וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיור מוגן משאיר את הדייר חשוף

שלומי הס

9.1.2010 / 17:15

בשל הרווחיות הנדל"נית הרבה, ניתן למצוא לאחרונה פרויקטים רבים של דיור מוגן, ממותגים ומושקעים. עו"ד שלומי הס מציין כמה מוקשים מהם יש להיזהר בעת החתימה על החוזה

אחד האפיקים הרווחיים בתחום הנדל"ן הוא שוק הדיור המוגן - העלייה בתוחלת ובאיכות החיים מאפשרת לאוכלוסיה המבוגרת לסמוך פחות על הילדים, ולהשתמש בחסכונות כדי לחיות בסביבה מוגנת, המתאימה לאורחות חייהם ולגילם.

כתוצאה מכך, ניתן למצוא פרויקטים רבים של דיור מוגן, ממותגים ומושקעים, שאינם מאכלסים בהכרח זקנים נזקקים וסיעודיים אלא פנסיונרים צעירים שמבקשים לחיות בסביבה נוחה ומפנקת.

אולם, לאחרונה עלה מספר המקרים בהם דיירים גילו כי זכויותיהם הופרו וכי החוזים עליהם הוחתמו, הם חוזים אחידים ודרקוניים. להלן מספר מוקשים העלולים להופיע בחוזים:

דירה או משכון?

על פי רוב, מפקידים הדיירים בידי בעל הנכס, סכום כסף משמעותי שרק חלקו יוחזר לדייר לאחר עזיבתו, או לחילופין ליורשיו. נתון מהותי שיש לקחת בחשבון בעת שבוחנים את חוזה ההתקשרות, הוא השחיקה של קרן הפיקדון שעומדת על 2%-3% בשנה. אם מחשבים זאת לפרק זמן של 13-15 שנים, הרי שמדובר בסכום משמעותי שעשוי לתפוח לכדי 100 אלף שקלים ואף יותר.

המוקש שמצנן את העסקה

מוקש נוסף שיש להתייחס אליו בכובד ראש, ויש עילה לבטלו, הוא תקופת הצינון. במידה והדייר החליט לעזוב את הקומפלקס , הרי שזה יקבל את הפיקדון רק לאחר פרק זמן בין 45-60 יום, ממועד הפינוי, בלא שתשולם לו ריבית על כספו.

רישום הערת אזהרה

רישום הערת אזהרה אינו מבטיח באופן אבסולוטי כי כספי הפיקדון יוחזרו לדייר או ליורשיו. אולם, במקרה והחברה שמפעילה את הקומפלקס מתפרקת, לא ניתן יהיה לפנות את הדייר. מעבר לכך, הרי שהערת האזהרה מקנה לדייר הגנה בגין הפרה של כל תנאי העסקה שנחתמה.

יש לשים לב למוקש משמעותי - בהנחה כי בית הדירות נבנה על קרקע בבעלות מינהל מקרקעי ישראל, יתעורר קושי פרוצדוראלי לרשום הערת אזהרה. כפיתרון, יש לדאוג כי החוזה כולל הסכמה של בעלי המבנה לרשום את הערת האזהרה, תוך הענקת ייפוי כוח לביטולה , ע"י עו"ד נאמן, או אפילו רישום שיעבוד לטובת הדייר במשרדי רשם החברות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

דמי אחזקה

חוזה שנחתם כולל לעיתים סעיפים עמומים לגבי השירותים שאינם כלולים בדמי האחזקה המוצעים לדיירים תמורת תשלום נוסף. לכן, קרה לא אחת, כי הדייר נדרש לשלם סכומים גבוהים מאוד בגין שירותי כביסה, תמיכה בניקיון וארוחות במסעדה שנמצאת בקומפלקס. מסכת גילוי המוקשים מאלצת לבחון טוב את החוזה, גם באשר לטיב השירותים שנכללים במסגרת דמי האחזקה. ישנם חוזים הדורשים מהדייר לשלם סכום נוסף אם עבר רף מסוים של צריכת חשמל.

ככלל, על מנת לא לגלות מאוחר מידי כי השירות שניתן במסגרת דמי האחזקה הינו קטן מהמצופה, יש לבחון לעומק את הסעיפים הבאים : השתתפות בחוגים, שימוש בחדר טלוויזיה, ביצוע תיקונים שיידרשו כתוצאה מבלאי סביר, שימוש במועדון בריאות וכושר, ניקיון יחידת הדיור, מיסים עירוניים ומים, היטלים עירוניים שונים (לדוגמא- "גזירת" היטל הבצורת) וביטוח המבנה.

טיפול רפואי

צמד המילים "השגחה רפואית" עלול להתגלות כלא יותר מאיש אחזקה שעבר קורס החייאה במד"א. לצערם של דיירים רבים, חרף צורכם המשמעותי בסיוע רפואי נגיש, מעת לעת מתברר כי ההבטחה של מפעילי הקומפלקס להושיט להם סיוע רפואי מקצועי, אינה יותר מאחיזת עיניים.

יש לברר באופן מעמיק האם קיים במסגרת הקומפלקס רופא זמין לשירות הדיירים, ובכל מקרה, מה העלויות הכרוכות בקבלת סיוע זה.

הכותב הוא עו"ד, מומחה לדיני חוזים ומקרקעין ושותף במשרד עוה"ד אהרונוב, דוד, הס

  • עוד באותו נושא:
  • דיור מוגן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully