וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיסכון באנרגיה: מדענים מציעים שמטוסי נוסעים יטוסו במבנה V כמו להקות אווזים

סוכנויות הידיעות

31.12.2009 / 19:02

לפי מחקר שנערך כבר לפני 100 שנה, מטוסים שטסים יחדיו זקוקים לפחות אנרגיה, אך מדובר בסיכון בטחוני



במסגרת הניסיונות לייעל את צריכת הדלק של מטוסים, הציעו מדענים בבריטניה כי הם יטוסו במבנה קבוע, בדומה ללהקות אווזים - כך דיווח היום העיתון "גרדיאן". לדברי מדענים, טיסה במבנה תוביל לחיסכון משמעותי ביותר בדלק.



המסקנות מתבססות על מחקר שנערך לפני יותר מ-100 שנים על ידי החוקר הגרמני קרל ויזלברגר ופורסם ב-1914. ויזלברגר מצא כי ציפורים שנעות במבנה בצורת v משתמשות בפחות אנרגיה מאשר ציפורים שעפות לבדן, ולכן גם מסוגלות לעוף למרחקים ארוכים יותר. ניסויים שערכו מדענים בצפת, שהצמידו מכשירים וגלאים לשקנאים שאולפו לטוס מאחורי מטוסים, חשפו כי קצב פעימות הלב של הציפורים ירד כאשר הן עפו יחד.



"ציפורים עפות יחדיו כדי לחסוך באנרגיה", אמר הנרי ויימרקירש, ראש קבוצת המדענים ממכון המחקר המדעי הלאומי של צרפת (cnrs), שפרסמו את המחקר. לפי הניסויים, 25 ציפורים גדולות שעפות במבנה בצורת v יכולות לעוף למרחק הגדול ב-70% מציפורים שעפות לבדן.



מומחי תעופה, בראשות הפרופ' אילן קרו מאוניברסיטת סטנפורד, הפנימו את מסקנותיהם של החוקרים הצרפתים ומציעים כעת שמטוסי נוסעים ינועו במבנה בצורת v כדי לחסוך באנרגיה. לפי אחד החישובים, שלושה מטוסי נוסעים שיטוסו מלוס אנג'לס, לאס וגאס וסן פרנסיקו בדרכם לחוף המזרחי ישתמשו ב-15% פחות דלק ויפחיתו את פליטת הפחמן, לעומת מטוסים שיטוסו באותו מסלול לבדם. עם זאת, מבקרי ההצעה טוענים כי מדובר בסיכון בטחוני וכי תיאום הטיסות ומסלולי התעופה הוא כמעט בלתי אפשרי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully