וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דפי זהב - לאן הולכות האצבעות במקומנו?

מאת אמיתי זיו

30.11.2009 / 9:22

בתוצאות החיפוש באתר האינטרנט, מדגישה החברה את מספרי הטלפון של בעלי הקידומת הסלולרית 057, במקום את המספר הקווי של בית העסק

אתר האינטרנט של דפי זהב הוא אחד המקומות המרכזיים לחיפוש מספרי טלפון של בתי עסק בישראל. אבל החברה אינה מסתפקת בהכנסות הרגילות של האתר מפרסומות, ומצאה דרך חדשה להרוויח יותר - על חשבון הלקוחות: בתוצאות החיפוש מדגישה החברה את מספרי הטלפון בעלי הקידומת הסלולרית 057, במקום את המספר הקווי של בית העסק. לאחר החיוג למספר הסלולרי הלקוח מופנה למספר הקווי של בית העסק, אך חלק מההכנסות מהשיחה לקו הסלולרי מגיעות לקופתה של דפי זהב.

בהתקשרות למספר הסלולרי עולה השיחה ללקוח 33 אגורות, לעומת שיחה קווית רגילה שעלותה הממוצעת היא 7 אגורות. מתוך סכום זה, 11 אגורות מועברות לחברת הטלפון של הלקוח (בזק או hot), ושאר 22 האגורות עוברות כדמי קישוריות למירס. מירס צריכה לשלם עוד 4 אגורות על מנת לנתב את השיחה חזרה למספר הקווי האמיתי של העסק, כך שנשארות לה 18 אגורות. 18 האגורות מתחלקות בשווה בין דפי זהב למירס, כך שכל חברה מרוויחה 9 אגורות מכל דקת שיחה כזו.

דפי זהב מציגה בדף גם את המספר הקווי של העסק, בפונט קטן יותר, ובצמוד לכיתוב "מספר הטלפון המופיע למעלה הינו חלק משירות תוכן המופעל על ידי דפי זהב ומפנה למספר ... (המספר הקווי של בית העסק)". מבדיקה שטחית אפשר להתרשם כי רוב העסקים שאצלם מוצג מספר 057 הם עסקים קטנים, שאינם משלמים לדפי זהב עבור הפרסום במדריך.

מלבד הכנסות נוספות משיגה דפי זהב תועלת נוספת מהשירות הזה - מידע סטטיסטי על מספר הלקוחות שהגיעו לבית העסק באמצעות מדריך הטלפונים האינטרנטי של החברה, נתון שהיה עד כה נעלם מבחינתה.

דפי זהב: "שיטה מקובלת בעולם"

השימוש במספר סלולרי שמוביל למספר קווי על מנת ליצור הכנסות צובר תאוצה בקרב חברות בישראל, בעיקר כאלה שלהן הרבה שיחות נכנסות. כך למשל, אתר המקצוענים (pro.co.il), שהוא מדריך בעלי מקצוע, עושה שימוש בשיטה, וכך גם מרבית אתרי הנופש והתיירות, כאשר במרבית המקרים מירס היא שמספקת את המספר ונהנית מחלוקת הרווחים יחד עם החברה שמפרסמת מספר 057. במקרה של דפי זהב, העסקים המתפרסמים במדריך אינם נהנים מהכנסה נוספת בעקבות כך.

היכולת להפוך מספר סלולרי למקור הכנסה היא תוצאה של דמי הקישוריות הגבוהים שמשולמים לחברת סלולר על שיחות נכנסות. באירופה ישנה רגולציה שגוררת הורדה בדמי הקישוריות ובעתיד הרפורמה צפויה להגיע לישראל.

באפריל נדרש משרד התקשורת לסוגיה של הסדרת שירותים מסחריים באמצעות הטלפון. המשרד קבע שורה של קידומות חדשות, בין 900-1 ל-909-1, שישמשו חברות הגוזרות רווחים משיחות נכנסות, כמו אלה שהוזכרו למעלה, או חברות המפעילות שירותי מידע טלפונים כמו אסטרולוגיה, היכרויות וחדרי צ'אט קוליים.

מדפי זהב נמסר בתגובה: "הקצאת מספרי טלפון ייעודיים לרשומות באתר דפי זהב נעשתה למטרת בקרה ומעקב אחר השימושים. הדבר מקובל בישראל ובעולם. שיטת ה-'meter number' היא אחת השיטות המקובלות ביותר בעולם דפי זהב על מנת ללמוד ולעקוב אחר היקף השימושים. אין בכך משום פגיעה בזכותו של אף אחד".

ממשרד התקשורת נמסר בתגובה: "הנושא אינו נמצא תחת הסדרה כלשהי, נכון לעכשיו".

עינת ברכה, סמנכ"ל ארגון אמון הציבור וראש המחלקה המשפטית שלו, מסרה בתגובה: "הצרכן הסביר העושה שימוש בדפי זהב יודע כי המדריך מפנה למספרי הטלפון של העסק עצמו ובאופן טבעי הוא גם מעוניין במספר זה. לפיכך, הוא מוטעה לחשוב כי המספר המוצג לו, הכרוך בעלות שיחה גבוהה יותר, הוא המספר המקורי של העסק ואין לו מושג כי בעצם מדובר בשימוש בשירות תוכן של דפי זהב על חשבונו.

המידע כי מדובר בשירות תוכן וכי ניתן להתקשר לעסק באופן ישיר נמסר רק למי שבוחר להיכנס לפרטי הכרטיס המלאים ולכן הגילוי כאן לוקה בחסר. מבחינת העסק, מספר הטלפון הוא חלק מתעודת הזהות שלו ואם הדבר נעשה שלא בהסכמתו, יש בכך טעם לפגם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully