וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיא איסלנד: "בריטניה והולנד מתנהגות כלפינו בבריונות; כשאמרו שפשטנו רגל זה היה כטרור כלכלי"

CNN

31.1.2010 / 16:07

גרימסון: "ההחלטה לסרב לפצות את בריטניה והולנד על הפסדיהן עקב קריסת הבנקים באיסלנד הייתה הקשה בחיי"



"בריטניה והולנד מתנהגות כלפינו בבריונות", כך אמר נשיא איסלנד, אולאפור רנגר גרימסון. "בריטניה פגעה בשם הטוב של איסלנד כשאמרה שאנחנו פושטים רגל", הוסיף, בראיון שהעניק לריצ'רד קווסט מרשת cnn, במסגרת הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס שבשווייץ.



בתחילת החודש הטיל גרימסון וטו על הסכם להחזרת יותר מ-5 מיליארד דולר מכספי הבנק המקוון icesave שהפסידו לקוחותיו בבריטניה ובהולנד עם קריסתם של הבנקים הגדולים במדינה. ובכך אילץ משאל עם, שיתקיים ב-6 במארס. האיסלנדים צפויים להתנגד לחוק. "ההחלטה לסרב לפיצויין של בריטניה והולנד היתה ההחלטה הקשה ביותר שאי פעם עשיתי"



בכירים מאיסלנד נפגשו עם עמיתיהם הבריטים בדאבוס, ודנו בפיצוי ממשלות בריטניה והולנד, על כך ששילמו לתושביהן את הפיצויים שהבנק היה חייב להם. "היינו מאוכזבים מאוד ועצובים משתי פעולות שעשתה ממשלת בריטניה באוקטובר 2008. ראשית, באתר האינטרנט הרשמי של ממשלת בריטניה, הממשלה שלנו מוצגת לצדם של ארגונים כמו אל קעידה והטליבאן.







"הדבר השני אירע כשראש ממשלת בריטניה, גורדון בראון, ושר האוצר אליסטר דרלינג, הצהירו ברשתות טלוויזיה ברחבי העולם, כולל ב-cnn, שאיסלנד פשטה רגל, מה שנחשב לדברי הבל במקרה הטוב, ולטרור פיננסי מצדם, במקרה הרע. המשמעות של הצהרה זו היתה שכל החברות ברחבי העולם, להן היו עסקים עם איסלנד, סגרו את חטיבותיהן באיסלנד. כך שהבריטים פגעו בכלכלה שלנו והרעו את מצבה יותר מכפי שהיה אלמלא היו מתערבים".



מערכת הבנקים של איסלנד קרסה ב-2008 והובילה את המדינה כולה למשבר החמור ביותר מאז קיבלה עצמאות ב-1944. המשבר אילץ את הממשלה לבקש סיוע מגורמים בינלאומיים, על מנת להימנע מחדלות פירעון. שלושת הבנקים הגדולים באיסלנד צברו חובות בסכום הגדול פי עשרה מהתמ"ג, והותירו לממשלה את המלאכה הקשה של הסדרת החוב עם הנושים, שיקום הקשרים הבינלאומיים והשבת ביטחון המשקיעים. איסלנד נשענת כיום על סיוע של 4.6 מיליארד דולר מקרן המטבע הבינלאומית (imf).



"בריטניה והולנד מתייחסות אלינו כיום בבריונות", אמר גרימסון. "הן משתמשות בהשפעה שלהן על קרן המטבע הבינלאומיות (imf), כדי למנוע את התקדמותה של תוכנית הסיוע שלה. וזה מעמיד את הישרדות הכלכלה שלנו בסכנה".



הכותב הוא פרשן כלכלי ב-cnn. תוכניתו "quest means business" משודרת מדי ערב בשעה 21:00 לפי שעון ישראל. הבלוג של ריצ'רד באתר cnn

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully