וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אמא הלכה לעבודה - חלק א'

איילת פדה גולדשטיין, ד"ר אבי מרדלר

5.2.2010 / 18:30

השילוב בין אמהות וקריירה, כשני תחומים החשובים לנשים המעוניינות במימוש עצמי במקביל להורות בריאה, הנו אתגר אמיתי עמו מתמודדות נשים עובדות מידי יום

כמחצית מהנשים העובדות בישראל (40%) מצאו את הפתרון בכך שהן עובדות במשרה חלקית ורובן עושות זאת מרצון (80%) -מתוך מחקר שערך בנק ישראל.

מהמין החלש למין החולש

המבנה התרבותי הפטריאכלי של שליטה גברית, יצר מיתוס לגבי הנשים כמין החלש. המהפכה הפמיניסטית שנלחמה במיתוס זה, עודדה נשים להוכיח שהן יכולות להסתדר גם בלי הגברים, ושהן לא פחות מהגבר, אם לא יותר. נתוני שירות התעסוקה, כפי שמדווח THEMARKER מראים כי היד עוד נטויה - מאז פרוץ המשבר הכלכלי חל מהפך ביחס בין פיטורי נשים לפיטורי גברים בישראל. עד ספטמבר 2008 פוטרו יותר נשים מגברים, אך מאז אוקטובר 2008 פוטרו יותר גברים מנשים.

רבות דובר על כך שהמהפכה הפמיניסטית נעצרה באמצע הדרך, מעודדת את המין הנשי להתמודד בשוק העבודה, במקביל לשמירת מרכז הכובד בניהול משק הבית.בכתבה זו נתמקד במחיר שבמעבר ממיתוס המין החלש למלכודת המין החולש.

ההבדל שבין להוכיח לבין לממש

הצורך של נשים להוכיח, שהן יכולות - כמו בפרסומות, להיות גם וגם ובמיטבן, הנו צורך ממלכד.

תחושת הצורך להוכיח נובעת מחוויה פנימית של חוסר, מניעה לתחרות השוואתית, ובכך יוצרת מצב של גול עצמי ושיתוף פעולה עם הגישה של פרויד שעשה עוול לנשים. פרויד חיבר פוטנטיות גברית לאנטומיה, וראה את גוף האישה כחסר, ולא כפי שהוא - אחר, כך שלא משנה מה האישה תעשה, תמיד אפשר טוב יותר.

המלכוד הוא כאשר נשים בוחנות הצלחתן בזיקה תחרותית, ביחס לסביבה – לגברים או נשים אחרות, הן נכנסות למירוץ שלא ניתן לנצח בו. זאת משום שתמיד יהיו מודלים שיראו לנו מוצלחים יותר והצלחה של אחרים תמיד נראית לנו קלה יותר.

צורך במימוש עצמי

במקום זה, מוטיבציה להצלחה הנובעת מצורך למימוש עצמי, יוצרת תחושת ערך ומשמעות.
מוטיבציה זו קשורה לתחושה פנימית של צמיחה והתפתחות, ביחס לעצמי, ושואבת סיפוק מאינטראקציות, במקום מקור לתסכול והשוואה. נמחיש את ההבדל בין מוטיבציות אלה סביב האימהות.
אישה שניגשת לאמהות, עם צורך להוכיח שהיא אמא טובה, הופכת את האימהות לשלילת המהות שלה עצמה. כלומר – אי-מהות מלבד האמהות. זאת משום שתמיד אפשר יהיה לתת יותר, ובהינתן משאבים מוגבלים, זה צריך לבוא על חשבון דברים אחרים – ובד"כ על חשבון עצמה.

לעומת זאת אישה שניגשת לאמהות מתוך מוטיבציה למימוש עצמי, יכולה למצוא באמהות משמעות מתוך הקשר, ובכך להפוך את האימהות ל-אי של מהות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

לנצל את יום האישה

יום האישה מאפשר לנו לעצור רגע ולחשוב מה אנו באמת רוצות, לא ביחס לנשים אחרות ולא ביחס לגברים, אלה כל אישה ביחס לעצמה. מתוך לגיטימציה לפלורליזם, והכרה שיש סגנונות שונים של חוויית מימוש וכולן לגיטימיות כי מתחברות לאדם עצמו ומה שנכון עבורו.

יש נשים שרוצות להיות אמהות במשרה מלאה, יש שישלבו בין קריירה לאמהות ויעצימו את ילדיהן בזמן איכות ממוקד ויש נשים שהקריירה שלהן היא האי של המהות עבורן, וזוגיות, משפחה ילדים – לא בראש מעייניהן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully