וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איזו קופת גמל עשתה לנו יותר כסף?

נועם בר

17.11.2009 / 7:53

משתלם להיות אגרסיבי: קופות הגמל של אנליסט, שהתרסקו יותר מכולם במפולת, השיגו תשואה של 56% מתחילת 2009 ומובילות גם באוקטובר. הסקירה המלאה על תשואות הקופות

אוקטובר הוא החודש העשירי ברציפות שבו קופות הגמל וקרנות ההשתלמות הניבו תשואה חיובית. התשואה באוקטובר היתה בטווח שבין 1.4% ל-3% בקופות הכלליות.

את תשואות אוקטובר הובילו הקופות של אנליסט עם תשואה של כ-3%, גם בקופת הגמל וגם בקרן ההשתלמות שלה. אנליסט, שרשמה ב-2008 הפסדים גדולים של כ-30% - הרבה מעבר לממוצע, כיסתה כבר את ההפסדים ההם ונמצאת עם תשואה של יותר מ-8% מתחילת 2008.

במבט על התשואה המצטברת מתחילת 2009, אנליסט מובילה עם תשואה של 56% בקופת הגמל הכללית שלה ו-50% בקרן ההשתלמות שלה. זאת, כשהממוצע בענף מתחילת 2009 הוא כ-24% בלבד.

אנליסט הגדילה את החלק הנזיל בקופה

"יש לנו מניות ממדד ת"א 75 בהיקף גדול יותר מהסטנדרט, ויותר אג"ח קונצרניות שמדורגות A ומטה. זה נתן לנו תשואה עודפת על האחרים. בשנה שעברה זה היה לרעתנו, אך כיום זה לטובתנו", אומר שמואל לב, יו"ר משותף באנליסט.

"השינוי הגדול שאנחנו מבצעים בהדרגה הוא הגדלת החלק הנזיל בקופה. בתחילת השנה הוא היה כמעט 0%. בשערים ההזויים שהיו אז בשוק, לא יכולנו להתאפק. מאז אנחנו מגדילים את החלק הנזיל באיטיות, וכיום רמת הנזילות שלנו היא סביב 15%".

באנליסט אומרים שלמרות ההובלה בתשואה המצטברת מתחילת 2009 הם לא העלו את דמי הניהול, ואלה אפילו נשחקו. "התחרות הקשה אחראית לשחיקה", מסביר לב את העליות הבלתי פוסקות באפיק האג"ח הקונצרנית, "הציבור רץ לקנות קרנות נאמנות אג"חיות, והן צריכות להתכסות. זה מניע את המשך העליות".

מתחילת 2008 מובילה את הטבלה קופת הגמל הכללית של ילין לפידות עם תשואה מצטברת של 11.7%. אחריה ניצבות שתי הקופות של דש תגמולים וגמל עם תשואה של 11% ו-8.45% בהתאמה. בתחתית הטבלה נמצאות הקופות שרכשה פסגות מפריזמה - קציר וקרן-אור - עם תשואה מצטברת שלילית של כ-11% ו-9% בהתאמה. קופות נוספות שלא כיסו את הפסדי 2008 הן הקופה הכללית תגמולים של אקסלנס ויהבית של הלמן הלדובי.

בזירת קרנות ההשתלמות מובילה את טבלת התשואות המצטברות מתחילת 2008 קרן ההשתלמות דש אקונומיסט עם תשואה מרשימה של 16.6%. דש אקונומיסט היא גם המגייסת הגדולה של 2009, עם גיוס ענק של 620 מיליון שקל. אחרי דש נמצאות בטבלת התשואות המצטברות מתחילת 2008 קרן ההשתלמות של ילין לפידות עם תשואה של יותר מ-11% ומגדל השתלמות עם כ-10%.

ילין לפידות ודש בראש מדד העקביות

מדד העקביות, שפיתחה חברת קלי שוקי הון, בודק את עקביות התשואות של הקופות על פני תקופה של 36 חודשים אחורה. המספר במדד משקף את שיעור הפעמים שבהן השיגה קופת הגמל תשואה חודשית גדולה יותר מהממוצע של הקבוצה, שאליה היא משתייכת מבחינת דרגת סיכון.

בראש הדירוג לפי מדד העקביות ניצבות הקופה של ילין לפידות ושתי הקופות של דש עם עקביות של קרוב ל-70%. בקרב קרנות ההשתלמות נמצאת דש אקונומיסט עם עקביות של 77.8%, כאשר אחריה נמצאת מגדל השתלמות והקרן הגדולה האחרת של דש - דש קרן השתלמות.

עקביות נמוכה מאוד יש לקופות ולקרנות הכלליות של אקסלנס, הלמן הלדובי, הדס ארזים ולקופות שבבעלות פסגות - קציר, קרן-אור וקרן ההשתלמות הגדולה כנרת. כל אלה רשמו תשואה נמוכה מהממוצע בענף בכ-60% מהחודשים, ואף יותר.

בהדס ארזים מתחילים לראות תוצאות

אילן ארצי, מנהל קופות הגמל בהדס ארזים: "המדד הזה מסתמך על 36 החודשים האחרונים, וצריך לזכור ששנה אחת מתוך זה לא אנחנו ניהלנו את הקופות, אלא מרכנתיל שמהם רכשנו אותן. בשנה שעברה היינו צריכים להעביר את הקופות אירגון מחדש ולהטמיע אותן בתוך הדס ארזים. זו הסיבה לכך שהתשואה השלילית שלנו היתה משמועתית הרבה יותר משל השוק. השנה אנחנו מתחילים להראות תוצאות, ובינתיים השגנו תשואה גבוהה משל רוב הקופות".

"האסטרטגיה שלנו היא להיצמד לאג"ח בדירוגים גבוהים יחסית ולהמר פחות על חברות שנמצאות בבעיה. ניקינו את התיק מהשקעות בחברות כמו חברות נדל"ן במזרח אירופה. איגרות החוב ארוכות הטווח - השחרים, הגילונים ואג"ח קונצרניות ארוכות - תרמו לנו לתשואה העודפת. בזמן האחרון אנחנו מצמצמים השקעות באג"ח קונצרנית לטובת נזילות ואג"ח ממשלתית. גם בגזרת המניות התחלנו לצמצם באחרונה. הגיע הזמן להיות זהיר יותר", מסכם ארצי.

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה

אסטרטגיית הפיזור של אלטשולר

הקופות של בית ההשקעות אלטשולר שחם בלטו אף הן בעקביות התשואות שלהן ובתשואה המצטברת מתחילת השנה. מנכ"ל אלטשולר גמל, יאיר לוינשטין: "האסטרטגיה שלנו היא פיזור - בעיקר גיאוגרפי. ההשקעות שלנו בחו"ל מתחילות להניב תוצאות רק בחודשים האחרונים. בחודשים הראשונים של השנה נפגענו מכך שהשוק העולמי תיקן לאחר המשבר פחות מהשוק הישראלי. עלינו בצורה חדה פחות ביחס לשאר הענף. כעת זה משתנה".

"לא השקענו בחו"ל מתוך טרנד ורצון לקבל תשואה, אלא מתוך אסטרטגיית הפיזור שאנחנו דוגלים בה", אומר לוינשטין. "אוטובוס שמתפוצץ כאן לא משפיע על השווקים בגרמניה או ברזיל. יתרון נוסף להשקעה בחו"ל הוא שהיא מאפשרת נזילות יחסית בקופה עקב הסחירות הגבוהה שיש לנכסים שם".

השקעה נוספת שרואים בה באלטשולר כאחראית לתשואות שלהם בחודשים האחרונים היא אג"ח ארוכות טווח. "אנחנו מאמינים בטווח ארוך. פנסיה זה השקעה לטווח ארוך, ומשקיעים בהבהתאם. גם כאן נפגענו בהתחלה בגלל כל השינויים החדים בריבית. לאחר ההתייצבות בריבית התחיל האפיק הזה להוכיח את עצמו", מסכם לוינטשטין.

תמר של כלל הרוויחה מעסקת בזק

בין חמש הקופות הגדולות בענף הניבה תמר של כלל את התשואה הגבוהה ביותר באוקטובר - 2.43%. רועי יקיר, מנכ"ל כנף - זרוע ההשקעות של כלל, מסביר כי "כל אסטרטגיית ההשקעות שלנו מבוססת על זה שאנחנו מנהלים כסף לטווח ארוך. בשליש האחרון של 2008 פעלנו נגד המגמה וקנינו מניות ואג"ח חברות. אלה שני האפיקים שתרמו לנו תשואה עודפת.

"באוקטובר הרווחנו מכל עסקת בזק, כי היה לנו היקף מניות ניכר בסמייל 012 ואינטרנט זהב. מימשנו חלק מהן, אבל א במאי השנה קיבלה קבוצת כלל החלטה להיכנס להשקעה מסיבית בחברת התקשורת סמייל 012 - בהיקף של .10.4%. את עיקר ההשקעה לקחה עליה כלל ביטוח קופות גמל, כשרכשה כ-2.3 מיליון מניות - 9.5% מההון של חברת התקשורת. עם ההשקעה נהפכה כלל לבעלת עניין בסמייל 012.

לפני כמה שבועות, ב-25 באוקטובר, הודיעה סמייל 012 בראשות שאול אלוביץ' כי תרכוש 30.6% ממניות בזק מידי קבוצת אייפקס-סבן-ארקין. מאז ההודעה על העסקה זינקה מניית סמייל 012 ב-55%. מאז הפיכתה של כלל לבעלת עניין בחברת התקשורת של אלוביץ' זינקה המניה ביותר מ-125%.

ההשקעה הזו הובילה את הקופות של כלל לרשום החודש תשואות של עד 2%-3%, כאשר הקופה השנייה בגודלה בענף - תמר - הניבה את התשואה הגבוהה ביותר בין הקופות הגדולות - 2.43%. תמר החזיקה ערב עסקת בזק במניית סמייל 012 בהיקף שהיווה כ-0.2% מנכסי קופת תמר. בנוסף החזיקה תמר ב-0.05% מנכסי אינטרנט זהב - הבעלים של סמייל 012, שנהנתה גם היא מעסקת בזק.

כלל אמנם מודים כי לאחר עסקת בזק הם צימצמו חשיפה למניית סמייל 012, אך עם זאת כלל ביטוח קופות גמל היא עדיין הגוף המוסדי עם האחזקות הגדולות ביותר בסמייל 012 - והיחיד שהוא בעל עניין שם.

כמו הקופות של קבוצת כלל, כך גם קרן הפנסיה שלה שותפה באחזקות בסמייל 012, אך למרות זאת היא רשמה תשואה של 1.58% בלבד. "הפער נובע מהעובדה שבקרנות הפנסיה יש אג"ח מיועדות של הממשלה בהיקף של 30% מהקרנות, מה שאין בקופות הגמל", אמרו בקבוצת כלל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully