וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי אחראי למתקפה על הדולר בישראל?

טל לוי

11.1.2010 / 14:40

משקיעים זרים קונים החל משעות הבוקר שקלים תמורת דולרים בהיקפים חסרי תקדים של מאות מיליוני דולרים תוך זמן קצר, וגורמים לשער הדולר לצנוח בכ-1%

משקיעים זרים קונים החל משעות הבוקר שקלים תמורת דולרים בהיקפים חסרי תקדים של מאות מיליוני דולרים תוך זמן קצר, וגורמים לשער הדולר לצנוח בכ-1% לרמה של 3.68 שקלים בשעה 12:00 - כך מדווחים סוחרים בחדרי עסקות מט"ח בתל אביב.

מעבר לירידה בשער הדולר, נפתחו הפערים בין מחיר הקנייה למחיר המכירה של הדולר. כעת מדובר בפער של אגורה (לעומת 0.3-0.5 אגורות בשוק רגוע) - נתון המצביע על חוסר ביטחון ותנודתיות רבה של עושי השוק.

הסוחרים מדווחים כי הזרים כוללים כמעט את כל הבנקים הגדולים הפועלים בשוק המט"ח, לרבות דויטשה בנק, דרזנר, ברקליס, מורגן סטנלי, מריל לינץ' ואחרים, וכי הקניות מתבצעות גם עם מגמת הירידות. "זה יוצא דופן", אומר סוחר אחד, "הם קונים שקלים במכות של 10 מיליון דולר, גם אם השער במגמת עלייה. יש להם המון ביטחון בקנייה. דבר כזה לא ראינו הרבה זמן".

בחדרי העסקות מדווחים כי בנק ישראל שואל את הסוחרים על ההתפתחות, ובין השאר מנסה להבין מי קונה ומדוע - אך נכון לשעות הצהריים לא התערב במסחר. עם זאת, לאור הירידה החדה של הדולר והאופי הספקולטיבי של הרכישות - אשר הינן בעוצמה גבוהה בהרבה מירידת הדולר בחו"ל - מעריכים בחדרי העסקות כי בנק ישראל יחל לרכוש דולרים במהלך יום המסחר.

"היחלשות הדולר בישראל נובעת מהיחלשותו בעולם"

נכון ליום שישי, נסחר סל המטבעות ברמה של 91 נקודות (מדד בסיס נקבע בינואר 2007 על 100 נקודות). סל המטבעות מייצג ממוצע גיאומטרי של שערי החליפין של השקל מול 38 מדינות שותפות הסחר של ישראל. אחת הסברות היא שבנק ישראל מתערב במסחר בשוק המט"ח לאו דווקא על פי שער הדולר אלא על פי שערו של סל החליפין, ככל הנראה כאשר הסל מגיע לרמה של 91-92 נקודות. ביום שלישי בשבוע שעבר התערב הבנק במסחר וכך גם ביום חמישי האחרון. בשני המקרים נסחר סל החליפין סביב רמה של 91.3 נקודות.

"היחלשות הדולר בישראל נובעת יותר מחולשת הדולר בעולם בסוף השבוע ופחות מהשקל החזק", אומר פעיל באחד מחדרי עסקות המט"ח "כרגע כל הצדדים מעורבים במסחר במט"ח ובכלל זה משקיעים מקומיים ובנקים זרים". פעיל אחר מציין כי "בנק ישראל מתקשר מדי יום לקבל ציטוטים על המטבע (חלק מהיערכות אפשרית שלו לרכוש דולרים) וגם היום הוא עשה זאת אבל אין זו אינדקציה כי הוא באמת מתכוון לרכוש דולרים".

"זרים מוכרים דולרים היום כאשר ברמות האלה הישראלים דווקא קונים", אומר דרור זק"ש, מנהל חדר המסחר בבנק הבינלאומי שלא מתרגש יתר על המידה מהתנועה היום של המטבע אל מתחת ל-3.70 שקלים. "הדולר פתח את השבוע ברמה של 3.70 שקלים כך שלא מדובר בתנועה חדה כל כך.

לא נראה שיש יותר מדי להתרגש אלא אם כן נראה את המטבע מגיע לרמות של 3.66 שקלים. בסך הכל חלק מהירידה של הדולר היא חלק מההיחלשות שלו בעולם לאחר שהנתונים בסוף השבוע הראו כי הכלכלה האמריקאית לא יוצאת מהר מהמשבר. דבר שכזה לא יזרז עליית ריבית. מנגד, מרבית הסיכויים הם שהריבית בישראל תמשיך לעלות - מה שתומך במטבע המקומי", אומר זק"ש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully