וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא עומד בלחץ המים

צבי זרחיה

8.11.2009 / 9:24

בפעם השניה תוך ארבעה חודשים ביבי מתקפל מהגזירות שהטיל על האזרחים - קודם בפירות וירקות, ועכשיו במים. צבי זרחיה מאמין שמה שמוביל את המדיניות הכלכלית של נתניהו הוא בעיקר הישרדות פוליטית

לראש הממשלה, בנימין נתניהו, קשה לעמוד בפני הביקורת הציבורית נגד גזירותיו הפוגעות בציבור. פעמיים בתוך ארבעה חודשים הטיל מסים וגזירות על האזרחים, ובעקבות הביקורת החריפה הוא מתקפל.

ביוני החליטה ממשלת נתניהו להטיל מע"מ על הפירות והירקות. המהלך אמנם נכון מהבחינה המקצועית והכלכלית, אך משמעותו התאבדות פוליטית. יו"ר האופוזיציה, ח"כ ציפי לבני (קדימה), קראה לעברו במליאה: "ביבי תהיה גבר ותבטל את המע"מ על הפירות והירקות". מסקר שערך אז נתניהו, התברר לו שרוב הציבור נגד המהלך. הוא ביטל את החלטת ממשלתו להטיל מע"מ על פירות וירקות בהסבירו שהוא "קשוב לרחשי הציבור".

בקרוב יוכיח נתניהו שוב שהוא קשוב לרחשי הציבור. המחאה הציבורית המושמעת כעת נגד היטל הבצורת, הקריאה של ח"כים למרד צרכנים וההתייקרות במחירי המים עושים את שלהם. נתניהו ייאלץ להקפיא בקרוב את היטל הבצורת ולהקטין את שיעורי ההתייקרות במחירי המים, שנועדו להתבצע בינואר 2010. ההחלטה על ההיטל הבצורת התקבלה ביוני על ידי נתניהו וממשלתו, והחקיקה בעניין נעשתה במסגרת חוק ההסדרים במשק. הרפורמה במחירי המים התקבלה בכנסת הקודמת, ביוזמת ממשלת אהוד אולמרט (קדימה), אבל ביצועה בעוד חודשיים מעורר ביקורת רבה של הציבור שצריך לפתוח את הכיס ולשלם גם היטל בצורת.

נתניהו ואנשיו, כמו גם בכירים בליכוד, מוטרדים מגל המחאה נגד הגזירות, ולא בכדי. נתניהו זוכר היטב את תקופת כהונתו כשר אוצר בממשלת שרון ב-2003-2005. מדיניותו הכלכלית אמנם הצילה את המשק מקריסה, אבל הציבור לא סלח לו על גזירותיו (למשל קיצוץ בקצבאות זקנה וילדים), ובבחירות 2006 שלח אותו לאופוזיציה עם 12 מנדטים בלבד. נתניהו, נמצא כעת רק בראשית הקדנציה. הוא לא יכול להרשות לעצמו להפסיד נקודות, ולכן הוא יבטל את הגזירות. בחניית הביניים בדרכו לארה"ב יוכל לגבש את הטקטיקה להקפאת היטל הבצורת.

אם נתניהו לא יודיע על הקפאת ההיטל והפחתת התייקרות המים - הכנסת תכפה עליו לעשות כן. האוצר אמנם מתנגד להקפאה, אך לבני כבר קראה לו "נתניהו תתקפל, תבטל את ההיטל". הח"כים בוועדות הכספים והכלכלה כבר מגבשים הצעת חוק להקפאת היטל הבצורת.

אין אלה הפעמים היחידות שבהן ראש הממשלה זיגזג. בדיוני התקציב דרש האוצר לקצץ 3-4 מיליארדי שקל בתקציב הביטחון, אבל הקיצוץ הופחת והממשלה קיצצה בסופו של דבר רק 1.5 מיליארד שקל למשך שנתיים. חלק מהקיצוץ יוחזר למערכת הביטחון. לפני כחודש החליט נתניהו במפתיע להעניק למערכת הביטחון תוספת של 1.5 מיליארד שקל בהתאם להבנה מוקדמת בינו לבין ליו"ר העבודה, אהוד ברק, עוד בטרם אושר תקציב המדינה ביולי.

וזה לא הכל: בהגדלת תקציב הביטחון ותקצוב הכספים לרכישת חיסון לשפעת החזירים החליטה הממשלה לקצץ 2 מיליארד שקל בתקציב, בהם 314 מיליון שקל בתקציב הישיבות. הסיעות החרדיות הודיעו על התנגדותן, וכעת מתגבשת הסכמה שלפיה הקיצוץ לא יפגע בישיבות. נתניהו נוהג איפוא בזיג-זג. הוא מטיל גזירות על הציבור, אוכל דגים סרוחים, מגורש מהעיר ולבסוף גם נאלץ לבטלן או להקפיאן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully