וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האבא של ICQ בדרך לאקזיט ענק נוסף

גיא גרימלנד ואמיתי זיו

11.11.2009 / 7:42

יאיר גולדפינגר עושה זאת שוב: ב-1998 הוא נמנה על ארבעת מוכרי מיראביליס ב-407 מיליון דולר. 11 שנה לאחר מכן, הוא בדרך לרווח עצום נוסף עם מכירת הסטארט-אפ ג'אג'ה תמורת 300 מיליון

לפני יותר מעשור הוא היה אחד מארבעת המתעשרים הגדולים של ההיי-טק הישראלי, כשמכר את חברת מיראבליס ל-AOL תמורת 407 מיליון דולר. עכשיו יאיר גולדפינגר עומד לעשות זאת שוב: הסטארט-אפ הישראלי ג'אג'ה (jajah), שבו השקיע גולדפינגר, צפוי להימכר בסכום של 200-300 מיליון דולר. המועמדות לרכישה הן סיסקו, מיקרוסופט או O2, הזרוע האירופית של חברת הסלולר הבינלאומית טלפוניקה. אם העסקה תושלם מדובר באקזיט מרשים למשקיעים בג'אג'ה.

ג'אג'ה היא מפתחת של שירות שיחות באמצעות טכנולוגיית VoIP (העברת קול על גבי האינטרנט). השירות מאפשר ללקוח להקליד באתר האינטרנט של החברה את מספר הטלפון שלו, מספר הטלפון של היעד - והאתר מחבר את השיחה בתעריפים זולים במיוחד. שירותים נוספים של ג'אג'ה מאפשרים שיחות מוזלות גם מטלפונים סלולריים.

בחברה הושקעו עד היום 35 מיליון דולר מהקרנות סקויה, גלובספאן, קפיטל-פרטנרס, טי-ונצ'רס וכן מהחברות דויטשה טלקום, אינטל ומגולדפינגר. בהנחה שמדובר בתג מחיר של כ-300 מיליון דולר, המשמעות היא שהמשקיעים ירשמו מכפיל של 8.5 על ההשקעה. מדובר באחד המכפילים הגבוהים שנרשמו בתקופה האחרונה עבור משקיעי הון סיכון ישראלים.

החברה פועלת בשוק תחרותי עם מרווחים נמוכים

ל-TheMarker נודע כי לשלוש החברות - סיסקו, מיקרוסופט ו-O2 - יש קשרים עסקיים עם ג'אג'ה, אך רק אחת מהן הגישה הצעה קונקרטית לרכישת החברה. החברה אמנם רווחית, עם מחזור מכירות של כ-30 מיליון דולר לשנה, אך מצד שני היא פועלת בשוק תחרותי מאוד עם מרווחים נמוכים.

מקורב לעניין אמר ל-TheMarker כי בשלב זה לא ברור אם העסקה אכן תושלם. "ג'אג'ה פועלת בשוק תחרותי מאוד, כך שכשיש הצעה על השולחן אי אפשר להתעלם ממנה, בייחוד כשמדובר בהצעה כזאת. ג'אג'ה רווחית וטובה".

ג'אג'ה הוקמה ב-2005. עד כה נרשמו לשירות החברה 25 מיליון משתמשים והיא מסוגלת לחבר שיחות בין 125 מדינות עם יעד של 200 מדינות. החברה מעסיקה כ-70 עובדים במרכז הפיתוח של החברה ברעננה ועוד 10 עובדים במשרדים בארה"ב. בתפקיד מנכ"ל מכהן טריבור הילי, לשעבר סגן נשיא בחברת פייפאל. ביוני האחרון דירג המגזין "ביזנסוויק" רשימה של 50 חברות תחת הכותרת "מי עשויה להיות הגוגל הבאה?". לרשימה נכנסו חמש חברות ישראליות, הראשונה בהן היתה ג'אג'ה.

עסקות בודדות ב-2009

עד כה השיגה ג'אג'ה מספר חוזים מרשימים: שיחות קול שמתבצעות בתוכנת המסנג'ר של יאהו הן למעשה בניתוב של ג'אג'ה, ולאחרונה חתמה החברה חוזה לשיתוף פעולה גם עם טוויטר לחיבור שיחות בין שני משתמשים בשירות (השירות פתוח בינתיים רק בארה"ב). החוזה המשמעותי ביותר של ג'אג'ה נחתם באוגוסט עם מיקרוסופט, לשילוב המוצר שלה בשרת התקשורת של ענקית התוכנה. מדובר בהסכם שמוערך בשווי של מיליוני דולרים בשנה.

בשוק קיימות שחקניות רבות שמציעות שיחות על גבי רשת האינטרנט, העיקרית והמוכרת שבהן היא סקייפ שנמכרה ל-eBay בספטמבר 2005 עבור 2.6 מיליארד דולר. בניגוד לסקייפ, השירות של ג'אג'ה מתאפשר גם ללא צורך באוזניות, במיקרופון או בטלפון המתחבר למחשב. לאחר שמזינים באתר את מספר הטלפון המקומי ואת המספר שאליו רוצים לחייג, השיחה מחוברת בין מכשירי הטלפון הרגילים.

מתחרה נוספת של ג'אג'ה היא Gizmo5 האמריקאית, שאמש דווח כי גוגל מנהלת מגעים מתקדמים לרכישתה תמורת 30 מיליון דולר.

המכירה של ג'אג'ה תהיה אחת מעסקות המכירה הגדולות שידעה תעשיית הסטארט-אפים הישראלית השנה, שעברה שנה שחונה במיוחד, הן מבחינת מספר האקזיטים וההיקפים והן מבחינת השקעות מצד קרנות.

אקזיטים בודדים הושלמו השנה. העסקות היחידות של יותר מ-100 מיליון שנרשמו השנה הן סימנס שרכשה את סולל עבור 418 מיליון דולר; מדטרוניק שרכשה את ונטור עבור 325 מיליון דולר; וסיגמה דיזיינס שרכשה את קופרגיייט עבור 184 מיליון דולר.

ג'אג'ה הוקמה בתחילת דרכה על ידי האוסטרים רומן שרף ודניאל מטס, אך בעקבות השקעה של סקויה ישראל וגולדפינגר קיבלה החברה שורשים ישראליים ומרכז הפיתוח שלה הועתק לרעננה. החברה כבר אינה אוסטרית לאחר ששני היזמים האוסטריים עזבו את החברה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully