וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוצים לעבוד אצל אבו מאזן?

מירב ארלוזורוב

10.11.2009 / 18:48

לידיעת המעסיקים: מירב ארלוזורוב עושה חישוב פשוט ומגיעה למסקנה כי נכון להיום הכי משתלם להעסיק עובדים פלסטינאים. אך מה הן ההשלכות?

פקיד בממשלתו של אבו מאזן ברשות הפלסטינית משתכר 1,500 שקל בחודש. אם זה לא כל כך מטריד את הקורא הישראלי הממוצע, אולי תטריד אותו יותר העובדה שבתור פועל בניין בישראל, יכול אותו פקיד לשפר את הכנסתו ל-2,000 שקל בחודש.

המוטיבציה של הפלסטינאי הממוצע לעבור לעבוד בישראל, באופן חוקי או בלתי חוקי, היא גבוהה. לכך יש גם השלכות ביטחוניות - בגלל הזרימה הבלתי פוסקת של פועלים פלסטינאים ללא אישורים אל תוך תחומי ישראל - וגם השלכות כלכליות.

הפלסטינאים הם עובדים זרים. להבדיל מהעובדים הזרים הבאים מהפיליפינים, תאילנד, גאנה או רומניה, היחס של ישראל לפלסטינאים הוא דואלי. מחד, יש חשש שהם עלולים להתגלות כמחבלים; מאידך, יש תחושת אחריות כלפיהם, מאחר שהם שכניה של ישראל הנמצאים תחת שליטתה, ולכן לישראל יש אחריות ורצון לדאוג למצבם הכלכלי.

הבדל שלישי הוא שנכון להיום עובדים פלסטינאים מועסקים כחוק בישראל ללא כל עמלות המוטלות על עובדים זרים אחרים. משמע, העסקת פועל בניין פלסטינאי בתוך תחומי ישראל, ברישיון או שלא ברישיון, תעלה למעסיק שלו 2,000 שקל בחודש בלבד, וזאת לעומת מחיר כפול או משולש שעולה עובד זר רגיל, או שכר של כ-7,000 שקל שדורש ערבי ישראלי כדי לעבוד בבניין.

במציאות הכלכלית הזאת, קשה להתפלא על כך שהערבים הישראלים מוצאים עצמם מודרים מענף הבניין, לאחר שבעבר זאת היתה אחת העבודות המכניסות יותר של מגזר אוכלוסייה זה.

במציאות הכלכלית הזאת, הפיתוי של עובדים פלסטינאים להסתנן לישראל הוא עצום: על פי הערכות, יש בישראל כ-60 אלף עובדים פלסטינאים, כשרק 15 אלף מתוכם עובדים ברישיון. הרוב הגדול מסתננים דרך הגבול הפרוץ בין ישראל לבין הרשות הפלסטינית, כאשר פערי השכר הענקיים בין שתי הכלכלות מפצים אותם על הסיכון של הברחת הגבול. בכל מקרה, האכיפה נגד הפלסטינאים המסתננים לישראל היא רופפת, אף כי יחד עם עובדים המחפשים להתפרנס למחייתם יכולים להסתנן גם מחבלים מתאבדים.

ומה עם ערביי ישראל?

"זה לא שוק עבודה שיכול לתפקד בו זמנית", אומר צבי אקשטיין, המשנה לנגיד בנק ישראל, שעמד בראש ועדה לקביעת מדיניות ישראל בנוגע לעובדים הזרים. "לא יכול להיות שמצד אחד יהיה פועל שמוכן לעבוד תמורת 2,000 שקל בחודש, ומצד שני יהיו משפחות בישראל שיכולות לקבל קצבאות של הבטחת הכנסה ותמיכה נוספת בסכום של 4,000 שקל בחודש לפחות. כך, לעולם לא נצליח לעזור לערביי ישראל לשוב ולהשתלב בעבודה בחקלאות או בבניין - והם ימשיכו לחיות על חשבון קצבאות".

לכן, אקשטיין ולצדו משרד האוצר ניסו להסדיר את העסקת הפלסטינאים בישראל. בחוק ההסדרים האחרון נכללה הצעה שלפיה כל האגרות המוטלות על עובדים זרים יוטלו גם על עובדים פלסטינאים - צעד שאמור לייקר את העסקתם בכ-2,000 שקל נוספים בחודש. בשל האחריות לכלכלה הפלסטינית, נקבע בהצעה גם כי 75% מסכומי האגרות שייגבו יועברו לרשות הפלסטינית, כדי שגם ממשלתו של אבו מאזן תיהנה מהסדרת שוק העובדים הפלסטינאים בישראל.

במקביל, מציע אקשטיין להגביר את האכיפה נגד עובדים פלסטינאים בלתי חוקיים, בעיקר בדרך של אכיפה נגד מעסיקיהם: הטלת קנסות כבדים על כל מעסיק ישראלי שייתפס מעסיק פלסטינאים ללא היתר.

את קוראי TheMarker לא יפתיע לגלות כי דבר מזה לא התממש בינתיים. במסגרת דיוני עסקת החבילה, דאגו האינטרסים של הקבלנים להוציא מחוק ההסדרים את ההצעה להשוות את העסקת הפלסטינאים לזו של עובדים זרים אחרים. הקבלנים רק מרוויחים מכך. היחידים שצפויים לשלם את המחיר על כך הם ערביי ישראל, ואותם הרי איש אינו באמת סופר.

בנוסף, לא יפתיע את קוראי TheMarker לגלות כי הקבלנים גם מפעילים כיום לחץ, באמצעות שר התמ"ת בנימין בן אליעזר, להגדיל את מכסת העובדים הפלסטינאים בבניין בכ-4,000-9,000 עובדים בשנה. משמע, הגדלה של כמעט 50% מרישיונות ההעסקה של פלסטינאים בישראל לעומת הקיים. אם תתקבל הצעתם, המשמעות תהיה שכל המהלך של הוצאות העובדים הזרים מענף הבניין היה לשווא, שכן את מקום העובדים הזרים הזולים ימלאו הפלסטינאים (הזולים עוד יותר). לקבלנים ירווח, לערביי ישראל יורע. רק שאת ערביי ישראל, כאמור, איש אינו סופר.

משרד התמ"ת מסר בתגובה: "קיים מחסור של ממש בעובדים במקצועות ה'רטובים' (טייחים, למשל) בבניין, והדבר מביא לעיכוב במשך הבנייה ולעלייה של ממש במחירי הדירות. בפועל, על כל עובד 'רטוב' נקלטים כשלושה עובדים ישראלים בעבודות גמר בבניין, ומכאן שהגדלת מבוקרת של מכסת העובדים הפלסטינאים מחוללת תעסוקה. העובדים הישראלים המועסקים בבניין אכן רצויים יותר, אבל לצערנו מרביתם אינם מעוניינים בתעסוקה בעבודות רטובות.

הטלת אגרה על העובדים הפלסטינאים תתפרש קשה על ידי ארגון העבודה הבינלאומי ועל ידי ה-OECD, המצפים מישראל לסייע לשוק העבודה הפלסטיני. להעסקת פלסטינאים יש השלכות חיוביות על היחסים עם הרשות הפלסטינית, ועל חיזוק המתונים ברשות. גם משרד הבינוי והשיכון תומך בדרישה להגדלת מכסת העובדים הפלסטינאים בבניין".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully