וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

והעיקר לא לפחד כלל

עמי שקד

9.2.2010 / 9:15

שווקי העולם רועדים, גוש היורו עצבני בגלל יוון, ספרד ופורטוגל הסובלות מגרעונות ובעיות פיננסיות, ובוול סטריט ובטוקיו חששות. עמי שקד, בינתיים, רגוע וחושב שאין סיבה לפאניקה

בעוד הסערה בשווקים העולמיים נמשכת וגוש היורו עצבני בשל פחד גובר מאי יציבות כלכלית ביוון, ספרד ופורטוגל, נראה כי החששות מוגזמים ונובעים מלחץ פסיכולוגי מיותר בחלקו. לחץ שכזה, הנבנה לעיתים על חצאי שמועות ונבואות, מכתיב פאניקה בקרב המשקיעים, ואלה מחריפים מגמות מסחר והופכים ירידות למפולות בבורסות.

החששות מאי יכולתן של מספר מדינות בגוש היורו לפרוע את חובן, גרמו לחולשה בכל הגוש - גם בקרב מדינות יציבות כלכלית. כך גם החשש מאי צמיחה מספקת בברזיל ובסין, בצירוף הגבלות אשראי, השפיעו לרעה על כל הבורסות המקומיות. חששות הם דבר "סחיר" שעובר בתקשורת תוך דקות והשפעתם על השווקים חדה ומהירה. רק שחששות נשארים לעיתים רק בגדר חששות.

נביאי הזעם פופולריים

הסחירות של נבואות שחורות, "נביאי הזעם", שהפכו למקהלה ולפעמים לסוג של סלברטיס (רוביני, וויטני, טאלב ועוד) עוברת לשווקים במהירות מדהימה ומשפיעה על מגמות המסחר. כך למשל, רוביני וחבריו מנבאים מתחילת השנה על אסונות צפויים בשווקים והתרסקויות במניות, וג'ים רוג'רס, עוד גורו, מודיע שארה"ב אוטוטו פושטת רגל וצריך לקנות סחורות או זהב ולגור בסין שהיא אם כל הכלכלות היציבות בעולמנו המתהפך.

נביאי הזעם צדקו ב- 2007 כשחזו את המפולת והמשבר. אולם, איש מהם לא צפה את העליות של 2009 ואיש מהם אינו יודע אם 2010 תהיה רעה למניות או עוד שנת התאוששות.

כאשר הריבית העולמית סביב האפס, הכסף זול וזמין בכמויות על ידי גופים ממשלתיים, והכלכלה מראה סימני התאוששות, קשה להניח שדווקא המניות יתרסקו אבל לנביאי הזעם יש רק נבואה אחת – קטסטרופה שוב בשער. לפעמים זה נשמע כמו סוג של תקליט מקולקל.

יש כמובן את "נביאי המטבעות" שהם אופרה דומה. חלקם הספידו וקברו את הדולר ורוממו את היורו, והנה בימים אלה דווקא הדולר מתחזק והיורו נחלש. ויש את שלמה מעוז, כלכלן פופוליסט, שמטיף לסטנלי פישר כיצד לנהוג ברכישת הדולרים. אליו נלווים מטיפים ויועצים שנותנים שעורים פרטיים לנגיד כיצד לנהל מדיניות מוניטרית נכונה. למזלם פישר נמנע מתשובה. ג'נטלמן. החכם בעת הזו ידום.

צפירת הרגעה

את בעיות יוון, ספרד ופורטוגל יפתור האיחוד האירופי ועדיף שקרן המטבע הבינלאומית תהיה מעורבת בסיפור. האיחוד לא יתפרק בגלל בעיות כלכליות של יוון, והשווקים באירופה יתייצבו בהדרגה ומימוש אינו מילת גנאי. גם בארה"ב תהליך ההתאוששות ימשך לאיטו, גם אם פחות מהציפיות האופטימיות יתר על המידה שהזניקו את וול סטריט. גם יפן לא תיעלם מהנוף הכלכלי, וברזיל, הודו וסין ימשיכו לצמוח ולפרוח ויסייעו להתאוששות העולמית.

לאחר הגאות בשווקים ב – 2009, טבעי ואף רצוי שיגיע מימוש רווחים. שוק בריא עולה ומתממש ואינו כרטיס בכיוון אחד של עליות. אין משמעות במצב של מימוש גם לנבואות של טכנאי הבורסה על קווי תמיכה, נוסחת פיבונאצ'י, נרות יפניים ושלל ביטויים טכניים שמעולם לא הבנתי ולא הוכיחו עצמם ככלים לחיזוי רציני של מגמות מסחר.

בשוק הישראלי הקטן עברנו מימוש ויתכן שהוא לפני סיום או שיעמיק בעוד מספר אחוזים. בכל מקרה, אין באמת סיבה לפאניקה בישראל שעשויה לצמוח כלכלית השנה בכ – 5.7% ואולי יותר.

עוד יהיו ירידות במניות, תהפוכות במטבעות ואירועים גיאופוליטיים, אך העיקרון שצריך להנחות משקיעים הוא – היעדר חרדה, ומי שיבין זאת יכלכל השקעותיו בתבונה.

ד"ר עמי שקד, פסיכולוג מדריך – מומחה, המרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully