וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יום שישי השחור

אביטל מולאי

26.11.2009 / 12:40

אם אתם נמצאים בחו"ל בסוף השבוע הקרוב - התמזל מזלכם. יום שישי הזה מכונה "יום שישי השחור" - סוף השבוע האחרון שלפני תחילת עונת החגים הנוצרית ותחילת טירוף הקניות האמריקאי

למה נקרא סוף השבוע הקרוב “יום שישי השחור”? הדעות על כך חלוקות. הסברה היא שהמונח השתרש אודות לבעלי חנויות אמריקאים, שראו בסוף השבוע האחרון שלפני תקופת החגים כהזדמנות להעביר את פנקס החשבונות שלהם מהפסד (שנכתב בעט אדום) לרווח (שנכתב בעט שחור). על כל פנים, יום שישי השחור מאפשר לרשתות, חנויות ואתרי תיירות להציע הנחות משמעותיות, והקהל האמריקאי אינו נשאר אדיש.

רוב החנויות מציעות הנחות על מוצרים מובילים בשיעור של 10-25 אחוזים, אם כי לא נדיר למצוא הנחות גדולות מאלה. גם עבודה בחו”ל בתקופת החגים בכלל וביום שישי השחור בפרט מתגלית שוב ושוב כרווחית במיוחד. החנויות והרשתות השונות מפרסמות מראש את המוצרים שיזכו להנחה, רובם קיימים במלאי מוגבל. אי לכך האמריקאים, שרגילים כבר לטירוף הקניות של יום שישי השחור, מגיעים שעות רבות מראש וצובאים על הדלתות. לכן מומלץ מאוד להגיע מוקדם, כדי שהמלאי לא יגמר.

קניות בעידן של משבר כלכלי

יום שישי השחור הנוכחי מגיע לאחר תקופה קשה לכלכלה האמריקאית. מצד אחד, בעלי הרשתות והחנויות טרם החזירו לעצמם את מלוא ההפסדים שחוו בתקופת המשבר, והמכירות לחגים אמורות לשפר במעט את המאזן השנתי, שלא היה מזהיר. מן העבר השני קיימים הלקוחות האמריקאים, שחוו גם הם את קשיי המשבר הכלכלי. בעלי העסקים מקווים אפוא שתחילת עונת החגים תחזיר את האמריקאים לחנויות, וירגילו אותם שוב לפתוח את הארנק.

עבודה בחו”ל בזמן יום שישי השחור מאפשרת לעובדים לצבור רווחים משמעותיים. מאתר "מכה", הפורטל לעבודה בחו”ל, מדווחים שאומנם המחירים מוזלים, אולם כמות העסקאות שמתבצעות ביום זה מחפות על המחיר הנמוך. תקופת החגים אינה קלה עבור מי שמצא עבודה בחו”ל, אבל הסכום הגדול שניתן לחסוך בזמן קצר הופך את המאמץ למשתלם במיוחד.

זה יכול להיות מסוכן

ההסתערות של הציבור האמריקאי אחר ההנחות המוצעות ביום שישי השחור מביאים גם למצבים מסוכנים; בשנה שעברה, קונים משולהבים דרסו למוות מוכר ברשת וולמארט, וזאת שניות אחדות לאחר פתיחת הדלתות ביום שישי השחור. הזעזוע בציבור האמריקאי גבר נוכח העדויות שהצביעו על המשך קדחת הקניות, גם בזמן שהצעיר הפגוע שכב ללא רוח חיים בפתח הסניף. עבודה בחו”ל בעגלות אינה כה מסוכנת כמובן, אך גם היא דורשת יכולת עמידה בלחץ וריכוז גבוה לנוכח גל הלקוחות המצופה.

יום שישי השחור - המלצות

כדי לברר על ההנחות המוצעות לקראת יום שישי השחור, כדאי לגלוש לאתרי האינטרנט של הרשתות השונות. סימו לב שקיימת אפשרות שכל סניף של רשת מציע הנחות שונות. במידה ואתם מעוניינים במוצר המוצע תחת הנחה, מומלץ מאוד לברר מלאים אם ניתן, ולהגיע למקום הרכישה זמן-מה מראש.
זה המקום להזכיר שמוצר הוא רק מוצר, ולא שווה להרוג או להיהרג בגללו, אם המקרה המצער של מוכר וולמארט לימד אותנו משהו. עבודה בחו”ל עשויה כאמור להיות עמוסה ורווחית במיוחד, אך עומס המבקרים בקניונים ביום שישי השחור עלול גם לגרום לטעויות בחישובי מחירים וגם לגניבות. לא כדאי להוריד את העיניים לזמן ארוך מהמוצרים על העגלה, וגם לא מומלץ לבצע את כל חישובי ההנחות בראש. בשביל זה יש קופה ומחשבון. המלצות אלה, מדגישים באתר "מכה", ימנעו גניבות וטעויות מיותרות.

יום שישי השחור מאפשר להינות מהנחות גם מתחומים אחרים מלבד קניות: ישנם אתרי תיירות, מוזיאונים, חברות טיולים ומסעדות שמשתתפות בגל המבצעים ששוטף את אמריקה. יש לציין בחלק ממקומות אלה, כמו גם ברשתות ובחנויות, נמשכות ההנחות גם לאורך סוף השבוע, עד יום ראשון בלילה.

עוד בוואלה!

חווית גלישה וטלוויזיה איכותית בזול? עכשיו זה אפשרי!

לכתבה המלאה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully