וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

2009 בירושלים ובמרכז: שנה שהתחילה ממשבר ומסתיימת עם גידול בעסקים חדשים

עדיה פיטרמן

31.12.2009 / 16:20

מנהלי מ.ט.י בירושלים ובמרכז מספרים על עלייה בפונים להקמת עסקים, על אף שנה הפכפכה



לקראת סיום השנה בדקנו עם המרכזים לטיפוח יזמות עסקית בירושלים ובמרכז איך עברה 2009 על העסקים הקטנים.



מ.ט.י ראשון לציון - עלייה בעסקים שנפתחים בבית



מוטי מורד, המנכ"ל ויו"ר פורום מ.ט.י: "השנה היו לנו כ-1,500 פונים, גידול של כ-35% לעומת השנה הקודמת. הקשיים העיקריים היו קשיי נזילות, ירידה במכירות ובקשות למימון. היו גם חלק קטן של בעלי עסקים שהגיעו להחלטה לסגור את העסק ופנו בבקשה לברר איך לעשות זאת בצורה נכונה".



לדבריו, פנו בעלי עסקים בעיקר מענפי המסחר והשירותים. "בדרך כלל פונים אלינו יותר מענפי השירותים וראינו שמי שנפגע יותר השנה היו הסוחרים. מבין הפונים כ-75% היו יזמים שהגיעו ליזמות מחוסר אלטרנטיבה, אם בעקבות פיטורים או אבטלה והחליטו לנסות לבדוק אפשרות הקמת עסק".



"אושרו אצלנו כ-70 הלוואות בסכום כולל של כ-8 מילון שקלים. הרגשנו יותר זהירות השנה באישור הלוואות, גם מאחר ולבעלי העסקים היה קושי לספק ערבויות".



מורד מציין כמה תופעות בולטות השנה: היו הרבה יותר עסקים חדשים שמתחילים את העבודה מהבית, עסקים שלא דורשים השקעות גדולות והסיכון אצלם קטן. היתה גם עלייה בתושבים חוזרים ועולים שפנו להקמת עסקים. היה חיזוק מגמה מהשנים האחרונות של עסקים חדשים שפונים יותר לתחומי השירותים לעומת תחומי המסחר והתעשייה. והיו גם יותר קשיים של עסקים שמספקים מותרות".



"דוגמה לסיפור הצלחה הוא של יזמית שעלתה מאגליה לפני כשנה וחצי. היא הקימה עסק להפקה וארגון של אירועים וסיורים לתיירים במקומות אטרקטיביים. היא הצליחה להגיע למחזורים מרשימים תוך זמן קצר והיא גם מעסיקה עוד עובדים".



מ.ט.י רעננה - בעיקר יוזמות להקמת עסקים חדשים



מיקי כהן, המנכ"ל: "השנה היו לנו כ-2,400 פונים חדשים, עלייה של 5% משנה קודמת. 70% מהפונים היו כאלה שרצו להקים עסק חדש. השאר היו בעלי העסקים שנתקלו בבעיות פיננסיות ומימון וגם בעיות שיווק ומכירה. יש התפלגות בסוגי העסקים כמו התפלגות העסקים במשק – 70% נותני שירותים ו-30% מסחר וייצור. רוב הבעיות היו בתחומי המסחר וייצור".



"החלק הראשון של שנה היה קשה יותר ומספטמבר מרגע שהמשק שינה כיוון גם העסקים שינו כיוון, יותר ברמת האווירה. היו יותר פניות מעסקים שחיפשו איך לנצל את השיפור ופחות פניות עם בעיות, אבל עדיין יש גם עסקים בבעיות. אנחנו צופים להמשיך לקבל עסקים עם בעיות מהמשבר גם בשנה הקרובה".



"אושרו אצלנו עד כה כ-100 הלוואות ויש עוד כ-80 בתהליכים. הסכום הכולל של ההלוואות עומד על כ-20 מילון שקלים. הקרנות שאנחנו עובדים איתם בעיקר הן האגודה הישראלית להלוואות ללא ריבית (ifla), הקרן בערבות המדינה וקרן לעולה העצמאי, כי יש אצלנו הרבה פעילות של עולים".



"ראינו הרבה התחלות חדשות בתחום הטכנולוגי, ואנחנו נערכים לקפיצה רצינית בתחום. ההישג הגדול שלנו הוא שהצלחנו לפתוח 1000 עסקים חדשים, יותר מבשנים קודמות ודווקא בתקופה הפכפכה".



מ.ט.י מרכז - בעיות תזרים



איריס פלד, המנכ"ל: "השנה היה אצלנו גידול של כ-20% בפניות החדשות ביחס לשנה קודמת. אנחנו מטפלים באוכלוסיה באזור המרכז- ר"ג, גבעתיים, בני ברק ומתמחים גם באוכלוסיה החרדית. פנו מכל מגוון העסקים ורוב הפניות היו עם בעיות תזרים ומימון, ובעיות ניהול וגיוס עובדים. אושרו אצלנו כ-100 הלוואות, בסכום כולל של 5 מילון שקל".



"דוגמא לסיפור הצלחה השנה הוא הקמת מכון קוסמטיקה. ליווינו אותה החל משלב ההתלבטות ובנינו איתה תוכנית עסקית שנראתה מבטיחה. היא פתחה מכון לפני שמונה חודשים ומאז היא מעסיקה שבע נשים ועושה חיל. היא הגדילה הכנסה בכ-30% לעומת התקופה שעבדה בבית והתחילה לראות רווחים".



מ.ט.י ירושלים - שינוי מגמה לכיוון אופטימי



גולן טובי, הסמנכ"ל: "השנה פנו אלינו כ-3,400 פונים, גידול של כ-2% משנה קודמת. פנו אלינו לקבלת יעוץ עסקי ולעזרה בקבלת מימון, בעיקר להון חוזר, ונרשמה עלייה של 10% בפניה לעזרה במימון".



"במחצית הראשונה של השנה פנו יותר עסקים בקשיים ובמחצית השנייה התמונה השתנתה - מספר הפניות עלה מאוד, במיוחד בחודש נובמבר, ופנו הרבה יותר יזמים שמעוניינים להקים עסקים חדשים ופחות בעלי עסקים בקשיים".



"אושרו אצלנו כ-120 הלוואות בסכום כולל של 10.5 מיליון שקל. היו גם עשרות פניות מסוחרים במרכז העיר שנפגעו מעבודות ההקמה לרכבת הקלה ופיתחנו עבורם עם קרן קורת ועם האגודה הישראלית להלוואות ללא ריבית (ifla) שני מסלולים מיוחדים עם תנאים טובים מאוד".



"דוגמא לסיפור הצלחה הוא של יזם שהקים באזור שוק מחנה יהודה בית מאפה למאפים גרוזיניים יחודיים. הוא תמיד אפה בבית והחליט לפתוח עסק. למרות הקשיים בגיוס מימון הצלחנו לסוף לקבל הלוואה טובה מאוד עבורו בלי מועד פירעון קבוע מראש מקרן נתן. הוא מקבל ייעוץ ולווי צמוד, ובחודשיים שהוא פתוח הוא מראה תוצאות טובות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully