וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

777 מיליארד שקל מחפשים אבא

סמי פרץ

12.11.2009 / 15:35

סמי פרץ בטוח שאסור להשתעשע במינוי הממונה על שוק ההון, וכי שטייניץ חייב למנות איש מקצוע ערכי מהשורה הראשונה, עם עמוד שדרה יציב, ולתת לו את כל הכלים והגיבוי

לא תהיה זו הפרזה לומר ששר האוצר עומד לפני אחת ההכרעות החשובות ביותר מאז נכנס לתפקידו: מינוי ממונה חדש על שוק ההון, הביטוח והחיסכון, במקומו של ידין ענתבי הפורש. שטייניץ ואנשיו קיבלו יותר מ-20 הצעות למועמדים אפשריים. לאחר סינון הם בוחנים כעת שלושה-ארבעה מועמדים סופיים.

בשנה האחרונה התמודד ענתבי עם סיטואציית שוק קטלנית, שחשפה כמה בעיות קשות בתחום החיסכון ארוך הטווח בישראל. מאז שפרץ המשבר הגלובלי האיץ ענתבי את פעילותו, וכעת הוא מניע כמה שינויים במהירות של 120 קמ"ש, כדי להדביק ולסתום את כל החורים שהתגלו.

מחליפו של ענתבי יצטרך להמשיך את הקו הזה מיד עם כניסתו לתפקיד. יותר מדי כסף עומד כאן על הכף. כל שקל שבו עוסקים במשרד האוצר הוא כסף ציבורי, אבל הכסף שבו עוסקים בפיקוח על שוק ההון הוא הכסף הישיר שלנו - הכסף שמשמש אותנו לגיל הפרישה.

בסופו של דבר, מי שמנהל עבורנו את הכסף הזה, בהיקף של 777 מיליארד שקל, הן חברות הביטוח, קרנות הפנסיה וקופות הגמל. אבל עשרות גופי ההשקעות זקוקים לשוטר שימנע עבירות תנועה קטנות ותאונות גדולות. המפקח הבא על שוק ההון חייב לשלוט בכמה תחומים: שוק ההון, רגולציה, ניהול, הכרת הקשר שבין מערכות פנסיוניות למקרו-כלכלה. גם הבנה פוליטית ותקשורתית יסייעו לו. אבל יותר מכל הוא צריך להיות חמוש במוטיבציה אינסופית לבנות כאן יסודות מוצקים לשוק הון בריא, יציב ומנוטרל מניגודי אינטרסים.

בחמש השנים האחרונות תפס שוק ההון הישראלי מקום מכריע במימון הפירמות. למעשה, כמחצית מהאשראי שבו השתמש המגזר העסקי גויס בשוק ההון. ספקי המקורות הם אנחנו - הציבור הרחב. המשתמשים הן החברות הבורסאיות וגם הממשלה.

הסיבה שבגללה יש פיקוח

המשבר הגלובלי שפרץ בספטמבר 2008 בעקבות נפילת בנק ההשקעות ליהמן ברדרס חשף כמה מהחוליים שהתפתחו בשוק ההון בעקבות הצמיחה המהירה. חברות הביטוח שנכנסו לנעלי הבנקים והשתלטו על כל החיסכון ארוך הטווח (קופות גמל, קרנות פנסיה) וגם על קרנות נאמנות, התמודדו ועדיין מתמודדות עם פעילות בהיקף אדיר שצריך לעכל.

הן עדיין בשלבי למידה של ניהול תיקים בהיקף ענק, עם מגוון של מוצרים לטווח קצר ולטווח ארוך וזיקה למאגר חדש וגדול של לקוחות שמעולם לא פגשו. הן עדיין לומדות שהן לא רק משקיעות בשוק ההון, אלא גם ספקיות של מקורות כספיים בהיקף אדיר שהקצאתם צריכה להיעשות באופן מקצועי- הן בשלב ההשקעה והן כשמגיעים לשלב שבו העניינים מסתבכים וצריך להגיע להסדרי חוב.

לחברות הביטוח ולגופים המוסדיים יש הרבה מאוד שיקולים, שלעתים סותרים את השיקול האחד והיחיד שצריך לעניין את המפקח: הבטחת כספי החוסכים. זוהי הסיבה שיש פיקוח על הביטוח ועל הבנקים. תפקיד המפקח כיום קריטי יותר מאי פעם, כי אנו נמצאים בשעה רגועה יחסית שבה ניתן לפעול בתבונה ובנחת ולהסדיר את השוק לקראת המשברים הבאים.

לכן, אסור להשתעשע במינוי הזה. שטייניץ חייב למנות איש מקצוע ערכי מהשורה הראשונה, עם עמוד שדרה יציב, ולתת לו את כל הכלים והגיבוי. מינוי בעייתי ישתקף מהר מאוד באמון של הציבור בענף הזה, ועל חסכונות הציבור אסור להמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully