וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להכפיל את התיירות לארץ

בנצי נחמן

27.1.2010 / 11:33

האמירה הידועה והנדושה "להכפיל את התיירות לארץ" מחזקת את האפשרות לפעול בצורה שונה ממה שנעשה עד כה. ד"ר בנצי נחמן מציע כמה דרכים לחמם את "מנועי" התיירות לישראל

האמירה הידועה והנדושה "להכפיל את התיירות לארץ" מחזקת את האפשרות לפעול בצורה שונה ממה שנעשה עד כה. העובדות היבשות מצביעות על כך שהתיירות כיום היא אחת התעשיות הגדולות בעולם, ולמעלה מ- 30% של הסחר הבינ"ל בתחום השירותים במדינות ה- OECD, הארגון לשיתוף פעולה ופיתוח כלכלי - מקורם בתיירות.

תעשיית התיירות מאפשרת יצירת מקורות תעסוקה בטווח קצר. זהו אחד הענפים הבודדים שיוצר הזדמנויות מתאימות להקמת עסקים קטנים ובינוניים וחברות ענק כאחד. תוצאות מיידיות מהאצת הפיתוח של הענף באות לידי ביטוי בשיפור מאזן התשלומים הלאומי וצמצום האבטלה באזורי פריפריה.

עשר שנים חלפו ועדיין מספר התיירים נשאר כפי שהיה ואחוז לינות התיירים אפילו ירד. המספרים אכן מוכיחים זאת: 2.7 מליון כניסות תיירים ו- 19.6 מליון לינות בשנה, ללא שינוי. באחוז לינות התיירים מתוך סה"כ הלינות היתה ירידה מ- 49% ל- 40%. אחת הסיבות העיקריות לדשדוש היא היעדר חדשנות בתחום התיירות.

משרד התיירות וממשלת ישראל אינם צריכים ללכת רחוק בכדי להפעיל "מנוע" משמעותי להגברת התיירות לישראל. על הנהלת המשרד לחצות את המרחק הקצר בקריית הממשלה ולהציץ למשרד המדען הראשי של משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה. שם הם יגלו את הגישה המוצלחת של המדען הראשי לפיתוח המו"פ הישראלי ויאמצוה בהתאמה להגברת תנועת התיירות.

רעיונות מקוריים

החדשנות בתיירות היא דרך אפקטיבית להכפלת היקף התיירות לישראל. חדשנות מביאה רעיונות מקוריים להחדרת שירותים ומוצרים חדשניים לשוק, כאשר מילת המפתח היא "חוויה" או בשפת התייר - קריאת WOW. תייר שהגיע לישראל והחוויה שעבר הביאה אותו לקריאת WOW, יחזור לבקר, וכמובן יספר למקורביו על החוויה המהנה שעבר ויניע גם אותם לקפוץ לביקור.

את חווית ה-WOW יוצרים על ידי שילובים חדשים בין נושאים שלא היו "מחוברים" קודם לכן. ההסטוריה של החדשנות בתיירות מלאה דוגמאות מסוג זה: חיבור החקלאות לתיירות יצר את ה- Agro Tourism, חיבור נושאי איכות החיים והסביבה יצרו את ה- Eco Tourism ואילו שילוב סיפורי האגדות בתיירות יצרו את התיירות הנושאית, Theme Tourism.

החדשנות בתיירות נושאת עימה בשורה כפולה, חיובית ומגבילה כאחד - המסר החיובי הוא בקלות היחסית של יצירת רעיונות חדשניים עתירי חוויה בתחום התיירות. יחד עם זאת, קיימת בעיה משמעותית של היכולת להגן על הרעיונות החדשניים בתיירות - בעוד שבתחומים הטכנולוגיים ניתן להגן על הקניין הרוחני בעזרת פטנטים, ההגנה על הרעיונות היצירתיים בתיירות מוגבלת ביותר. כל מתחרה המזהה רעיון מוצלח בתחום, יכול להעתיקו כמעט ללא כל מחסום חוקי ומייד.

ניתן לתגבר על מגבלה זו ולהגן על הייחודיות של הפיתוחים החדשניים בתיירות על ידי שלוש דרכים: ראשית, יצירת בידול מול מדינות אחרות על ידי המשך פיתוח מואץ של "אלמנט החוויה" באתרי התיירות השונים. דרך שנייה כרוכה בשמירה על איכות המוצר המשווק לתיירים – יתרון יחסי באמצעות שירות ברמה הגבוהה ביותר וללא כל פשרות. דרך נוספת להשארת המתחרים מאחור היא שילוב של טכנולוגיה במיזם התיירותי. ישראל, כמוליכה בתחומים טכנולוגיים רבים ומגוונים, חייבת לשלב טכנולוגיות מתחום התוכנה, התקשורת והאינטרנט כחלק אינטגראלי במוצר התיירותי, בשירות הניתן לתייר ובכל מאמצי השיווק ובניית נאמנות הלקוחות.

האיחוד האירופי וארגון ה- OECD מציינים זה מספר שנים את החדשנות כאחד ממנועי הצמיחה העיקריים של התיירות. המאמצים וההשקעות של המדינות בארגונים אלו בפיתוח החדשנות בתיירות מכפילים את עצמם משנה לשנה.

ד"ר בנצי נחמן, מרצה לחדשנות ואסטרטגיה במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה.

  • עוד באותו נושא:
  • תיירות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully