וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא רק למקורבים מגיע

צבי זרחיה

31.12.2009 / 8:35

צבי זרחיה דורש משר האוצר לבטל מיד את "הקופה הסודית" של ועדת הכספים, ובמידה ויש בה 40 מיליון שקל, לפרסם פנייה פומבית לארגונים חברתיים ולא להעבירה במחשכים

מי מהארגונים החברתיים המשוועים לתקציב שקיבל באחרונה פנייה מוועדת הכספים, להגיש בקשה לקבלת תמיכה ממשלתית - שיקום. הבעיה: אף אחד לא קם.

מדוע? ועדת הכספים לא טרחה לפרסם הודעה פומבית המאפשרת לארגונים חברתיים להתמודד על קבלת סיוע מתקציב המדינה באמצעות המלצה של ועדת הכספים. ההפך הוא הנכון: הוועדה עשתה כל שביכולתה כדי להעלים את החלוקה לא רק מעיני הציבור והארגונים החברתיים, אלא גם מעיני חברי הכנסת.

נראה שרק הח"כים הוותיקים בוועדה ואלה הקרובים לצלחת (כמו מרכז הקואליציה בוועדה, ח"כ ציון פיניאן מהליכוד) ידעו על ה"קופה הסודית". רוב הח"כים האחרים יקראו על כך כאן לראשונה.

גיבוש הרשימה נעשה במחשכים. מוסדות וארגונים שהצליחו לפני כמה שנים להידחס לרשימה זכו גם כעת בתקציב הולם. ולא רק הם: גם ארגונים חברתיים ואחרים שיש להם פטרון פוליטי בקרב מפלגות הקואליציה הצליחו לגזול נתח תקציבי. לעומת זאת, נמנעה מארגונים חדשים האפשרות להגיש בקשה רשמית לקבלת סיוע. למה שגם הם יתחלקו בעוגה התקציבית הזו?

מה שמרגיז עוד יותר הוא שחלוקת הכספים אמורה היתה להינתן לארגונים חברתיים, אך בעקבות לחצים פוליטיים הורחבה הרשימה גם לעניינים סקטוריאליים בעלי זיקה פוליטית, המנותקים מכל יעד חברתי.

ממתי מינהלת סל"ע של מפוני גוש קטיף, "תשתיות לסל"ע", "מנהרות הכותל" או "חקלאות על פי התורה" הם ארגונים חברתיים שלא יכולים לקבל סיוע מהמדינה, אלא רק מהקופה הסודית של ועדת הכספים? במה שונים ארגוני בריאות חרדיים מארגוני בריאות חילוניים? התשובה: מאחורי הראשונים עומדים חברי כנסת שיודעים לספק את הסחורה.

זאת ועוד, ב-20 השנים האחרונות שבהן נהוג ההסדר, רצו שרי האוצר לסייע באמצעות ה"קופה הסודית" ליעדים חברתיים, אלא שהשנה נפרצו כל הגבולות והקופה בעצם נהפכה גם לקופה ב' לחלוקת כספים שחלקה על בסיס קואליציוני. ככה זה כשיש קואליציה חזקה, ח"כים חדשים שלא מכירים את התופעה, ובעיקר - כשיש בוחרים פוליטיים שיודעים ללחוץ על חברי הכנסת.

כדי למנוע הישנות של התופעה בשנה הבאה או החרפתה, צריך לדרוש משר האוצר יובל שטייניץ לבטל מיד את ה"קופה הסודית". אם למשרד האוצר יש בקופה סכום של 40 מיליון שקל, עליו לפרסם פנייה פומבית לארגונים חברתים המשוועים לכספים, שיגישו בקשה לוועדה ציבורית שתקבע את הקריטריונים ואת חלוקת הכספים.

את הרשימה כולה יש להגיש לאישור פומבי של ועדת הכספים. אין לאשר את ההעברות הללו במחשכים, ואין לאפשר לחברי ועדת הכספים להפלות בין גופים שיודעים ללחוץ לבין כאלה שאפילו לא יודעים שהכסף שוכב בכספת של ועדת הכספים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully