וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

10 כללים להעסקת עוזרת בית

מאת רינה רוזנברג

4.2.2010 / 10:05

לא קל למצוא עוזרת בית שתנקה את הבית ביסודיות ולאורך זמן. גם אם מצאתם, חשוב לדעת אילו תנאים סוציאליים עליכם להעניק לה, ממה להימנע ומדוע כדאי לעשות תיאום ציפיות מראש

"בעלת ותק של 15 שנה במשק בית. לא עובדת כשיש גבר בבית וגם לא בעלי חיים. יודעת את העבודה על בוריה" - זו אחת ההודעות שמצאנו באתרי האינטרנט המסייעים במציאת עוזרת בית. לא רק למעסיק יש דרישות אלא גם לעוזרות הבית, ולא כולן מוכנות להתפשר.

הכינוי הרווח למקצוע הוא "עוזרת בית", אך לפי פילוח נתוני אתר ozeret4u.co.il (מקבוצת דפי זהב), אפשר גם למצוא גברים במקצוע - 11.5% מהרשומים באתר הם גברים, כשמרביתם בגילאי ה-20 (45%).

לרוב, הדרך הבטוחה ביותר למצוא עוזרת אמינה היא לקבל המלצות מחברים, אבל אפשר להיעזר גם באתרי האינטרנט המציעים שירות לחיפוש עוזרת. חשוב לזכור שאף שהעוזרת עובדת אצלכם שעות מועטות מדי שבוע, היא עדיין עובדת לכל דבר, וחלים עליכם כל החובות של מעסיק. הנה כמה טיפים שיכולים לעזור.

1. העלות משתנה לפי אזור המגורים. בתל אביב תשלמו 40 שקל בממוצע בדרום ועד 50 שקל בצפון. שכר גבוה תקבל עוזרת בית גם באזור שוהם - 46 שקל בממוצע לשעת עבודה, וכן בסביון ובאזור נתניה - 45 שקל בממוצע. עוזרת הבית בכרמיאל תרויח את הסכום הנמוך ביותר לשעה - 31 שקל בממוצע. הנתונים מתייחסים לגברים ונשים כאחד.

2. בדקו כמה שעות העוזרת מבקשת. הביאו בחשבון שיהיו עוזרות בית שידרשו מספר מינימלי של שעות עבודה כדי שההשקעה בנסיעה לבית המעסיק תשתלם להן.

לפי נתוני ozeret4u, כ-92.5% מעוזרות הבית יעדיפו לעבוד לכל הפחות ארבע שעות, כך שכדאי לברר כבר בשיחה הראשונה עם העוזרת מה המגבלות שהיא מציבה, ולהיערך לכך מבחינה תקציבית.

3. בדקו אילו עבודות בית העוזרת מוכנה לעשות. אם אתם מעוניינים בבישול, כביסה, גיהוץ בגדים או סידור ארונות, הדגישו זאת כבר בשיחת הטלפון המקדימה.

מנתוני ozeret4u עולה כי קרוב למחצית מהגברים (47%) לא יבצעו עבודות כביסה, וגיהוץ כלל לא בא בחשבון אצל 59% מהם. נשים גמישות יותר בעניינים אלה: רק 33% מהן יסרבו לכבס את בגדיכם, ו-44% לא יגהצו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

4. ציינו מראש אם יש בעלי חיים בבית. מנתוני ozeret4u עולה ש-44% מעוזרות הבית יסרבו להיכנס לבית עם בעל חיים. בנוסף, 32% יסרבו לעבוד כנוכחות גבר, מטעמי צניעות.

5. דאגו לתנאים הסוציאליים של העוזרת. אמנם היא נמצאת אצלכם רק כמה שעות בשבוע אבל אתם עדיין המעסיקים שלה. אין צורך בהנפקת תלוש משכורת, אבל עליכם להקפיד על שכר מינימום לשעה (20.7 שקל) ועל דמי נסיעה של עד 21.67 שקל ליום. תנאים נוספים הם:

חופשה שנתית - שתתבטא בתשלום שכר חד פעמי המכפיל את שכרה השבועי של העוזרת. אם העוזרת עובדת אצלכם שש שעות בשבוע, היא זכאית ל-12 שעות תשלום בשנה, בלי שתעבוד באותן שעות.

דמי מחלה - אם זהו יום מחלתה הראשון של העוזרת והיא היתה צריכה להגיע אליכם, אינכם צריכים לשלם לה. אך אם מדובר ביום המחלה השני או השלישי עליכם לשלם 37.5% משכרה ומהיום הרביעי ואילך יש לשלם את שכרה המלא.

הבראה - דמי הבראה מוענקים לעוזרת בהתאם לוותק ואחוזי המשרה. עו"ד הילה פורת, מומחית לדיני עבודה, מסבירה שכדי לחשב את אחוז המשרה, מחלקים את מספר השעות השבועיות שעבדה ב-43 ומכפילים בחמישה ימים אם מדובר בשנה הראשונה, שישה ימים בשנה השנייה וכן הלאה.

ביטוח פנסיוני - עליכם להפריש ביטוח פנסיוני לקרן לפי בחירתה של העוזרת. ההפרשה תהיה 5% משכרה, כש-2.5% ממומנים על ידי העוזרת ועוד 2.5% על ידי המעסיק.

ביטוח לאומי - דאגו לרשום את העובדת בביטוח לאומי כדי להבטיח את זכויותיה במקרה של תאונה או אבטלה. אחת לחצי שנה המוסד לביטוח לאומי ישלח לכם שובר תשלום רטרואקטיבי על סך של עד 7.25% משכרה החודשי.

פיצויים - אל תשכחו פיצויים והודעה מוקדמת במקרה שהחלטתם לפטר את העוזרת. היא זכאית לפיצויים לפי השכר שקיבלה במשך חודש כפול מספר שנות העבודה שהועסקה אצלכם. כל זאת אחרי הודעה מוקדמת בת יום אחד עבור כל חודש של עבודה, למקסימום של חודש.

הריון ולידה - חוק עבודת נשים חל גם על עוזרת בית ולכן לא תוכלו לפטרה במקרה של כניסתה להיריון וגם לא למשך 60 יום אחרי חופשת לידה.

6. העבירו סמכויות לחברת ניקיון. אם אין לכם זמן וחשק לטפל בתנאים הסוציאליים של עוזרת הבית, באפשרותכם לשכור את העוזרת על ידי חברת ניקיון. ליאונד דגטרב, סמנכ"ל חברת גרוב בע"מ (www.ozrot.co.il) מסביר כי לא מדובר בחברת השמה שמטרתה לתווך בין הלקוח לעוזרת הבית, אלא בחברה שמקיימת יחסי העובד-מעביד מול עוזרת הבית, כך שחובת התנאים הסוציאליים חלה עליה.

על הנוחות הזו משלמים - "אם בדרך כלל העוזרת היתה לוקחת באופן פרטי 40 שקל לשעה, אנחנו נבקש 30% יותר עבור מתן התנאים הסוציאליים לעובדת", אומר דגטרב. יתרון נוסף בשירותי החברה הוא האפשרות לקבל חשבונית מס.

7. הכינו מסמך סודיות. בעקבות התביעה שהגישה עוזרת הבית ליליאן פרץ נגד רעיית ראש הממשלה, שרה נתניהו, פנו רבים לאתר ozeret4u בבקשה לנסח עבורם הסכם לשמירת סודיות בין הצדדים. הנוסח של ההסכם קובע כי עוזרת הבית מתחייבת לשמור בסודיות מוחלטת ולא לגלות לכל אדם או גוף כלשהו מידע סודי אליו תיחשף במהלך עבודתה, וכי לא תעשה במידע הסודי, כולו או מקצתו, כל שימוש ללא כל הגבלת זמן.

בהגדרה מידע סודי יש לקבוע בהסכם כי מדובר במידע בעל פה, לרבות מסמכים כתובים, שיחות עם אנשים אחרים או כל דבר אחר אליו תיחשף במהלך העבודה שמהווה מידע שאינו בגדר נחלת הכלל. בנוסח המופיע באתר מופיע סעיף בו העוזרת מתחייבת לנקוט את האמצעים הסבירים לשמירת המידע הסודי, כפי שהיתה נוקטת כדי להגן על מידע סודי שלה.

8. ודאו שמדובר בעובדת חוקית. בעת העסקת עוזרת בית יש לפתוח עבורה תיק בביטוח לאומי. לשם כך כל עוזרת צריכה להעביר מספר תעודת זהות. "אם העוזרת לא מוכנה להעביר תעודת זהות אלא רק מספר דרכון זו בעיה", אומרת עו"ד פורת, "מכיוון שזה מיד מעלה את השאלה אם יש לה אישור לעבודה במשק בית". במוסד לביטוח לאומי תוכלו לברר זאת.

9. תאמו ציפיות לפני תחילת העבודה. למשל, אם השולחן שלכם מלא בניירת כדאי לסדר את השולחן לפני שהעוזרת מגיעה או לבקש ממנה לא לנקות את השולחן. באתר ozeret4u מסבירים שכדאי לפעמים לסדר קצת את הבית לפני שהעוזרת מגיעה וכך למנוע הרבה אי הבנות.

בנוסף, קחו בחשבון שלא כל מסמך צריך להגיע לעיני כל - ניירות חשבון בנק או מסמכים אישיים אחרים אפשר להכניס למגירה מבעוד מועד. גם לגבי כביסה - הפרידו בין הבגדים המלוכלכים שיועברו היישר לכביסה לבין בגדים שיחזרו לארון לקיפול או לתלייה, וכך תימנעו מכביסה חוזרת לבגדים נקיים או הכנסת בגדים מלוכלכים בחזרה לארון.

10. נסו להעריך אם עומד לפניכם אדם אמין. אחת הבעיות המרכזיות בבחירת עוזרת בית היא הידיעה שאתם מכניסים אדם זר לבית שלכם, לעתים משאירים אותו לבד ואף משאירים ברשותו עותק מהמפתח. אין דרך ודאית לדעת אם עוזרת הבית ראויה לאמון, אך כדאי לפנות למעסיקים אחרים כדי לקבל המלצות וחוות דעת. כדאי גם לנסות ולשים לב אם יש סתירות במידע שהיא מוסרת.

  • עוד באותו נושא:
  • עוזרת בית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully