, מחירים לא מוצדקים וחסרי תקדים של אג"ח רבות של חברות בשלהי 2008 ואותו זיכרון קצר של המשקיעים הישראליים שסבלנותם פוקעת תחת לחץ הירידות החדות, ובאותה מידה כאשר העליות חוזרות והם ,המשקיעים, נשארים בחוץ וחשים "פראיירים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully